Tuesday, September 27, 2011

Pulanglah Perantau_03: Kasih Sudah Berjejak...

Assalamualaikum
26-09-2011
Monday tak blues tapi Purple!


Sepanjang minggu lepas, emosi dan kekuatan dalaman sedikit goyang. Bukan goyang jer, tapi goyah dan bergetar lebih teruk dari vibrate Henpon Cap Itik! Takpa, mungkin masa akan mengubah keadaan menjadi lebih baik nanti.

Meyambung cerita ke Ipoh semalam, agenda keluarga di mana semua adik-beradik kena berimpun untuk suatu urusan penting yang melibatkan peguam dan beberapa dokumen — antaranya Power of Authority — so sapa yang faham, bagus. Bagi yang tidak faham, abaikan saja. Tak penting.



Yang penting adalah, pertemuan kembali selepas 15 tahun kami dengan MyAdik Bongsu yang aku sudah gelarkan dia as BRO PATTAYA. Dia selamat tiba di Malaysia (Penang) pada Rabu lalu. Ini merupakan pertemuan pertama aku dengan dia. Kakak-kakak dan adik-adik yang lain sudah bertemu sejak hari pertama lagi.


Kali pertama berdepan, 2,3 minit pertama aku memang speechless!


Lunch kami yang sempoi, tapi sangatlah sedap, sebab ramai-ramai.


Sweet!


Rasanya ada gambar yang lebih baik lagi kualitinya, tapi dalam kamera MyAnak Menakan.


Anak arwah MyABG NGAH dengan MyBONDA. Taktau sembang apa, tapi MyBONDA nangis!


Kerana MyAdik Bongsu sudah tekad untuk meninggalkan terus kehidupan di negara Gajah Putih itu, segala miliknya di sana terpaksa dilepaskan. Kehidupan baru di tanahair akan dimulakan dengan azam baru dan sokongan ahli keluarga.


Rumah dua tingkat 5 bilik dan kereta ini pun terpaksa juga dijual kelak.



Restorennya yang terpaksa juga ditinggalkan (dalam proses dijual), kerana terlalu banyak masalah kerana dia merupakan warga asing di negara Thailand yang sentiasa berdepan dengan risiko tinggi sehingga bimbang melibatkan nyawa.

Buat masa ini, masa yang ada diisi dengan berjumpa dengan adik-beradik yang ada, serta saudara mara yang mana sempat dikunjungi.

Kemudian barulah sedikit perancangan dibuat untuk memulakan kehidupan baru dan memulakan karier semula.



~...SERI BULAN:
“Kalu padi katakan padi,
Jangan kami mengendong jerami,
Kalu benci katakan benci,
Jangan saya rindu sendiri...”

HISYAM: “sukahatiakular...!”~









34 comments:

  1. Kak Azie,

    mesti masa 1st time bertentang mata.. Macam2 perasaan ada.. Terasa janggal pun ada jugak kan?

    ReplyDelete
  2. nanti sambung lagi yer.... nak tahu suasana & perasaan kak azie masa mula2 jumpa. hehehehhe

    ReplyDelete
  3. EJA:
    Memang betul. Speechless tu sebab terasa janggal sangat. Macam jumpa orang lain, orang asing. Dah lama skit, baru mesrta dan sedar dia tu adik sendiri. hehehehe



    EELOBOR:
    Tak tau cemana nak citer perasaan. Malu pun ada. hehehehe

    ReplyDelete
  4. syahdu jumpa adik semula yea...semoga lepas ni sentiasa ceria semuanya

    ReplyDelete
  5. syukur... penantian selama 15 th dah berakhir

    semua hepi nampaknya, itu yg sebaiknya

    ReplyDelete
  6. Alhamdulillah....



    ***sajak adiknya!

    ReplyDelete
  7. sis AA, huhu..15 tahun tuh.. lama tuh.. kalo beranak dah sekolah menengah la..kan.. mm.. epi for the reunion of the family members..

    ReplyDelete
  8. Syukur alhamdulilah...terharu pun ada!!! :)

    ReplyDelete
  9. MAMA MIRAKI:
    Saya memang sentiasa ceria pun. Sebab malas nak fikir yang rumit rumit.



    IBU INTAN:
    Syukur. Semua sangat gumbiraaa,,




    CKLAH:
    Alhamdulillah...

    Sajak sesajak kakaknya! hahahahaha

    ReplyDelete
  10. FATIN MRAZ:
    Betul. Ada anak buah yang langsung tak pernah kenal langsung Paksunya ini, sebab masa tu lum lahir.




    CT:
    Terimakasih. Memang terharu sangatttt...

    ReplyDelete
  11. Catatan ini membuatkanku mengalirkan airmata!

    ReplyDelete
  12. Bila kak Zai baca n3 azie ni air mata kak Zai menitis, tumpang gembira dengan kepulangan adik azie. Tentu orang yang paling gembira bonda azie yang mungkin setiap saat mendoakan kepulangan anaknya,alhamdulillah terkabul juga.

    ReplyDelete
  13. selamat bergembira kak AA sekeluarga ;))



    - lepas ni bole bukak restoran besar-besar kat sini,kita kat sini kan suka makanan siam..hehe!!

    ReplyDelete
  14. ble la makcik belajar cakap siam!

    ReplyDelete
  15. nanti dah buka restoran, bagitau kami..i dan kawan2 yg suka makan pasti datang..

    adik akak hensem..

    ReplyDelete
  16. Alhamdulillah..
    dah bertemu juga Azie dengan adik kesayangan Azie...
    makin seronoklah menyambut raya kali ini...

    ReplyDelete
  17. Azie
    Alhamdulillah dah jumpa adik. Apa pun adik awak tu ensem, heheh..

    Sebelum rumah tu dijual, apa kata you all pergi bercuti2an kat sana? Dan makan2 kat restoran adik tu. Sajalah untuk kenangan....kan?

    ReplyDelete
  18. lamanya tak berjumpa...
    dah ada keluarga ke adk k.AA??

    ReplyDelete
  19. Alhamdulillah... sudah berjumpa semula. sudah terubat rindu dihati.

    ReplyDelete
  20. acu lak yang terasa sebak nye kak z

    ReplyDelete
  21. kak Azie,

    kalau bukak restoran tomyam nanti bagi tau.. mana tau bleh buat segmen JJCM pulak ke.... hehehehe

    ReplyDelete
  22. 15 tahun...lama betul tu....

    Takpalha...mulakan episode baru....Boleh buka restoren ala Thai di Malaysia pula...

    ReplyDelete
  23. haha...tak sabar rasanya nak berjumpa dengan BRO PATTAYA ni...purposely want to be the last person :)

    ReplyDelete
  24. KAK ZAITUN:
    Sama ler saya Kak ZAI. Terharu dan sebak tau masa pertama tengok dia depan mata.
    BONDA saya tu nampak cool jer, mungkin masa pertama kali jumpa hari tu dah nangis gembira kot.



    NAJWA:
    Rasanya mungkin tak buka restoren kot. Cari pengalaman dulu la nampaknya.

    ReplyDelete
  25. BUJAL X:
    Yup. Makcik dah belajar sikit sikit dah dari adik. Dia punya slang, amboiii fasih betul!




    ERI-CHAN:
    Buat masa ini belum ada perancangan untuk buka restoren. Mungkin cari pengalaman dulu.

    ReplyDelete
  26. AKAK:
    Akhirnya, cuma dia balik selepas Raya, kak. Tapi Syawal kali ini memang berbeza bagi kami semua.



    SOM:
    Alhamdulillah. Hensem kan? Betul tak I pernah tulis dia macam Amir Khan? hehehehe

    Memang I akan pergi bercuti. Ada plan juga la. Jommm

    ReplyDelete
  27. KAK NGAH:
    Memang lama. 15 tahun. Kerana dia bekerja secara kontrak dengan kapal, jadi masa yang lama di laut, susah nak balik. Belum, dia masih bujang. Berkenan kah? hahahaha



    AZMASK:
    Syukur. Terubat dan sembuh terus!



    ACU:
    Memang terasa sekali sayu dan terharunya.

    ReplyDelete
  28. EJA:
    Buat masa ni lum tau apa rancangan. Mungkin kerja dulu di mana-mana kot.



    KASIH IBU:
    Akhirnyaaaaa. Syukur!

    ReplyDelete
  29. DADDY ZIYYAD:
    Episod lama tidaklah pahit tetapi penuh pengalaman mahal. Buku baru akan dibuka. Sekarang ni berehat dulu kemudian mungkin cari cari kerja.




    NORASHIKIN:
    Woooooooo....! tak sabar nak tengok!

    ReplyDelete
  30. Thanks KAKCIK.
    InsyaAllah, akan ada masa sebegini untuk Kakcik sekeluarga juga nanti.

    ReplyDelete
  31. alhamdulillah, pertemuan yang syahdu. moga2 perancangan untuk pengalaman baru di tanahair sendiri akan dipermudahkan urusannya.

    ReplyDelete
  32. kalau ada doremon, boleh kecikkan rumah, kete dan restoren tu pastu taruk kat malaysia, kan kak? :D

    ReplyDelete
  33. ZUWAIDAH:
    Thanks. Harap begitulah. Amin.



    GADISBUNGA:
    Kalau Doraemon ada, berapa nak bayar upah dia eh?

    ReplyDelete

Salam.
Terimakasih sudi mengomen dan mengomel.... :) *Bila saya tak sempat reply, jangan marah ehhh...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails