Tuesday, May 4, 2010

Akhirnya, watermark untuk blog sendiri...

Hujung minggu tadi aku baca di blog AYU IDRIS, seorang guru yang mengajar di Kelantan, tapi dia anak jati KL, menulis tentang apa yang dipanggil "cop jempol" or watermark untuk semua pic yang dia post ke blog dia. Memang menarik. Dia dapat sebagai hadiah dari sorang kawan blogger dia.

So aku pun baca sebab aku tertarik bagaimana setiap gambar dia ada logo tersendiri. Bukanlah aku tak pernah tengok watermark, even company aku pun buat juga. Tapi AYU sarankan aku tengok beberapa design dari sorang kawan blogger dia yang buat bisnes reka design untuk watermark. Pastu sorang lagi rakan blogger pula yang tulis entri tutorial bagaimana nak gunakan watermark tu untuk setiap pic. Siap ler aku pun download Photoscape tuh. Bagi setengah orang mungkin tak heran pun apa aku citer ni, tapi aku tingin nak belajar. So aku buat baca dan email JIYA yang ada banyak pilihan design. (klik SINI jika berminat)

Sejak Isnin hinggalah petang tadi, selesailah urusan aku pilih design, dia edit warna mengikut pilihan aku, PURPLE. Yang best, JIYA siap buatkan 2 lagi design sama dgn warna Hitam dan Putih (transparent) untuk aku. Dengan hanya harga RM6.50 (aku bankin siang tadi) aku pun berjaya dapat watermark tu.

Walaupun watermark tu boleh jer aku guna dengan Photoshop di ofis, dan aku dah test tadi, tapi ntah kenapa aku rasa macam tak cukup sharp dan tak cukup menyerlah (contoh dalam pic award teddy bear dalam entri sebelum ini, bukan pic tu tapi jempol tu). So aku terus buat ikut macam tutorial yang diajar oleh CIK MIN tu.

Dan inilah hasil percubaan kali pertama aku. Boleh tahan kan? Hehehehe...

Kerana pic ni kecik so, aku boh comel la jempol tu...

ini yang asal... saja jerrr aku pilih design pompuan cute lagi gedik nih...

Terimakasihhhhhh yeaaaa!


~...jika dulu berperahu sampai pengkalan langsung berjalan ke laman PAK UTIH, kini mampu naik kereta sewa Austin lama, terhinggut tapi SERI BULAN tetap suka...~


19 comments:

  1. Ehem..ehem..ehem...tersedak2 cik ayu kat KB ni..rupa2nya ada org KL dok sebut nama dia!kuang kuang kuang....shabbas kak...shabbasss!!jelez giler tgk cop jempol kaler pepel tu...ala,gambor aje gediks...tak de hallah!selamat mengecop jempol!
    pssttt....ayu pun nak tempah cop jempol lagi...kemaruk dah ni nak mengecop aje...mujur tak keje kat post office,klu tak sure buhsan mengecop setem!kahkahkah....

    ReplyDelete
  2. phuyooo.... dah ade watermark anggun !

    dan dalam dok cakap tak pandai tak pandai tu dah lulus kelas tutorial

    seronok tgok kawan2 yg bergerak ke hadapan.... berubah dari sehari ke sehari menjadi lebih kreatif.

    ReplyDelete
  3. AYU > dah jadi berlumba dah nii.. hehehehe seronok gak ek. Tapi sebenarnya ramai orang lagi awal pandai dari kita, kan? Takper lah, kita belajar slow, pelan-pelan kayuhhhh...

    ReplyDelete
  4. Kak KUJIE > saya masih belajar banyak benda. Itupun yang mana saya boleh faham jer. Yang tak faham tu, merangkak jugak ler nak bagi faham...

    ReplyDelete
  5. waww...dh maju selangkah lagi ler. hehehe, cantik ar watermark yg kak AA pilih tuh, menarik

    ReplyDelete
  6. saya tak pandai bab yang ini azie..
    nanti nak baca gak camana..
    kalau tak saya tanya azie ya

    ReplyDelete
  7. EELOBOR > Kalu dah pompuan ni, pompuan ler jugakkkk.. heheheehe


    CIKGU NORMAH > Maaf saya tak upaya ler nak join contest ALISYA tu, sbb pilihan saya pun lebihkurang sama mcm Cikgu pilih.

    Jika berminat, sila ler rujuk pada link yang saya beri. Semoga turut dapat ilmu...

    ReplyDelete
  8. wah, dah ada logo sendiri. tahniah kak! macam teruja jugak nak belajar:)... barula faham, akak minat purple rupanya;D

    ReplyDelete
  9. Yes JUMA. Bila dah belajar tu wpun lambat merangkak-rangkak, tapi bila dah berjaya tu seronok tak hengga dahhh... Try ler. Kalu salah tak per..

    Yes.. Minat PURPLE sesangat...!

    ReplyDelete
  10. salam,

    huhuhu
    comel comel
    i nyer watermak guna picasa jerk
    kecik dan x santek
    ekekekek...

    canggih sungguh nih
    heeeeeeeee

    ReplyDelete
  11. salam buat AA...
    lawanya logo tu...tak nak buat arwad kepada pengikut setia ker..?

    ReplyDelete
  12. ade gak water yg akan tinggal kat mark lepas 9 bulan ha ha

    ReplyDelete
  13. BIRU > ehh guna picasa pun ok gak. Saya langsung tak pandai lagi nak main-main dgn Picasa tu. Memang ada hasrat gak nak belajar... (tunduk maluuu)


    AZRUL > adakah secomel tuannya? Ahaks!

    ReplyDelete
  14. PAKLONG > Ada banyak pilihan design. Boleh pilih. Tapi PAKLONG pun pandai Photoshop, buleh jer buat sendiri.. Layer-layer tu semua PAKLONG tahu... Bleh cuba..


    CALUK > “mark” or “mak”? Cissss!

    ReplyDelete
  15. tuan punya watermark lagi comeyyyyyyyy... hahahaaa nyampok jap..!!!

    ReplyDelete
  16. ICE > Ko bodek tak kena tempat aaarrr...! Atau DakTu nak cakap yang Anak kepada Tuan Punya watermark paling comeyyy? Ahaks!

    ReplyDelete
  17. pe daaaaaa bodek plak... dakni cakap ikhlas tau tapi anak tuan punya watermark memang lagi comeyyyyy... miahahahaaaaa

    ReplyDelete
  18. ICE > ekau golak pun udah macam roper Kucin Miang jer dah aku tengokk... Harharhar!

    ReplyDelete

Salam.
Terimakasih sudi mengomen...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails