Friday, October 12, 2012

Ada gossip, meh nak bisik...!

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Khamis malam JemAAt
11-10-2012




And Never Forget....
Who Backbites With You Today....
Will Backbite about You Tomorrow....
STOP BACKBITING!!!

Bergossip, bercerita, buat rumors, khabar angin, tokok nasi (lemak) tambah, lebih sudu, dan seumpamanya.. whatever! Sapa boleh mengelak? 

Dulu sering dikaitkan dengan bangsa kita sahaja. Mesyuarat tingkap, or berlonggok atas pangkin bawah pokok depan laman atau sekadar di tepi pagar sementara tunggu anak balik sekolah, or depan pintu sementara tunggu laki balik kerja. Dulu... 

Sekarang. Kat mana-mana bleh gossip. Dalam ofis staf gossip bila bos lelaki lalu, pakai lain macam or tiba-tiba ada perempuan lawa ikut belakang jalan terkedek-kedek goyang lebih, angkat hidung. Atau kawan sekerja hari ini muka muram, ada yang bengkak mata asyik menung-menung... or waktu sedang makan di foodcourt terpandang orang ofis sebelah sedang makan dengan lelaki kacak yang kita kenal bukan laki dia... ahaaa.. gossip best nihh.. or dalam pelbagai saluran chat yang canggih lagi hebat di zaman teknologi ini. 

Pilih saja nak borak lagu mana. Nak sebar bagaimana. Nak kabor citer gaya cemana... Kesannya? Kena batang hidung sendiri, baru tahu agaknya. 

Percaya tak? Bangsa lain pun pandai bergossip pasal bangsa kita especially kalu kita tersilap sekali, lupa habis kepandaian dan kelebihan kita sepanjang tahun.

Huh! Secara umumnya, gossip sangat merimaskan, meloyakan, tapi boleh menjadi sesuatu yang “addicted”. Hmmm.. kalu dapat tanya isi hati orang yang kerja wartawan gossip, kan best?

Aku jarang ada peluang gossip di tempat kerja, sebab di department aku, aku cuma seorang. Kerja Lone Ranger, sampai aircond bilik rasa macam melekat kat badan!


...sebab itu, bila bancuh air terlajak sampai nak melimpah pun, takda orang yang nak kutuk kata aku tamak! hahaha!

*Nescafe + Oat Segera + Krimer. Memang habit, suka tuang atas air, tunggu dia mencair sendiri dan tenggelam sikit-sikit. Syok!



~...HISYAM pernah merasa kecundang, pernah merasa sedih dan kecewa tetapi bila bercerita tentang perahu yang bocor seksa ditampal, tentang rakit pernah senget sebelah, tentang pendayung patah dek reput hujan panas, SERI BULAN yang lebih dulu menitiskan airmata...~



 




34 comments:

  1. AA sesorang jer kat opis? Tak bohsan ker?
    Cantik mug tu..eleh..nak tayang mug tu la!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya Kak. Saya memang seorang di department saya. Tapi di floor yang sama ada 2 Bos dan seorang manager. Saya tak bosan sebab saya ada radio temankan saya.

      Delete
  2. Gosip2 ni memang ramai suka... Kat opis makchaq ada bos suka pasang spy.. Yg menyampah bila spy leman ni over acting...benda kecik jadi besaq, lain kejadian, lain yg disampaikan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Amboiii siap pasang spy tu yang tak tahan. Memang parah la kalu lain orang yg sampaikan siap tokok tambah seinci jadi sekaki then sedepa.

      Delete
  3. Salam AA,

    Alahai, title tuh..gossip memang kena bisek ker?
    akak sejak dah tak boleh dengar, bisek2 tak ada effect lansung..hahahahaha
    so no more gossip2..good sign though


    ReplyDelete
    Replies
    1. Auntie, tu pun suatu hikmah juga tu, kan? Tapi baca kat FB pun bahaya juga. hehehe

      Delete
  4. AA...air tu pun tgh bgosip smpi melimpah...hihihi

    ReplyDelete
  5. Azie...yg haram tu lah yg sedap...

    gossip ni tak mengenal bangsa kan Azie, kat mana2 pun sama jer...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kadang tu, orang lelaki pun makin pandai dan aktif bergossip. Tambah-tambah kalu dapat mengata kat bos sendiri. Cemburu tak bertempat la pulak.

      Delete
  6. bila singgah sini tergoda pakwe hensem kat sebelah tuuuu..

    ReplyDelete
  7. Kat tempat keja saya ada sorang yg suka bergosip pasai orang lain. Lelaki plak tu. Dulu ada sekali (okla banyak kali) dia gosip pasal saya. Tut2 sekarang dia plak berada dalam kisah gosip. Hmm.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Padan muka dia, kan? heheheh Biar dia rasa sekali.. ok berkali-kali.

      Delete
  8. hahahah ... tak da sapa nak kacau kan .....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yup. Saya bebas nak adjust my own time. Asal projek settle. Sebab tu saya boleh online ikut kepala saya jer. hahaha! Freedom!

      Delete
  9. sama lah kak AA ... munna pun takde geng bergossip kat opis ni...sebab tinggal sorang je.... yg lain semua kerja kat site

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lebih aman kerja sensorang. Kepala tak pening. Hati pun senang. Boleh berangan banyak-banyak! hahahaha!

      Delete
  10. Gossipping...dikelilingi kumbang so gossipping yg sangat terhad. Jangan dipindahkan ke main office mau bernanah telinga coz raai sgt mama razzi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wooooo kalu duk ibupejabat bila pun ada gossip. Seronok kot potpet potpet pasal orang lain pastu ada yg tak segan nak citer pasal hal dalam kain sendiri.

      Delete
  11. syok kot buat ketupat sana sini...esok kat "sana" makan daging sedara..nauzubillah..minta jauh...marilah kita menjaga lidah dan pandangan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terimakasih Cikgu. Berpesan-pesan....
      Salam kenal, selamat datang.

      Delete
  12. ai pulak.. lebih suka dengar dan perhati.. sebab bila orang yang kaki gossip bercerita satu dari sepuluh pun susah nak percaya.. ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalu dah asyik dia jer yang bercerita pasal orang, memang kompom ada tokok tambah.

      Delete
  13. sangat betul kak azie. kena hati hati dengan perbuatan mengumpat atau bergosip atau ber rumours dan apa sahaja yang sewaktu dengannya. sebab bila kena dekat diri sendiri nanti baru tau apa rasanya.

    susah jugak kan bila deal dengan manusia?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selagi kita ni bernama manusia selagi itu ada saja yang tak kena dengan hidup orang lain. Cemburu hasad dengki dan kemudian fitnahkan orang pulak.

      Delete
  14. Jgn ikut org mengumpat takut-takut kita sekali yg kena lipat.

    Kakak pun sama sorang-sorang dlm bilik tak ada org lain. Tapi kadang boring juga tak ada teman nak cakap. Cakap dgn blog ajelah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya bercakap dengan radio. Kalu ada lagu best, saya pun ikut nyanyi sama...

      Delete
  15. uiiiihhh kakkk...... kat tempat kita ni... sangat raaaaamai orang suka bergosippp!!!! samapi pening dibuatnya!!! sakit kepala la rasa mau lari jauh jauh sebab gosipping yang keterlaluan... uuuhhhh
    lebih baik kita diamkan diri dalam bilik ni.. tapi.. kengkadang, pandai datang ke bilik pulak.. hehehe.. tak dapat datang.. emel pun jadi ler.. huhuu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebaiknya orang begitu dielakkan. Kang tak pasal-pasal berjangkit pula habit macam tu.

      Delete
  16. hehe....gitu pulak kekdahnya...biar sampai melarut sendiri ye. kalau saya..harusss saya kacau sampai penuh foam dalam cawan tu..hehe.

    gossip memang merimaskan. kadang2 kita diam pun orang cari pasal....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang ada kumpulan orang yang suka pot pet pot pet hal orang lain. Hal diri sendiri pun kekadang dia cerita sama, sampai dah takda rahsia lagi.

      Delete

Salam.
Terimakasih sudi mengomen...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails