Saturday, May 21, 2011

Ni Pehal Citer Pasal Kahwin Plak Nih...?

Salam
21-05-2011
Saturday, esok kija.
Masa: 1:11 am



Tapi mata terkebil lagi. Ntah tunggu apa, ntah tunggu sapa. Tak tunggu apa, tak juga tunggu syiapa syiapa. Salah sukatan minum kopi Mak Dara kot...!

Esok ada agenda keluarga. Yang dari kampung pun datang, kerana sorang lagi My Anak Menakan akan bernikah esok.

Menjelang cuti sekolah, ramai yang akan mendirikan rumahtangga. Samada kali pertama, atau kali yang bukan pertama, kerana ingin membina semula rumahtangga baru dengan orang yang lain pula. Jodoh sudah sampai, terimalah dengan seadanya.

Tahniah dan Selamat Pengantin Baru.

Doa dari jauh walaupun ada kenalan aku yang akan berkahwin (lagi) esok, terlalu sibuk sehingga tak sempat nak jemput aku. Moga jodoh kali ini kekal selamanya dan aman sejahtera. Tentulah pengalaman lalu cukup bermakna untuk dijadikan panduan.

Pagi tadi terdengar di radio, seorang photographer profesional menyebut, untuk majlis kahwin bajet untuk fotografi sahaja paling minimum adalah RM900. Wahhhh... kalu untuk gambar sahaja sudah sebanyak itu, berapa pula untuk sewa baju sanding, bersalin-salin baju, sewa pelamin, kompang, khemah, catering... dah lain-lain lagi.. lagi...lagi.

ehhhh apasal plak topik kerja kahwin nih?



Cerita pasal gambar sememeh di atas: Lepas acara makan ni, ada orang bebel-bebel marah aku sebab pengantin tak pakai barang kemas. Dolu-dolu kan, kalu kahwin kena pakai selagi ada, sarung jer, semua nak kasi pakai. Rantai emas setebal jari, aku masuk dalam baju. Nampak togel jer pengantin ni, kan? Lurus bendul aku, sebab tak suka, aku sorok rantai dalam baju. Pelik pada pandangan mata orang, tapi selamba jer aku... Sebab tu kena marah.

Mujur baju ada skit “shining”, kalu tidak, aku dengan tetamu macam takda beza. Simple habis. Sementelah tradisi keluarga memang tidak bersanding (kecuali kenduri pertama), so sangatlah simple. Tapi meriah, satu kampung mari makan kenduri.

Berpuluh tahun dulu. No sanding-sanding. Kena berdiri tengah laman untuk tatapan “geng kedehoq @ mentara @ tukang basuh pinggan”, pun dah buat aku berpeluh tak ketahwan. Mencik kena sorakkkk! Rasa nak balas dendam kat tukang sorak tu. Bukan orang lain pun, geng sekampung jugak. Ada tu kawan-kawan sekolah aku jugak. Jangan-jangan depa geram sebab aku kahwin dengan orang jauh, tak pilih depa kot? Ahaks!

Goodnite everyone.



~...berdebar sungguh rasa hati SERI BULAN bila HISYAM terlepas kata hendak merisik seseorang yang menjadi rahsia di hati lelaki itu tetapi belum terlambat untuk dia mengharap ruang dan peluang menjadi gadis idaman sahabatnya itu...~








33 comments:

  1. SMTI, terasa macam nak kahwin lagi :)

    ReplyDelete
  2. kak AA,

    sylim laa pengantin tu... ahaks!!

    ReplyDelete
  3. Zaman berubah. Simple tak semestinya tak meriah. Zaman sekarang hantaran sahaja dah bikin susah. Kenduri mesti Gah. Islam mengajarkan soal nikah harus dipermudah. Agar hidup pasangan lebih barakah.

    Ate suka gambo pengantin yg simple dimple kat atas tu. Walau tanpa bersanding, walau tanpa brg kemas bergayut-gayut, walau baju tak berlace atau berlabuci tapi pengantin tetap manis dan berseri. (Teringat kakak2 Ate nikah dulu..cam tu lah baju depa, malah ada tetamu yg lbh glamour lagi ;))

    ReplyDelete
  4. Ulangtahun perkahwinankah Azie? Jika ya, Selamat Pengatin Baru buat tahun ke ??? :)

    ReplyDelete
  5. skrg ni hantaran saje dah 10K, belum kira belanja kenduri kendara. Kalau takde 20-30K, jangan berani sebut nak kawen lerr..haha.

    Kalau buat ringkas2, jadi buah mulut orang..nanti rumah dah siap, tapi pahat masih berbunyi, heheh. *dah tebiat orang skrg ni asyik nak meng'kondem orang...

    ReplyDelete
  6. Memang mak-mak akan bising pasal barang kemas. Sampai sekarang pun mak saya masih pot-pet-pot-pet sebab pakai yg ciput-ciput.
    Ayat standard emak ," ada duit tu, nampak-nampak kan lah...."

    dah tak minat nak buat camne...

    ReplyDelete
  7. salam..

    tengok gambar tu..mcm terasa nak kwin la pulak....heheh

    ReplyDelete
  8. usahkan zmn akak..zmn saya kawin pom simple but havoc kan..sanding jugak tapi atah katil..hehehe

    28 mei ni anivesari saya ke 12...nati nok tenyeh gak zmn kawin saya yg simple itu..heheheh..lebih sama je ngan gmbo akak tu..gambar sememeh..

    ReplyDelete
  9. selamat pengantin baru buat yg nak kawen n slmt pengantin lama utk yang dah lama kawen..ehehehe

    ReplyDelete
  10. kurusnya dia masa dulu2...macam saya...hahahahha...perubahan tu perlu...

    akak...nak jd geng saya ke???takut akak je yg tak nak jd geng sy, sy ok jek....tp sy nikan mereng n gila2 sikit....hehehehehhe....ade beran???

    ReplyDelete
  11. comel..manis ayu totap samo kak..(,")

    ReplyDelete
  12. wahwahwah cun pengantin tuh!

    zaman sekarang semua main ribu2 jer kak...huhuhu...
    kene rajin2 cr duit mnyak2 nak kawennn hehehe~~~

    ReplyDelete
  13. MAZIDUL AKMAL:
    BRO, U dapat nomot satu...!



    EJA:
    Itu zaman bila tuuu...



    ATE:
    Banyak betul perubahan dalam hal nikah kahwin ni, kan?
    Kenduri tu harus dibuat, sebagai pengumuman bahawa seseorang itu sudah berkahwin. Menjamu tamu makan tu pun harus juga, kan?
    Berpada mengikut poket, yang sebaiknya.

    ReplyDelete
  14. KAKCIK:
    Terimakasih. Belum lagi anniversarynya. Saja teringat jer. :)



    DR NAJWA:
    Betullah. Kata orang, kalu anak dara ada ijazah, 10K tu biasa lah.
    Pastu nak juga jaga hati kaum keluarga, adik beradik nenek atok lagi. Serba sempurna, nak jaga hati punya pasal.

    ReplyDelete
  15. AZRINA:
    Kalu ada barangnya, ok la dipakai ditunjuk. Yang tak ada barang ni? hehehe



    SEKAMAR RINDU:
    Ehh.. cepatlah kahwin.



    MEK SARAH:
    Happy Anniversary, moga jodoh berkekalan sejahtera dan bahagia.
    Dulu memang kita sememeh... sekarang meleweh! hehehehe

    ReplyDelete
  16. ZIE:
    Yang mengomen tu pun sama juga, ambiklah ucapan untuk diri sendiri jugak yaaa...



    AZIAN:
    Sebab kurus tu la yang kena sanding tengah laman tuh. Kalu sekarang, laman yang bergegar cik oiiii...
    Ehhh bukan selama ni Kak Azie lantik diri sendiri jadi Kepala Geng? hahahaha

    ReplyDelete
  17. SYA:
    Comel cara lain dah sekarang nihhh....



    MUNGELILY:
    Semua pengantin pun cun!
    Cari duit berjuta pun takper, nanti kahwin senang.

    ReplyDelete
  18. kiuuuuttnye akaakkk..hehe senyum bahagia tu masa tu..=)

    ReplyDelete
  19. e eh liuknye same ngan gmbr profile tuuu! hehe biase le kak oi.. nk masuk musim megawan ni..

    ReplyDelete
  20. ambooi akak.. senyum lebar ek dalam gambar.. pengantin baru la katakan

    ReplyDelete
  21. K.Azie mmg ceria dari dolu-dolu lagi eh? Sungguh bahagia...

    Cantik kaler pink tu tau... zaman saya dulu tgh hot kaler peach.

    ReplyDelete
  22. Ceria sungguh senyuman pengantin dalam gambar tu na, nampak sangat bahagia! :D

    ReplyDelete
  23. kak.....
    warna baju kita sama... tapi bab tayangan emas tu, samalah... ayu tak ada tayang2 pun..
    bukan sebab en zalie tak bagi.. sebab ayu kureng sikit dalam nak pakai barang kemas...

    serius nak habaq ayu rimas..

    tapi... ayu suka duk atas pelamin,, glem ko...waka...waka

    ReplyDelete
  24. org skrg kawen memang byk pki duit...zaman kita xde goodies2 utk tetamu la..pelamin bertema bagai...ishhh

    ReplyDelete
  25. saya dulu kawin balik cuti seminggu habis kenduri je terus balik Kl esok nya ada kelas hehe.. no honeymoon student la kata kan hehe..

    ReplyDelete
  26. k azie mmg ceria dari dulu kan? :D

    tah bila saya nak merasa berdebar kawin tah...hihi~

    ReplyDelete
  27. KALMAHATI:
    Kiut? wakakakaka... yang penting bahagia. :)



    AZEEDA:
    Setuju. Bila Kak Azie tengok dari awal, memang itulah yang Kak Azie nak kata pun. Cemana bleh sama plak gaya posingnya..



    CIKSU:
    Dulu memang senyum lebar. Sekarang ni seluruh anggota badan pun ikut lebar. hehehe

    ReplyDelete
  28. PN LIZA:
    Dolu-dolu muda lela, bleh la Kak Azie ni berbaju pink. Sekarang ni, kalu pilih kaler tu, rasa serba tak berapa kena. :)


    DINAS ALIAS:
    Saya rasa semua pengantin mesti senyum macam tu. hehehe


    AYU:
    Kak Azie sebenarnya lebih gemarkan silver berbanding emas. Tapi bab pakai ni, kena ikut mak juga, jaga hati kan?
    Kak Azie memang tak merasa pelamin AYU oiiii... tradisi keluarga memang tak bersanding.

    ReplyDelete
  29. CALUK:
    Sebab aku memang dah level klasik... hehe


    ANA:
    Zaman dah berubah. Ikut zaman. Dan kemampuan pun semakin baik sekarang ini. Bersedekahlah lebih bila ada duit lebih.


    ZINO:
    Sama ler kita. Kak Azie pun cuti seminggu saja. Pastu dah masuk kerja.

    ReplyDelete
  30. GADISBUNGA:
    Bukan ceria sangat, tapi jenis kaki gelak!
    InsyaAllah, ada jodoh nanti. Aminnnn.. Asal jangan lupa jemput.

    ReplyDelete
  31. wah...kurus nye kak z
    cantik...jelita...menawan...
    lentok tu tetap menten je..hehehee

    ReplyDelete

Salam.
Terimakasih sudi mengomen dan mengomel.... :) *Bila saya tak sempat reply, jangan marah ehhh...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails