Wednesday, September 7, 2011

Syawal 8th: Benda yang Ditemui Selain dari Sofa Raya...

Assalamualaikum
Rabu
Syawal 8th


Sepanjang beraya di Kuala Pilah, suasana kampung memang ketara. Oh syoknyaaa..


Pemandangan yang jarang dapat dilihat, maklum kehidupan banyak dihabiskan di Kuala Lumpur.

Kehijauan, kedinginan dan kedamaian.... kalu dapat dilihat dan dinikmati setiap hari, mesti best, kan?


Orang lain sibuk shooting pic beraya, AA lebih gemar nak snap pic-pic sebegini!


Tiap kali jumpa lembu or kambing biri-biri, anak-anak akan jerit “Comelnyaaaaa...!”



Raya Merdeka! *Rumah Tok Acu, Jemapoh Hilir.


Nak duduk pun tak berani, goyang beb! Kalu aku yang duduk, runtuh terus!
*Batu Kikir



Takda sorang pun yang bawa extra baju, so celup kaki saja. *Relau, Seri Menanti.



Jinak makan di tangan!


Teringat masa dolu-dolu, aku di skulah rendah, kami pun ada tv macam nih. Tingkap depan tolak-tarik (sliding). TV hitam-putih yang klasik lagi unik.
*Rumah Tok Acu.

Bukan aku sorang yang berposing dekat tv nih, ramai lagi pun tingin nak posing gak. Heran si tuan rumah! hahahahaha orang jakun datang menziarah.




~...kerana tarikan pokok dan sungai, kerana godaan beras wangi dan emping enak, HISYAM mengakui itulah mengikat dia lekat di Teratak Nyatuh manakala SERI BULAN tetap menjadi penyeri Kampung Separuh Desa....~









35 comments:

  1. ada lagi tv tu kak? nostalgik sungguh!

    ReplyDelete
  2. TV tu masih boleh digunakan ke Azie? :)

    ReplyDelete
  3. Azie
    Kita pun jakun! Suka tengok mende2 yang takde kat bandar. Seronok beraya ke? Dpt duit raya tak?

    ReplyDelete
  4. umah tok ayah pun ada gak tv camni...hehehe

    ReplyDelete
  5. AA ddulu masa kecik2 tv gitu jd kebanggaan kt umah mak...

    ReplyDelete
  6. Kat rumah parent kak Zai pun ada tv macam tu tapi dah lama berkubur.

    ReplyDelete
  7. TV tu memang klasik. Atuk sedara saya convert TV tu jadik aquarium! :)

    ReplyDelete
  8. tv tu memang nostalgia .... dulu ayah mula beli tv tu ..... kita tengok cerita ..setan di kuburan ngan pocong .... huhuhh takut gilaaa ...

    ReplyDelete
  9. tu ari nak balik melako, lalu yo kolo pilah... nak banyak berubah pokan eyyy

    ReplyDelete
  10. Selamat hari raya..Azie.....
    Raya di kampong mmg best dari di bandar...

    ReplyDelete
  11. eh..tv tu sama cam tv kat umah acu dulu2...dah selamat jadi akuarium dah sekarang nie...hehehee

    ReplyDelete
  12. Kak sy merasa tengok tv tu sekitar tahun hujung 70an dan awal 80an dulu..memang klasik...masih lagi ada di rumah emak tapi sayang tak di jaga dengan baik.... pernah sy cuba mintak untuk di bawa kerumah sy tapi mak tak bagi pulak! :((

    ReplyDelete
  13. hah!!!TV tu menusik kenangan betul...rumah mak aina pun ada macam tu dulu tp la tak tau dah lepas ke mana...

    ReplyDelete
  14. Assalamualaikom kak azie.. :)
    slamat raye!
    akak ni takbaik tau.. buat org yg takleh balik kg ni kempunannnn nk balik uwwaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

    ReplyDelete
  15. Tv lama susah nak rosak

    tak macam tv sekarang

    ReplyDelete
  16. Kakak lihat AA bagi makan kambing macam nak gelak. Takut kan AA sebenarnya....

    TV klasik itu dulu rumah pak sedara kakak ada dah jadi gerobok simpan perkakas screw-driver dll...

    ReplyDelete
  17. tunggu minggu depan, nak posing lagi trip ke-2.. :)

    ReplyDelete
  18. Aduh azie...

    terimakasihlah kongsi gambor kehijauan yg mendamaikan tu...
    akak suka...

    er...dulu kami pun ada TV tu...tp bila TV kaler dah dilahirkan, arwah ayah pi keluarkan isi perut TV lama tu (dah rosak pun heh3..) dan jadikan aquarium...

    sekarang entah ke mana aquarium tu...

    ReplyDelete
  19. GADISBUNGA:
    Memang kami pun tak sangka, bleh jumpa lagi tv jenis tuh.



    KAKCIK:
    Lupa nak tanya. Tapi tidak di on, agaknya dah rosak kot.




    SOM:
    Duit raya? Kuar lagi ada!

    ReplyDelete
  20. MAMASYAZA:
    Dolu-dulo, sapa ada tv, kira dah kaya dah kat kampung. Ada orang langsung tak mampu, datang berimpun rumah orang yang ada tv, esp time nak tengok citer P. Ramlee!



    KHAIRIN:
    Memang menggamit kenangan sungguh!

    ReplyDelete
  21. NYANYISUNYI:
    Betul tu. Kami kat kampung dulu, sampai 2,3 buah tv macam ni. Sebelum mampu beli tv color!



    ZAITUN:
    Agaknya kalu anak-anak cucu tengok tv macam tu, mesti semua heran, kan KAK?

    ReplyDelete
  22. DADDY ZIYYAD:
    Betul. Pernah dengar orang tukar upgrade jadi akurium, cuma Kak Azie tak pernah lagi jumpa.



    CHIK ATT:
    Amboiii... tv tak warna pun takut ker? Tutup mata dengan 2 jari eh? hehehehehe

    ReplyDelete
  23. CEMOMOI:
    Kuala Pilah tu dah la barang mahal giler! jem pulak tuh!



    AKAK:
    Betul kak. Raya di kampung ada cara dan keistimewaan tersendiri. Beraya di bandar pun seronok dengan cara yang berbezanya.

    ReplyDelete
  24. ACU:
    Kreatif la kalu boleh tukar tv jadi akurium, kan?



    CY NOARIZAH:
    Mak tu sayang tu. Maklum dulu tv tu kira barang mahal dan mewah. Sapa yang mampu beli, dianggap orang kaya tuh!

    ReplyDelete
  25. CT:
    Jakun yang cun! hahahahaha



    JUNAINA:
    Rumah Kak Azie dulu pun sampai 2,3 buah dok beli. Guna bateri basah!

    ReplyDelete
  26. AZEEDA:
    Selamat Hari Raya!
    Hahahahahahah... nasib laaaa. Sapa soh tak balik? hehehehe


    PB:
    Betul tu. TV lama macam tuh, kebal dan kental. Tahan lasak!

    ReplyDelete
  27. KAK ZAKIE:
    Memang. Kambing dengan AA sama-sama suspens. Ntah sapa nak sergah dulu. Hehehehehe.
    Wahh... selain jadi akurium, jadi gerobok pun boleh eh?


    MAKDARA TERDIVA:
    Cepat posing, nak tengok!



    KAK QUEENIE:
    Rata-rata semua orang dolu, pasti akan ada tv klasik macam tu. Kira dah mewah sangat dah, kan?

    ReplyDelete
  28. gambar raya dengan jalur gemilang paling cantik.....

    ReplyDelete
  29. Nak duduk pun tak berani, goyang beb! Kalu aku yang duduk, runtuh terus!
    *Batu Kikir

    BUKAN RUNTOH LAGIIIII....TERUS RELAIIII

    ReplyDelete
  30. FADZIL:
    Aku tak jumpa perkataan RELAI tu tadi. Yang aku tau cuma Relau. :)

    ReplyDelete
  31. TV itu sanagat klasik hoccay!!
    kecik2 dulu pesen gitu la tvnya.. cam bukak lemari. bila arwah mak beli tv baru, tv lemari tu bg kat mak sedara yg baru dpt masuk felda.. rasanya dah pupus kot tv tu...
    sayang....

    ReplyDelete
  32. KAKNGAH:
    Betul, sama ler kita. Masa kecik-kecik dulu, memang itulah pesen tv nya. Kira dah mewah sangat dah tu... hehehe

    ReplyDelete

Salam.
Terimakasih sudi mengomen dan mengomel.... :) *Bila saya tak sempat reply, jangan marah ehhh...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails