Thursday, December 1, 2011

Sejenak mengenang perjuangan...

Assalamualaikum
Khamis
01-12-2011



Dah masuk Disember.

Sepatutnya sudah mula memasang azam untuk dimulakan sebulan mendatang. Atau setidak-tidak menoleh sejenak ke belakang yang ditinggalkan. Mungkin boleh mencari kelemahan dan kesilapan di mana-mana, mencari ruang diri untuk memperbaiki.

Entahlah...

2,3 hari mood macam merudum. So aku tidak muncul di mana-mana ruang komen blog. Even blog sendiri. Tak tertulis sebab dalam kepala macam blank!

Baca tapi tangan macam lembik! Hanya beberapa laporan “wajib” sahaja yang memaksa tangan menaip. (Buat entri rajin pulak?) Zaman sekarang canggih, mesorat pun online, laporan semasa tentang kerja pun online jer. Pakai kain batik berkemban pun boleh buat laporan dari rumah...!

Dunia kerjaya.... so-so. Sungguh jauh berbeza dengan dulu, yang penuh cabaran, kemeriahan dan tekanan yang terkawal. Challenging seperti dulu dah tak terasa lagi. > uish.. merungut lagi?

Semalam 30 Nov, AMOI sudah menamatkan internshipnya di PriceWaterhouse Coopers (PWC) selama 6 bulan (internship penuh satu semester). Skulah dia buka semula pada Mac akan datang. Sepatutnya Disember, tapi kali ni jadual nak selaras dengan UK konon, so kena lah tunggu Mac nanti baru masuk untuk final semester.

Ada masa panjang sehingga Mac, plan terdekat: driving school. Ini saja masa yang sesuai nak amik lesen. Kerana dia “budak-fast-track” sebelum ni, dia memang tak pernah ada cuti panjang. Cuti sem dia tak pernah lebih seminggu macam bebudak lain. Hanya ini masa yang paling tepat. Agak lewat berbanding remaja seusia dia yg dah ada lesen seawal 17 tahun! Takpa la...

IKA dah start pun skulah dia. Kali ni kena duduk luar; rumah sewa. Ok la, 5 orang dalam apartment 3 bilik. Kena lah belajar masak sendiri. This is the time, depa handle life dengan cara masa kini. Kejar masa ke kelas, masak dan kemas sendiri. Sedar atau tidak, pembelajaran itu sentiasa di sekeliling.



Aku memang tak mampu nak bagi duit beribu atau hadiah mahal, tapi rasanya sepasang BB inilah yang paling mahal pernah aku korbankan pada anak dara berdua itu. Lebih jimat rasanya sebab depa guna BBM jer.

Itupun kira dah lewat sangat. AMOI dulu dapat hp yang rega tak sampai RM100 masa nak amik SPM. Sebab dok asrama, nak contact.

IKA dapat hp tak warna gak, masa Tingkatan 4. Awal setahun dari AMOI.

ALIA, guna hp lama aku. Ok la boleh contact bila dia berada di rumah sensorang sebelah pagi (dia sesi petang).

Kalu nak banding dengan anak-anak orang lain... memang tak terbanding pun. Takpa, nanti dah kerja, nak pakai hp tukar tukar tiap bulan pun takpa!

Hidup tu perjuangan, orang yang berani berjuang dan gigih dengan cabaran, kalu pun tidak kaya dengan duit, dia akan kaya dengan pengalaman dan kecekalan!




~...HISYAM teramat sedar, untuk membawa diri serta mengheret sama SERI BULAN menetap di Teratak Nyatuh, menjadi sebahagian warga Kampung Separuh Desa ini, bukan sedikit kecekalan yang menjadi bekalan, kerana perbezaan cara hidup yang sebati bertahun memerlukan semangat juang yang tinggi tetapi mereka berdua saling melengkapi ruang persahabatan itu lalu membentuk arena kehidupan yang dihormati dan disanjungi serta disayangi...~









14 comments:

  1. Anak2 kakcik pun tak akan merasa hp yg canggih kalau harapkan duit mak ayah sebab mak ayah pun guna hp cokia je. :)

    ReplyDelete
  2. hp sekarang dah memadai, ada rezeki teringin jugak nak tukar canggih cikit...he..he

    ReplyDelete
  3. :) berbelanja mengikut kemampuan

    ReplyDelete
  4. zaman saya dulu, ho ke, komputer ke...sume kumpul duit beli sendiri. zaman adik2 saya sekarang...jgnkan hp, laptop, hatta nak kawin pun dibantu. tak rasa susah langsung. dan last2 yg membantu itu pulak dikata-kata sebab tak kawin2 lagi.

    sedih. sebab saya pun tgh down. :(

    ReplyDelete
  5. Kak, tak terhantar2 cenderahati utk akak tu. Sy yg cuai. Melengah2 masa. Akak tunggu ya.

    ReplyDelete
  6. kak, pendapat saya yg penting keperluan dan kepentingan henfon itu. tak perlu lah kita banding dgn anak org lain. yg penting, ada dan kegunaanya. canggih tak canggih belakang kita.

    sebagai ibu bapa menyediakan keperluan asas itu wajib dan perlu. nak canggih2 beli sendiri bila da kerja nanti. betul tak?

    ReplyDelete
  7. acu beli hp pertama dengan duit yg acu kumpul hasil pemberian mak&ayah setiap bulan masa belajar kat UTM dulu....tapi hp biasa2 saja...janji senang nak call mak..tak payah nak beratur panjang2 kat public phone

    ReplyDelete
  8. kak..
    ayu punya semangat berblog ada.. tapi masa tak mengizinkan..

    nak bb gak!!
    kak AA belanjer eik

    ReplyDelete
  9. X pe sekurang2nya mereka berusaha untuk dptkan apa yg dihajati dgn duit sendiri satu hari nanti tak perlu nak mintak duit mak ayah setiap masa.

    ReplyDelete
  10. samalah kita...kadang-kadang memang takde mood langsung nak mengadap lappy bila kerja rumah berlambak menanti....tambah musim tengkujuh sekarang ni...otak pun jadi bengap.....

    ReplyDelete
  11. zaman saya dulu jangan kata handphone nak sesuatu tue bukan main susah nak dapat...tapi x terasa hati pun sebab tau masa tu tak berkemampuan x kan nak paksa ayahanda dan bonda untuk adakan juga kan..

    ReplyDelete
  12. munna pun masa dah masuk u baru mak belikan h/p masatu nokia 3310 klu tak silap

    ReplyDelete
  13. anak2 skang senang kan.. gajet sumer ada.. la ni kecik2 dah ada tablet2 tuk buat main angry bird.. hehe..

    saya dulu rasa pakai hp bila dah start kerja.. mak ayah tak kosa nak layan.. masa belajo dulu, sayu je tengok kawan2 ada hp bergayut ngan boipren memasing.. hihihi..

    ReplyDelete
  14. Pendapat Nida janji hendphone tu boleh buat panggilan, menerima panggilan, ada kamera... dah cukup baik kak.. takut juga klu mahal2 ni.... maklumlah zaman sekarang pantang ada barang yang boleh dijual semula.. cepat sangat lesapnya

    ReplyDelete

Salam.
Terimakasih sudi mengomen...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails