Sunday, May 15, 2011

“SALIH YAAKOB tu minum kopi apa?”

Salam
14-05-2011
Sabtu yang membuat jiwa jadi separuh-separuh...


Tetap kerja juga walaupun hati tidak pernah suka, jiwa tidak pernah ria. Cuba meresap dan menelan rutin sebegini. Separuh berjaya tapi kena juga usaha supaya lali.

Kadang-kadang bukan ada projek urgent pun, dan seolah-olah terasa “buang karan” sebab kena on segala bagai. Biasanya, hari Sabtu aku gunakan untuk jadi cleaner, kemas workstation, vacuum bilik, dan apa-apa yang suka-hati-toknenek-maktiri-sepupu aku nak buat je lah.

Sarapan pagi yang tidak pernah ada menu spesel, semuanya ikut mood. Tapi air tidak pernah berubah. Selain Nescafe, berselang air ini:

hahahahahaha...! Berkesan tauuuu....!


Agaknya DJ/pelakun/pelawak SALIH YAAKOB tu minum air apa, ubat apa, jamu apa? Semalam semasa baca kat Metro, sempat juga kami sembang-sembang isu dia berhasrat kahwin lagi untuk melengkapkan kuota poligami 4 isteri.

Terkejut juga kawan aku, bila aku sebut, “Salih dah pun kahwin 4 kali, sebab dia pernah juga bercerai sebelum ini.” Tapi aku tidak pasti isteri yang mana yang bercerai itu. Betul, kan?


Jangan-jangan para isteri yang harus memastikan jamu apa yang paling baik, demi berada dalam keadaan paling “mantop” di antara isteri-isteri yang ada. Hikhikhikhik!


So, bila ada segelintir lelaki yang konon sangat takjub dan obses dengan “kebolehan” Salih itu, aku sekadar nak sebut: dia manusia biasa juga, tetap ada kelemahan. Kelebihan dia mungkin kerana kebijaksanaan mengendalikan isteri-isterinya dengan baik walaupun beberapa kepincangan tidak didedah. Mana ada manusia sempurna bila bercakap tentang perkongsian rumahtangga?

Lihat pada gambar yang keluar bersama 3 orang isterinya, kita boleh nilai sendiri (esp. kalu lihat pic isteri ke-3). Tapi, kita hanya orang luar yang boleh sekadar melihat. Beruntunglah mereka diberikan jiwa yang kuat dan sabar bila mengalami perkongsian dan bermadu.

Lelaki di luar sana.... Anda berani?

Ibubapa di luar sana.... Sanggup melepaskan anak gadis anda yang cantik jelita, yang masih di IPTA, baru berumur 24 tahun, menjadi isteri ke-4 kepada seorang selebriti?

Sejujurnya, sebagai ibu... Aku tidak rela (kecuali dengan takdirNYA). Biarlah kita memilih jalan yang lebih baik (bukanlah Salih itu tidak baik), memilih orang yang lebih sesuai, memilih lelaki yang lebih berpadanan, memilih mengikut kesesuaian diri anak kita...

Soalnya, pilihan tetap di tangan kita, kan?



~...kerana pilihan jugalah, HISYAM masih diberi ruang untuk menimbangtara kembali rasa hatinya terhadap anak dara Pak Imam sedangkan sebelum itu ruangan luas di hatinya hanya ingin diisi dengan SERI BULAN sejak dulu dan jika boleh selama-lamanya...~








26 comments:

  1. haha..musim org kawen skrg..classmate n kwn2 ade jugak yg nk nikah bulan depan..eheheh

    ReplyDelete
  2. amboi kak..minum kopi mak dara eh..hehe..xpa kak..ini utk kesihatan kita jugak kan kak..

    rezeki SY kak..dpt isteri muda lagi..

    ReplyDelete
  3. hah, lepas ni kena minum kopi mak dara pulak..hahah

    ReplyDelete
  4. abg Jem minum kopi janda kot,hehe, memang salute ah, nak cari sorunk pon susah, ni dah nak 4!power!

    ReplyDelete
  5. tak pernah minum kopi2 yg ada khasiat lain2 ni..selalu pagi minum teh o atau nescafee je...

    muda betul bakal bini dia...

    ReplyDelete
  6. katanya isteri2 dia yg urus dia kawin nanti dan katanya lagi nak ajak samding sekali..

    memang hebat mamat tu hehe

    ReplyDelete
  7. oops lupa nak beri sama..

    salam kenal...

    ReplyDelete
  8. Azie.... hebat tu Kopi Mak janda


    rezeki Salih Yaakob, tapi akak juga setuju dgn Azie tentang anak gadis kita dan tentang pilihannya

    kita hanya dapat cerita gembira, cerita di dlam yang sebenarnya kita tak tahu, kenapa harus diperjudikan nasib anak gadis kita

    ReplyDelete
  9. ZIE:
    Hujung bulan ni cuti sekolah. Ramailah yang berkahwin. Dah sampai jodoh.



    MEK SARAH:
    Kopi Mak Dara tu atas rekmen seorang kawan. Saja suka, asal serasi. Kalu ada kesan sampingan yang tak elok ke, baru berenti. hehehehe

    ReplyDelete
  10. DR NAJWA:
    Silakan... silakan. Kena cubaaaa..



    ZUL:
    Mungkin jugak ler kot. Rezeki dia bleh dapat bini muda yang betul betul muda.



    MUNNA:
    Kak Azie pun pertama kali nak cuba. Itu jer yang serasi setakat ini.

    ReplyDelete
  11. ZINO:
    Salam. Sila masuk, terimakasih.

    Hebatnya SALIH itu pada mata isteri-isterinya.



    IBU INTAN:
    Betul Kak. Saya rasanya tak sanggup nak lepaskan anak gadis saya utk jadi isteri bukan pertama kepada mana-mana suami orang. InsyaAllah, tidak.

    ReplyDelete
  12. sorry ye kalau i melebih2..

    tak sanggup nak fikir kalau hubby ada org lain. malam ni dia sama kita atas katil.. esok dia sama dgn org lain. the other day mai balik atas katil i.. eeeeeee.. nanti dia buat experiment lah..mana satu best..tak sukaaaaaa.....

    ReplyDelete
  13. saya minum nescafe n taruk anlene sebab nak jg tulang. ehehehe~

    ReplyDelete
  14. YAN:
    Pendapat kita tentulah datang dari hati kita yang tulus lagi jujur, kan? Benar, isu atas katil sudah pasti menjadi isu yang bukan lagi remeh, bila berkongsi suami.



    GADISBUNGA:
    Elok tu. Kak Azie dulu pernah juga setahun dua amalkan susu tepung Anlene tu utk kalsium. Tapi pastu muak. hehehehe

    ReplyDelete
  15. Isu hebat minggu ini selain dari isu menyimbah asid ke muka tu...

    Nampak manis bermadu, tapi, hakikatnya kita pun tahu... Bagaimana pun memang tabah hati2 wanita yang bermadu gitu. Ketentuan poligami tidak boleh kita menidakkan, cuma hanya insan y ang terpilih yang selayaknya. Dan saya antara yang tidak layak...

    ReplyDelete
  16. Hi Azieazah, I have always loved iced coffee, day and night. And here we have Chinese supermarkets selling coffee fro Malaysia, cookies too.

    I enjoyed reading your this posting even though my bahasa is out of tune, ha ha.
    Love your humour.
    Have a nice weekend. Keep well. Lee.

    ReplyDelete
  17. CIKGU NORMAH:
    Ramai juga yang pasang niat nak jadi macam SALIH, konon. Tapi kalu ekonomi tidak menyokong, jiwa tidak “berisi” usah bermimpi. Buat niaya anak dara orang saja nanti.



    UNCLE LEE:
    Hello UNCLE! Miss U!
    I love ice-coffee too.
    thank you for dropping by... :)

    ReplyDelete
  18. saya cuma mampu memandang sambil tangan angkat tabik jer !

    entri awak ini memberi ilham kepada saya membuat entri SYMP di blog saya.

    terim kasih.

    ReplyDelete
  19. murah betul rezeki SY, siap nak beli rumah sorang satu dan nak di kumpulkan di kawasan perumahan yang sama agar mudah untuk melaksanakan tanggungjawab.

    ReplyDelete
  20. AL-LAVENDARI:
    Lelaki lain mesti akan ada sedikit rasa kagum pada kaum sejenis, kan? Biasa tu bang..
    Sila...



    EELOBOR:
    Mungkin mudah bagi dia yang mampu. Lelaki yang tidak mampu, janganlah buat pasal. Kesian anak dara orang.

    ReplyDelete
  21. kopi sabak buatan tradisonal ada jual kat pekan sehari... di goreng tanpa minyak,ketika minum hendak la habis melakukan senamn kucing

    ReplyDelete
  22. meh la share keberkesanan kopi mak dara tu...
    hiks!

    ReplyDelete
  23. Biasa perkara tak suka.terjadi. Nanti berbesan dgn mertua saya baru sedar

    ReplyDelete
  24. BRUTALSOLO:
    Kopi Sabak? Wahhh... kalu pekena sekali, mau terus terer buat Urut Rimau. ehehehe



    KAK NGAH:
    Berkesan ke tidak, saya rasa bergantung pada rajin minum. Saya cuma minum seminggu sekali saja.

    ReplyDelete
  25. ZEQZEQ:
    Kalu Mertua awak baik lagi kaya berharta, sesapa pun sanggup. kan? kan?

    ReplyDelete
  26. bini pertama memang leceh. nabi pun berpoligami selepas KT wafat. ketua wali yang berjaya nikah 4 dara, sheikh kadir jailani. sebenarnya abe nor yang paling direspect sebab berjaya 1 kan bini2 dalam 1 rumah. gaji rm3 k jer.

    ReplyDelete

Salam.
Terimakasih sudi mengomen dan mengomel.... :) *Bila saya tak sempat reply, jangan marah ehhh...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails