Friday, December 14, 2012

Pulut kuningnya sentiasa menjadi kenangan...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
JumAAt
14-12-2012


Dalam banyak hal, dalam banyak kejayaan saya dalam hal dapur dan memasak, saya banyak belajar dari dia. Arwah ibunda mertua saya.

Paling berkesan adalah, saya masak Pulut Kuning sampai menjadi pujian MyToklaki hasil belajar dari dia. Dulu masa mula buat, jenoh berendam airmata sebab asyik kena komplen. Skang ni alhamdulillah, boleh laa...

Ini kali terakhir saya bersama dia buat Pulut Kuning. Itu tangan dia.

Hasilnya. Saya memang teragak nak ambil gambar masa ini.

Ini antara beberapa kali saya buat untuk Gathering Blogger. Hampir sama dengan hasil tangan arwah.

Kali akhir, masa Gathering Blogger di Musollah Ehsan.

Selain itu, saya juga belajar masak Rendang dengan dia, masak Sambal Tumis pun dengan dia... banyak lagi.

Cuma, saya tak belajar buat kuih tradisional yang dia sangat handal. Dia handal buat Kasui, Koci, Serimuka dan banyak lagi kuih lama. Saya tak sempat belajar.





~...anak dara Pak Imam begitu bersungguh hendak merapatkan diri dengan Mak Utih apabila dia begitu yakin HISYAM suka makan lauk kampung, suka nasi beras kampung dan suka menjadi anak kampung sedangkan SERI BULAN terus dengan yakinnya bahawa suatu hari nanti mereka akan bersama-sama melangkah pergi dari Kampung Separuh Desa yang indah ini...~



 




22 comments:

  1. Sebenarnya mak sy tkg bt kuih2 tradisional yg pemes...dlu2 mak jual kuih mmbantu pndtn kluarga tym kami kici...now bt jgk tp x bt bsr2an...just bt suka2...tp yg ralat2 semua adik beradik sy tidak pandai bt kuih2 tradisional...pling suka n x prna jmpa kuih pulut panggang sesedap mak sy bt....nex wiks mak dtg rmh..plan baik punya nak minta bt kuih2...hihi...

    ReplyDelete
  2. Sedapnya pulut kuning dgn rendang tu.

    ReplyDelete
  3. Kenangan yang tak mungkin terpadam. Semoga rohnya aman di sana.

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum,
    Kalau rindu, silabuat pulut kuning.

    Kita mengenang n sayang dia dlm bentuk yg berbeza skrg. Semoga kasih sayang n ingatan kita dgn cara berbeza itu tempatkan dia bersama golongan yg dicintai allah. Doa kita sentiasa iringi rohnya, insyaallah.

    ReplyDelete
  5. Alhamdulillah bnyk kenangan u dgn arwah ....i kawin dulu mil dah lama mninggal..pun handal kat dapur dan i tak sempat belajar apa2 pun dr arwah ...u untung azie
    Moga ruh nya bersama org2 beriman disisi Nya
    Alfatihah...

    ReplyDelete
  6. Moral cerita akak ni, saya akan pastikan wife saya belajar bersungguh2 resepi2 rahsia mak mertua saya/mak saya...:)

    ReplyDelete
  7. when we lost someone close to us ,all the sweet memories flow in..

    ReplyDelete
  8. Dapat inspirasi!
    Saya dah tau tapi tak pandai buat pulut kuning! tgk resepi oklah tapi tak samakan dgn yg menuntut dr yg arif. Al FATIHAH.

    ReplyDelete
  9. Salam takziah Azie...baru dapat tau sebab baru boleh blogwalking arini

    ReplyDelete
  10. kurang kurang ada jugak yang akak sempat belajar sampai terer dari arwah kan. :)

    ReplyDelete
  11. Saya segan sangat nak belajar masak dengan mak mertua saya. Nampaknya saya kena tebalkan muka untuk menyambung warisan kan..

    ReplyDelete
  12. Sesungguhnya sangat besar jasa arwah. Al-Fatihah.

    ReplyDelete
  13. Bila dah tiada memang akan terkenang selalu... nanti azie kena ngajar pada anak dan menantulah pulak

    ReplyDelete
  14. Beruntung azie...masih ada recepi masakkan yang boleh dijadikan kenangan.Bukan senang nak dapat masakkan yang macam air tangan ibu masak.

    ReplyDelete
  15. pulut kuning kena sambal ikan bilis pehtu ada ikan gelama masin tu peeerrggh...! sedap x menahan woooo

    ReplyDelete
  16. sama lah kita saya pun byk belajar memasak dari MIL. nak pikat hati anaknya kena lah belajar dari maknya.

    ReplyDelete
  17. saya harap.. saya dpt belajar semua resepi MIL.

    kenangan antara sis dan arwah takkan terpadam. byk ilmu diturunkan.

    alhamdullilah

    ReplyDelete
  18. Al-Fatihah buat arwah.

    Kenangan tu tetap kuat.

    ReplyDelete
  19. tu diaaaaaa....
    kunin di raja da mai...
    takziah sekali lg r kami sekeluarga...

    ReplyDelete
  20. kak azie.. sy byk lg tak pandai dr akak... huhuhuhu.. msk sesekali mesti kena komplen..

    ReplyDelete
  21. wak pon X pandey nk buat masak kuih tradisional jugakkk.. aHHKs

    ReplyDelete

Salam.
Terimakasih sudi mengomen dan mengomel.... :) *Bila saya tak sempat reply, jangan marah ehhh...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails