Monday, May 16, 2011

Sanggul Beracun: Syabas SABRI YUNUS!

Salam
16-05-2011
Sekali lagi AA nak buat ulasan drama. So entri ini akan menjadi sangat panjang. Sila boring....



Kira-kira seminggu lamanya, aku terlihat ada promo tentang drama ini. Kemudian terbaca pula di Harian Metro tentang kisah penuh mengenai dramatik ini.

SANGGUL BERACUN — melihat beberapa scene yang ditayang pun sudah cukup menarik hati untuk menonton sepenuhnya. Ditayang malam tadi di Saluran 131 Astro Citra (langgan Mustika).

Lakunan hebat ERRA FAZIRA (wajah Astro, kontrak), yang jarang muncul di drama, tapi sungguh berwatak dan berbeza sekali dengan yang pernah beliau lakunkan. Walaupun aku bukan peminat setia dia, tapi aku tetap nak puji lakunan dia.

Drama yang skrip oleh Sabri Yunus, arahan juga oleh Sabri Yunus, aku perasan beberapa orang pelakun mungkin rakan beliau dari Dewan Bahasa & Pustaka (DBP) contohnya Bohari Ibrahim. Lama pelakun teater ini tidak muncul di tv.



Kisah bermula seorang wanita jelita; Siti Aminah yang baru berkahwin dan sedang merancang untuk membunuh suaminya pada malam pertama selepas bernikah, dengan menitis beberapa titik racun (bisa kala jengking) dari botol kecil yang disorok di dalam sanggul cantiknya. Kenapa?

Drama ini banyak menggunakan teknik flashback, dan segala rahsia tersingkap melalui perceritaan semula oleh Siti Aminah kepada suaminya.


Kisah ini adalah kisah benar dan berlaku semasa zaman Malayan Union dulu, sebelum Tanah Melayu merdeka. Siti Aminah, seorang gadis yang dilahirkan buruk dan sering menjadi hinaan dan kutukan orang-orang kampung.


Kerana tidak tahan dengan keadaan itu, ayah Siti Aminah bersetuju mengahwinkannya dengan kawannya sendiri (Pak Syed? lupa plak nama watak) yang sering membela Siti Aminah.



Tapi pembelaan dan perkahwinan itu bermotif jahat, semata-mata hendak merampas harta dan tanah milik keluarga Siti Aminah, sehingga akhirnya dia membunuh ayah mertuanya sendiri.


Siti Aminah dihalau keluar dari kampung oleh suaminya (lakunan sendiri oleh Sabri Yunus) yang mengugut menuduh Siti Aminah membunuh ayah sendiri, lalu Siti Aminah keluar dengan dibekalkan sebotol kecil racun milik suaminya yang digunakan untuk membunuh ayahnya, membawa diri sehingga ke dalam hutan.


Disapa tiba-tiba oleh seorang “pakcik” dan ditawarkan pertolongan, sehingga terpedaya secara ajaib, menjadi cantik. “Pakcik syaitan” itu memberikan kegembiraan dan kehidupan baru buat Siti Aminah tetapi harus mengikut syaratnya. Untuk kekal cantik dia harus membunuh suaminya sehingga 100 orang dan setiap perkahwinan tidak boleh melebihi 3 bulan.

Perkahwinan pertama Siti Aminah sungguh bahagia dan dia hampir terlupa tentang janjinya sehingga hari terakhir. Dengan terpaksa, tiada pilihan, tanpa rela dia akhirnya meracun suaminya.

Bermula pertama kali, Siti Aminah tidak lagi kekok untuk membunuh suami-suaminya yang seterusnya sehingga akhirnya dia tidak sedar, seorang pemuda (anak suami pertamanya) mengekori dan mengetahui rahsianya (ayahnya sempat bercerita sebelum mati, kerana ada penawar bertahan).

Berpakat dengan seorang pemuda bernama Hassan (lakunan Namron), mereka menunggu sehingga perkahwinan ke 99 Siti Aminah, dan Hassan merancang untuk menjadi suami Siti Aminah yang ke-100.

Usaha Siti Aminah gagal untuk membunuh Hassan kerana kopi beracun sudah ditukar, dan Siti Aminah terminum kopi racunnya sendiri. Hassan sendiri ingin membalas dendam kerana Siti Aminah pernah membunuh abangnya.



Malam pernikahan mereka merungkai segala kisah trajis dan keberanian Siti Aminah menjadi pembunuh. Hassan akhirnya bersimpati dengan nasib Siti Aminah dan menyesal meracun isterinya.


Anak bekas suaminya yang berdendam muncul untuk membunuh Siti Aminah dengan tangannya sendiri. Hassan menghalang walaupun mereka pernah berpakat begitu.


Hassan ditikam di hadapan isterinya dan mereka mati bersama-sama seiring dengan azan Suboh.


Tidak pasti sejauh mana kebenaran cerita ini (berdasarkan kisah benar), tetapi drama ini mengingatkan pada filem Perjanjian Syaitan yang pernah dilakunkan oleh Azean Irdawati pada tahun 80-an dulu.

Apa jua amalan kurafat memang tidak akan selamanya hidup senang. Kelak pasti memakan diri sendiri. Begitulah juga dengan Siti Aminah, akhirnya dia sendiri menyesali perbuatannya, namun sudah terlewat untuk dia berpatah balik.

Kehidupan lampau mendesak dia untuk menjadi seorang pembunuh secara halus walaupun dia menjadi seorang yang begitu cantik jelita sehingga ramai sekali pemuda yang tergoda dan teruja hendak menjadi suaminya.

Btw, di kehidupan sebenar, masa ERRA anak dara dulu, tanpa sanggul pun dia tetap menjadi idaman ramai jejaka untuk menjadi suaminya, kan? kan?

Sungguh padat drama ini, berhenti untuk iklan hanya 2 kali sahaja itupun tak sampai 2 minit. Bangun pi minum pun tak sempat habis segelas, dah sambung balik.

Susah nak dapat peluang menonton drama-drama sebegini, bertema berat tetapi plotnya tidak meleret, maksud jelas, lakunan hebat walaupun pelakun tidak ramai, dan latarbelakang zaman sebelum merdeka itu sungguh memikat hati.

Syabas kepada pengarah dan penulis skrip drama ini, Sdr SABRI YUNUS...!

Rasa nak tonton lagi sekali!

Gara-gara ndak sangat tengok drama ni, aku terpaksa “potong line” My TOKLAKI yang tetiba nak layan Mentor TV3 malam tadi. Padahal selama ni tak heran pun, pastu bleh plak tanya, “kenapa semua peserta nyanyi malam ni?”

Aku jawab, “Dah separuh akhir tu, tinggal 4 orang jer, so semua nyanyi malam ni.” Heeeeeeeeeee...!

Bila drama start, semua orang masuk tidor. Baguih, aku layan drama sensorang!











17 comments:

  1. Mahal tak nak langgan pakej Mustika tu? :)

    ReplyDelete
  2. Antara drama Melayu yg boleh saya layan.. Two thumbs up.

    ReplyDelete
  3. huhuhu, saya dah tak yah nonton selepas membaca kat sini

    ReplyDelete
  4. adoii..mcm mana leh terlepas drama ni semalam..aishh~ kepenatan semalam, smpai terlupa nk tgk.

    ReplyDelete
  5. tgk promo je..
    tapi saya xle tgk sb xlanggan citra..

    harap2 ada ulangan kat ria nati..
    EF mmg primadona..saya suak lakonannya dan dirinya sndri dgn anak aleesya itu..suka tgk dorang..

    ReplyDelete
  6. yes.....
    walau ayu tak ada masa nak tonton, walau ayu ada langgan saluran mustika..
    walau kak Aa dah syer ttg drama tu panjang jela....


    ayu rasa....ayu kena tonton juga.
    sebab,..
    kak AA buatkan ayu meronta2 nak tonton drama hebat tu..

    ReplyDelete
  7. saya pun semlm tergedik gak nak tgk mentor, sedangkan sebelum ni tak penah tgk pun, terus lupa pasal sanggul beracun tu, harap ada le ulangan nanti

    ReplyDelete
  8. mcm best jer...
    dah tgk gazet citer tuh..tp xsempat tgk...huhuhu
    ruginyer...
    xper astro bnyak klai ulangan...hahha ;p

    ReplyDelete
  9. dok tengok promo je.. tak berani nak layan sengsorang...

    nanti la ajak en suami tengok sama..


    *pst.. kak, seram tak?

    ReplyDelete
  10. Alamak, dah terlepas. Selalu tengok promonya, tapi bila tiba tarikh siaran...tak ingat. ckLah macam tulah...

    Bersiri ke tak ni Azie? Ada ulangan agaknya ye...

    ReplyDelete
  11. Azie, akak jarang menonton TV tapi x tau lah malam tu teringin menonton sanggul beracun ni....dan rasa nya berbaloi best dan sedih hingga akak menitiskan air mata....

    ReplyDelete
  12. Kak Azie,
    Pinjam kad astro..
    dah habis tgk citer ni nanti,
    vic pulangkan... heheh

    ReplyDelete
  13. cantiknye la erra fazira ni... :)

    ReplyDelete
  14. rugi btoi layan mentor semalam..kami pun dah lama tgk iklan tuh tp terlupa langsung la mlm td..huhu

    ReplyDelete
  15. ni yg rasa nk tgk ni.. x sabar nk tgu tayangan semula nnt huhuhu

    ReplyDelete

Salam.
Terimakasih sudi mengomen dan mengomel.... :) *Bila saya tak sempat reply, jangan marah ehhh...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails