Monday, May 16, 2011

Guru: Jangan Sekali-Kali Menyimpan Prasangka...

Salam.
16-05-2011
Monday yang tidak lagi blues!


Selamat Hari Guru. 16 Mei Hari Guru seluruh Malaysia, kan? Ramai sedia maklum, dan ramai juga yang tidak menafikan tentang besarnya jasa golongan bergelar guru.

Walaupun rasanya profesion ini berubah mengikut masa, semakin maju dengan pelbagai cara dan pendekatan, tetapi golongan ini sangat berjasa. Sentiasa. Mendidik mengajar dari mengenal huruf dan segala ilmu yang selayaknya mengikut peringkat umur.

Dan, walaupun semakin kerap juga kita mendengar/membaca pelbagai kes kepincangan yang melibatkan golongan ini, anggap saja itu kes terpencil dan bukan mewakili golongan ini seluruhnya.

Aku bersekolah rendah di kampung. Kemudian naik sekolah menengah di pekan. Bersekolah di beberapa sekolah sehingga STPM.

Sepanjang tempoh itu terlalu ramai guru yang mengajar aku, termasuk guru kelas tambahan dan guru mengaji.



Malah semasa sekolah rendah pun, arwah Abang Ngah pernah mengajar aku di kelas tambahan sebelah petang. Kemudian kakak aku KAK YANG pun pernah menjadi guru kelas tambahan juga. Kat kampung, kelas-kelas tambahan memang popular dan belia yang berkebolehan akan menjadi tenaga pengajar.

Dalam keluarga aku: My Abang Sulung, sebaik tamat belajar di UM pun keluar menjadi guru. Wife dia pun mengajar juga. (kini kedua-dua mereka merupakan Pengetua di sekolah yang terkenal di KL).

Seorang lagi kakak aku pun mengajar juga. Suami pun guru juga. Pendekata, profession perguruan ni bukan perkara asing. Tapi kenapa aku tak jadi guru, malah rela mengaku aku tak suka jadi guru? Arwah AYAH pernah gak suruh aku masuk maktab, malah aku pernah juga hadir peperiksaan untuk jadi guru (exam di SM Convent Bukit Nenas). Mungkin ketidaksungguhan dan ketidakrelaan itu aku tidak berjaya pun.

Mengajar bukan jiwa aku. Aku merasa aku cukup garang untuk menjadi guru, dan mungkin juga aku tidak cukup sabar.

Tapi bila dah kerja, aku selalu pula mengajar. Pelik sungguh. Pernah handle 3 sessi kelas training untuk staf junior (apprentice) selama 3 bulan, bersambung dengan kelas khas mengajar software InDesign pula kemudiannya. Boleh jer... Tak garang pun. Pandai jer buat bahan mengajar, pandai pun buat soalan-soalan quiz dan exam. Semua buat sendiri, takda sapa tolong pun sebab masa tu aku perasan staf lain mengelak nak buat kerja extra. Aku sorang jer yang terpilih utk handle kursus tu. Boleh pulak aku buat dengan jayanya. (Sapa lagi nak puji kalu bukan diri sendiri?)

Tapi untuk menjadi guru sepenuhnya, tetap bukan jiwa aku. Jangan dipaksa, nanti aku jadi guru pompuan paling popular kerana hari-hari sepak budak, hari-hari ada kes mak bapak mai serang di sekolah, hari-hari aku kena mengadap Gubesau (guru besar) nak bagi jawapan tunjuk sebab..... dan mungkin lebih glamour, masuk sokabor sebab tumbuk budak!

Ramai sekali guru yang terlibat dalam memberikan ilmu dan membijakkan seorang aku (yang kadang-kadang tak ler bijak mana pun...) dan aku memuji diri sendiri, aku bukan pelajar nakal sebab aku jarangggggg sangat kena denda. Aku suka sekolah.

Zaman 80-an, sekolah adalah satu cabang hiburan tau... Nak pegi mana lagi selain rumah? So sekolah tempat paling best, sebab ada kawan-kawan. Jadi aku pelajar baik dan takda masalah. Cuma masalahnya, tak berapa pandai. (cuma, sekali lagi nak puji diri sendiri: Pernah naik pentas 3 tahun berturut sebab terbaik English seluruh tingkatan 1–3).

Aku minat sastera, cikgu yang ajar adalah Cikgu Ahmad Osman. Dah berumur gak tapi sangat best dan sporting. Hasilnya aku skor A1 dalam Sastera masa SPM. Tu kalu sekarang kira A+ laaa...

Banyak betul kisah masa sekolah dan guru, kan?

Aku sayang semua guru aku.

Aku sentiasa hargai mereka.

Moga mereka terus cemerlang dan sejahtera walaupun tidak lagi berkhidmat sebagai guru.

Guru, anda memang hebat!



~...ketika mula mengajar di sekolah beratap nipah bertiang buluh di pinggir baruh Kampung Separuh Desa, tidak tertahan rasa hati SERI BULAN untuk menahan hidung bila ada pelajar cilik yang terbuang air besar di kerusi kayu yang diketam kasar, lalu HISYAM sekali lagi menjadi penyelamat jiwa...~











14 comments:

  1. Salam, kita serupalah Azie.. terlalu garang dan tak cukup sabar jadi cikgu.. tapi bila bekerja eh.. pandai pulak train orang baru.. siap jadi trainer dan fasi lagi..

    ReplyDelete
  2. yer....saya pun sayang semua cikgu2 saya. terasa sangat nak cari cikgu masa tadika dulu. nak jejak gak ler nanti balik kampung nih

    ReplyDelete
  3. btl..slmt ari guru..jasamu ku kenang..:)

    ReplyDelete
  4. slamat hari guru… pelita yang terbakar harap terus bersinar

    ReplyDelete
  5. mengajar dengan jiwa.... hadiahnya kepuasan tidak t erhingga..... kejayaan adalah hadiah TERINDAH .........

    SELAMAT HARI GURU

    ReplyDelete
  6. my family pun ramai jd cikgu..
    i sendiri, atok cikgu, abah cikgu, i sendiri bekas cikgu..hee

    cousins berlambak cikgu...

    ReplyDelete
  7. lupaaa...

    amik award dari in ni ye..

    http://yan-yanjournal.blogspot.com/2011/05/best-friend-award.html

    ReplyDelete
  8. sy pun rasa yg sy tak sesuai nak jadi cikgu, cukup la pengalaman jadi cikgu ganti selama 2 bulan. haha

    ReplyDelete
  9. akak dijamin takleh jadi cikgu...

    ReplyDelete
  10. selamat ahri guru buat seluruh guru di dunia nie.jasamu akan ku kenang..

    p/s:http://sinarraudah.blogspot.com/2011/05/blog-di-tutup-sinar-raudah-akan-bersara.html

    ReplyDelete
  11. terima kasih kerana menghargai jasa guru..tersentuh hati akak ni.

    ReplyDelete
  12. Jiwa saya memang jiwa seorg pendidik..tp jodoh dgn bidang keguruan ni tk kekal..cuma sempat mnjadi guru selama 7 tahun...
    apa2pun jasa guru tetap dikenang..selamat hari guru buat semua guru2ku

    ReplyDelete

Salam.
Terimakasih sudi mengomen...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails