Wednesday, October 10, 2012

“Saya redha, ADAM SYUKRI adalah anugerah saya”

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Khamis
04-10-2012


MHI TV3 pagi tadi paparkan kisah bayi Ahmad Adam Syukri, dari Sarikei Sarawak.

Copy paste dari blog yang copy dari FB Adam (aku edit sedikit ayat-ayat ringkas yang asal):
AHMAD ADAM SYUKRI
Lahir: 4/3/12 TELAH MENGALAMI BRAIN DAMAGED Severe HIE (Hypoxic Ischemic Encephalopathy) ATAU LEBIH DIKENALI SEBAGAI KEROSAKAN PADA SARAF OTAK.
Lahir secara vacuum pada 04-03-2012 dan sewaktu kelahirannya Adam keluar dalam keadaan flat dan kekurangan oksigen. Scan MRI menunjukkan otak Adam mengalami kerosakan yang amat teruk. Adam tidak pandai menelan airliur dan bergantung pada mesin oksigen untuk terus hidup. Juga perlu bergantung kepada mesin suction kerana tidak pandai menelan air liur untuk sedut air liur dalam rongga hidung dan mulutnya. Mata kanan mengalami injured, telinga kanan tidak dapat mendengar kerana kerosakan. Doktor pakar otak mengesahkan Adam akan terlantar seumur hidup dan peluang untuk berjalan dan hidup seperti kanak-kanak normal  amat tipis. Doktor pakar otak mengklasifikasikan kerosakan otak Adam sebagai kematian saraf otak.

Yang sayu, bila mendengar sendiri si ibu Noraisah begitu sabar dan tabah. Tidur cuma sejam sehari kerana menjaga Adam seperti menatang minyak yang penuh.

Sebak bila dia:
“Jika saya pergi dulu, saya harap suami saya akan terus jaga Adam sepertimana saya menjaga Adam sekarang.”
“Jika ini yang dianugerahkan Tuhan kepada saya, saya terima Adam. Saya doa semoga Adam akan sihat, kan Adam?” sambil bercakap sambil melihat Adam. Dicium Adam.
“Saya ingin nak lihat Adam sihat dan membesar dan memanggil saya, ‘Mama’”.
“Adam tidak pernah membebankan saya, kan Adam?” kembali melihat wajah Adam.
“Adam anak yang baikk...”
*Lagu latar adalah lagu nyanyian Aishah, Syurga di Bawah Telapak Kaki Ibu. Sebak weyyyy! Pepagi mood sedih...!

Ingin menyumbang:

Noraisah Mohamad Malena (ibu Adam)
Maybank 161136331818
CIMB 02040007292201

Dan sama-samalah kita berdoa, seperti kata ibunya “saya akan jaga Adam selama mana Allah pinjamkan dia kepada saya. Saya bangga kerana dapat peluang menjaga seorang ahli syurga.”

Noraisah terpilih untuk melalui ujian ini. Dan aku boleh nampak betapa dia redha dan sabar sekali.

Aamiiinnn... semoga yang terbaik untuk bayi kecil ini.



 




48 comments:

  1. Allah uji siapa yg Dia tahu boleh terima ujianNya

    ReplyDelete
    Replies
    1. sgt bersetuju dgn statement tuan, moga dipermudahkan segalanya...

      Delete
  2. Semoga ibunya akan tabah menghadapi dan menjaga adam.

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum Azie

    saya berdoa agar keluarga Adam dipermudahkan dlm segala urusan

    ReplyDelete
  4. Assalam Azie..tumpang sedih pulak dah..

    ReplyDelete
  5. timeksih Azie ata sperkongsian ini...minggu ni minggu sebak...

    ReplyDelete
  6. moga dia tabah selalu.. InsyaAllah..

    ReplyDelete
  7. semua ini dugaan dari Allah, moga keluarga adam tabah dan redha...
    moga dipermudahkan segalanya.......

    ReplyDelete
  8. Sebak hati bila membaca dan menatap gambar anak kecik tu. moga Allah memberikan yg terbaik utknya..

    ReplyDelete
  9. Sentap mak kjp baca entri nih wpun x bkesmpatan nak menonton tv pg td...huhuhuhu

    ReplyDelete
  10. Bergenang airmata kakak AA baca N3 ini..

    ReplyDelete
  11. Moga ALLAH permudahkan segalanya bagi ADAM dan keluarga, sentiasa kuatkan hati MAMA ADAM.

    ReplyDelete
  12. Besarnya ujian...semoga mama Adam tabah dan dipermudahkan segalanya.

    ReplyDelete
  13. Amin..anak anak syurga
    semoga di permudahkan segalanya

    ReplyDelete
  14. Ahli syurga... ins'allah semoga terus diberkati

    ReplyDelete
  15. pengorbanan dan harapan seorang ibu...

    ReplyDelete
  16. Adam istimewa, ibunya pun istimewa.. semoga Adam dan kearganya tabah dan diberi kekuatan untuk mengharungi ujian ini.

    ReplyDelete
  17. Sedih tapi Tuhan Maha Mengetahui, diberi ujian pada mereka yang mampu menerimanya..

    ReplyDelete
  18. akak juga menangis berkali2 melihat Adam

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya pon kak.. sedih n sebak... hnya ibu rasa apa yg ibu rasa... alfatihah buat adik adam...

      Delete
  19. mmbaca entri nie pn da brgnang air mata....blum lg brdpan dgn y mnghdapi masalh....btapa naluri sygnya seorg ibu trhdap ank bgitu utuh wlaupn anknya lahir tidak sempurna...smoga allah merahmati ibu adam dan juga adam......amin...

    ReplyDelete
  20. mmbaca entri nie pn da brgnang air mata....blum lg brdpan dgn y mnghdapi masalh....btapa naluri sygnya seorg ibu trhdap ank bgitu utuh wlaupn anknya lahir tidak sempurna...smoga allah merahmati ibu adam dan juga adam......amin...

    ReplyDelete
  21. mmbaca entri nie pn da brgnang air mata....blum lg brdpan dgn y mnghdapi masalh....btapa naluri sygnya seorg ibu trhdap ank bgitu utuh wlaupn anknya lahir tidak sempurna...smoga allah merahmati ibu adam dan juga adam......amin...

    ReplyDelete
  22. mmbaca entri nie pn da brgnang air mata....blum lg brdpan dgn y mnghdapi masalh....btapa naluri sygnya seorg ibu trhdap ank bgitu utuh wlaupn anknya lahir tidak sempurna...smoga allah merahmati ibu adam dan juga adam......amin...

    ReplyDelete
  23. Salam...sgt sayu melihat keadaan adik adam syukri pg2 td. Tetiba teringat pd arwah ank sy yg menghidapi sakit seperti adik adam yg hanya terlantar.....allah pinjamkn dia pd sy cuma 2 thn 11bln 26 hari saja, dia da ke syuga allah sekarang ni. Harap mama kepada adik adam sabar terima dugaan dan tabah dalam cabaran untuk menjaga adam....allah sedang meguji kta dik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. allah tahu apa yg di tentukan..... alfatihah...... semoga akk sekeluarga dpermudahkn sgla urusan

      Delete
    2. allah tahu apa yg di tentukan..... alfatihah...... semoga akk sekeluarga dpermudahkn sgla urusan

      Delete
    3. allah tahu apa yg di tentukan..... alfatihah...... semoga akk sekeluarga dpermudahkn sgla urusan

      Delete
  24. yA Allah..jika Adam tiada harapan u seperti kawan2 seumurnya.. kau berikanlah kkuatan agar adam boleh btahan hingga satu hari dia dpt bmain dgn kawannya.. amin

    ReplyDelete
  25. salam no acc maybank dia xbleh sent duit la plak,dh penuh ke?

    ReplyDelete
  26. sangat sedih hari ni.. hari ni sentiasa dengar cerita ni je... berat mata memangdang.. berat lagi bahu yang memikulnya...

    ReplyDelete
  27. semoga dipermudahkan segala urusan.

    sebak!

    :'(

    ReplyDelete
  28. sedih mendengar nya Adam anak yg istimewa..

    ReplyDelete
  29. moga dipermudahkan urusan buat Adam..
    moga keluarga Adam kuat dan tabah dalam mengharungi dugaan dariNYA..

    ReplyDelete
  30. Dia adalah wanita terpilih!semoga dia akan terus tabah!

    ReplyDelete
  31. Ya Allah,kurniakanlah kesihatan yang terbaik buat Adam dan keluarganya

    ReplyDelete
  32. sya x thu nk ckp ape,sebk je kalu tngk dia..smoga Adam akn sntiasa shat..sya x mngkin skuat smangat ibunya..yng sya thu pasti, Insyaallah tmpatnya d syurga..Amin..

    ReplyDelete
  33. Syurga untuk mu pasti Adam. Semoga ibu mu kuat dan tabah

    ReplyDelete
  34. As salam kak..

    1st time lynn beri komen...sungguh lynn rasa tak mampu berkata-kata..Allhuakbar..berikanlah mereka kekuatan..syurgalah tempat mereka kelak..amin ya Allah..

    ReplyDelete
  35. sabarla kak setiap dugaan itu ada hikmahnya..
    sia akan menanti akak disyurga amin....

    ReplyDelete
  36. Innalillah. Moga ibubapa Adam Syukri tabah menerima ujian ini. Saya dan suami pernah kehilangan anak sulung tersayang pd thn 2000. Amat sukar tp redho krn semua adalah milik Allah. Kita hanya mendpt pinjaman sementara shj. Insyaallah ketemu lg di akhirat kelak. Ameen..

    ReplyDelete
  37. Saya bangga sebab kakak saya juga tabah seperti Mama Arwah Adik Adam. Dia juga pernah diberi peluang menjaga salah seorang ahli syurga yang dianugerahkan penyakit kanser saraf. Begitu juga mak saya yang pernah melahirkan salah seorang ahli syurga walaupun tak sempat menjaganya.

    ReplyDelete
  38. innalillah..
    sebak baca & dgr kisah adam..
    sgt berat dugaan ujian ALLAH bg pd mama adam..
    kalau sy sndr xtemampu utk menanggung mungkin..
    ALLAH menjanjikan syurga utk adik adam..
    #Allah merencanakan yg terbaik utk ADAM dan keluarga..semoga tabah#

    ReplyDelete
  39. Anak adalah anugerah Allah yang tidak ternilai...Walau macam mana keadaan anak itu sama ada normal atau tidak hanya Allah sahaja yang maha mengetahui hikmat disebaliknya...Sebagai ibu ,saya teramat memahami perasaan ibu Adam.Sesungguhnya Kaulah ibu yang tabah setabahnya,hebat sehebatnya...Itulah anugerah Allah...Sayang Adam ...Al-Fatihah buatmu ...Anak-anak syurga

    ReplyDelete
  40. Anak adalah anugerah Allah yang tidak ternilai...Walau macam mana keadaan anak itu sama ada normal atau tidak hanya Allah sahaja yang maha mengetahui hikmat disebaliknya...Sebagai ibu ,saya teramat memahami perasaan ibu Adam.Sesungguhnya Kaulah ibu yang tabah setabahnya,hebat sehebatnya...Itulah anugerah Allah...Sayang Adam ...Al-Fatihah buatmu ...Anak-anak syurga

    ReplyDelete

Salam.
Terimakasih sudi mengomen dan mengomel.... :) *Bila saya tak sempat reply, jangan marah ehhh...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails