Wednesday, October 5, 2011

Kuarantin lagi...

Assalamualaikum
Rabu
05-10-2011


Adehhh... terpaksa kuarantinkan diri sehari lagi. Pagi tadi hati berbelah-bagi samada nak pegi keja ke tidak. Tapi kerana batuk takda gaya nak reda (kena ada gaya eh?), lalu dengan hati yang berat (cewahhhh) aku rela duduk di rumah lagi sehari.

Lalu buat apa kat rumah sejak semalam? Memang berehat sungguh-sungguh dan sakan-sakan. Masak tetaplah menjadi agenda.

Tapi kena pantang makan walaupun yang pastinya adalah pantang tengok.

Yang geram, masa ni la teringin nak makan itu ini.

Terutama ini:

Udang Sanggol

Yang aku pertama kali makan semasa berada di Kangar 2,3 tahun lalu. Sejak itu, tiap kali ke Perlis, mesti nak cari Udang Sanggol ni. Rasanya hanya di Pasar Tani setiap Ahad (dekat roundabout Kangaq) saja ada jual benda ni. Nak beli yang mentah (petibeku) pun ada.

Memang sedappppp!

Juga air paberet ni:

Tembikai Laici!

Kalu dok pulun benda ni, mau sampai ujung tahun batuk aku!



~...berhijrah ke Kampung Seprauh Desa, bermastautin tetap di Teratak Nyatuh, menumpang kasih pada Pak Utih dan Mak Utih, SERI BULAN terus menjadi kesayangan walaupun HISYAM sering membuka rahsia dia tidak pandai masak waima daun cemperai disangka pucuk cermai...~








43 comments:

  1. kak azie, yus baru first time tengok dan dgr makanan nama udang sanggol ni? Macam mana dia buat tu kak?

    Kalau batuk minum tembikai lagi tambah2 batuknya..hehe

    ReplyDelete
  2. Azie
    My batuk dah reda :-) alhamdulillah.

    Psst..batuk mmg ada gaya.. *tapi takleh elaboret kat sini*

    ReplyDelete
  3. saya pun bulan puasa baru2 baru sempat merasa udang sanggol ni, kat pasar ramadhan.tapi kat tpt sy beli tu tak sedap sgt.
    tembikai laici, feveret saya setiap kali lunch, mesti minum

    ReplyDelete
  4. udang sanggul? 1st time dgr kak?Wahh .. kena cari kalau ke Kangar ni.

    BTW kak, mkn ubat ye. biar cepat baik. Seksa la kalau batuk lama2.

    ReplyDelete
  5. Aslkm
    Moga cepat sembuh. Dlm batuk2 pun masih menulis.baguskan...

    Udang sanggul? wah tak pernah tau ni,nampak sedap.Bagus juga dia kira bagai ekor...hehe

    Majlis tu tak taulah nak pegi, tak pegi, nak pegi...tak...tapi nak kenal juga AA..

    ReplyDelete
  6. YUS:
    Rasanya dia guna udang segar yang besar. Dibelit dengan pastri halus (macam kueyteow halus), digulung sekeliling udang kemudian di goreng (deep fried). Rasa garing!




    SOM:
    Adas orang kata, I batuk orang kaya! ahaks!

    ReplyDelete
  7. MAMASYAZA:
    Kak Azie tak pernah juma kat tempat lain, di KL ni pun lum pernah jumpa lagi. Makan di Kangar tu memang sedap la!



    KAKCIK ELLA:
    Salam kenal, sila masuk. Thanks.
    Cari di Pasar Tani setiap Ahad, dekat roundabout.

    ReplyDelete
  8. MAMA JU:
    Dulu masa saya mula beli 2,3 tahun dulu, harganya RM0.70 sen jer kot. Skang dah naik jadi singgit.

    Majlis tu tu bukan untuk jumpa saya KAK. Ada ramai blogger otai yang lain yang boleh ditemui dan bertukar-tukar cerita. Sila.. sila..

    ReplyDelete
  9. kak, nampak best la udang sanggul tu, tak pernah makan.



    ~cuba try 'teh ais laici' pulak, eheheh...husband saya suka ;))

    ReplyDelete
  10. NAJWA:
    Tak tau samada di Penang ada jual ke idak Udang Sanggol nih.
    Teh Ais Laici? Woooo nanti batuk baik, nak cuba!

    ReplyDelete
  11. udang tu kalo nk lilit dgn bihun pun boleh...

    tembikai tu mmg ubat batuk kak...ahaha

    ReplyDelete
  12. HEZRIN:
    Ohh ya eh? Betullah. Lilit dengan bihun atau soohun pastu goreng, kan? Cicah sos. Thanks.

    Tembikai ubat batuk? Doktor mana punya petua tu haaaaaa?

    ReplyDelete
  13. murah la tu rm1 seketul~keh keh~~

    ReplyDelete
  14. BUJAL X:
    Murah ya. Sama harga macam nasi lemak biasa. Tapi cukup ker kalu makan seketul?

    ReplyDelete
  15. Jangan sampai tergendala jadual kita! ;-)

    ReplyDelete
  16. udang sanggol?

    pes time dengar

    ReplyDelete
  17. kak...
    laa...tak sehat ke....minum air tembikai laici lagikkk...mesti baekkk...heheheh...mee sanggol tu pernah masuk tibi kan???sedap ek kak?kl buat sendirik ok???hehhehe...akak laa yg buatkan...nnt sy dtg taw..

    ReplyDelete
  18. NM02:
    Udang Sanggol ni lepas goreng garing, cicah dgn sos! Yummy!



    AZIAN:
    Sila supply udang besar 5,6 kilo dari Felda. Bisa bikin panas-panas! hahahaha

    ReplyDelete
  19. Sallam Azie,

    Untuk batuk tu cuba ambil tiga biji limau nipis, perah airnya dalam cawan masukkan garam kasar 3 ulas, dan minum tanpa dicampur dengan air. InsyaAllah boleh meredakan batuk.

    ReplyDelete
  20. ooppsss, lupa plak nak tanya, udang tu disanggul dengan apa yek..

    ReplyDelete
  21. LIPISLADY:
    Pastri yang halus-halus panjang macam kueyteow tu. Belit-belit pastu goreng, then makan cicah sos! Kulit tu rasa macam popia.

    ReplyDelete
  22. Udang sanggul??? Mesti sedap, tak pernah rasa lagi...

    Pantang tau Kak Azie.. jgn makan makanan yg bergoreng sangat.. air batu tu lagi ler haram (buat yg sakit)..hehe

    ReplyDelete
  23. KAKCIK:
    Harap-harap baiklah sebelum tarikh itu.
    Kalu masih juga, saya duduk di dapur jadi tukang angkat dulang saja la ya. (Maaf, komen baru nampak di spam)



    NIDA:
    Betul. Yang bergoreng ni memang pantang tengok bagi orang batuk ni. Tapi itu la yang sedap sangat tu.

    ReplyDelete
  24. LIPISLADY:
    Limau plak dah habis kat rumah saya ni. Minggu lepas tu sampai sebakul, bila kita nak, dah habis buat air limau. Thanks petua. InsyaAllah, saya memang nak cuba.

    ReplyDelete
  25. saya pulak terpaksa bercuti sebab muaz demam teruk. umi dia terpaksa kena gi kerja sbb nak buat gaji2 pekerja. huhuhu..... dok ngan abah jer lah muaz. tghari pun tak tau nak makan apa lagi nih. order McD jer kut. senang cerita.... hihihihi

    ReplyDelete
  26. EELOBOR:
    Amboiii begitulah kalu si bapa yang duk rumah jaga anak. Tapi kalu anak demam, jangan la bagi air ais McD tu. Kena banyak air suam.
    Cewahhh orang batuk nasihat orang demam. hehehehe

    ReplyDelete
  27. Salam kak zie yang dihormati,

    Syafkakillah kak :) semoga sakit tu dapat membuang dosa2 kecil kita,amin. Kak, sedap ke rasa udang sanggol tu?huhu. Teringinlah plak bila tengok,hehe. Dia balut pakai apa?

    ReplyDelete
  28. ACAII:
    Salam ESAL.
    Aminn.. terimakasih.
    Rasanya dia balut dengan pastri yang macam kulit popia tu. Bila goreng, ia jadi garing. Sedap la makan dengan sos.

    ReplyDelete
  29. Sedap yer tembikai laici tu...sesuai sngat untuk orang yg batuk..hihihihi...

    Selamat berehat sambil makan2....

    ReplyDelete
  30. MULUTPAYAU:
    Berehat tu memang dah, makan tu jer yang tak berapa boleh lagi.
    Minum jer.

    ReplyDelete
  31. first time tgk udang sanggol... bilalah dpt merasanya

    ReplyDelete
  32. MUNNA:
    Kalu jumpa di mana-mana, harus cuba. Saya pun tak sangka jumpa di Perlis. Sejak tu, bila pegi Perlis jer, mesti nak cari. Baru puas hati.

    ReplyDelete
  33. demam ker?

    tapi udang sanggul tu nampak mengancamlah!

    ReplyDelete
  34. Apa rasa udang sanggol tu? serius tak pernah tengok langsung. nama pon tak pernah dengar...

    owh air tembikai laici itu menawan kalbu sungguh...kita pon dah nak sebulan batuk...huhuhuh

    ReplyDelete
  35. udang sanggul tue memikat hati saya la kak..cam no rasanya tue...

    ReplyDelete
  36. MAKSU:
    Demam sudah kebah. Batuk saja yang memang degil macam tuan dia. :)
    Udang Sanggol tu bukan saja mengancam tapi memang sedap!



    SUE:
    Udang tu digoreng, makan cicah sos. Memang sedap.
    Batuk ni jarang yang cepat baik, mesti lama. Doktor pun kata macam tu.

    ReplyDelete
  37. AMY:
    Ianya rasa udang segar, dan rasa kulit dia macam rasa kulit popia. Cicah sos lebih enak.

    ReplyDelete
  38. serius ni lah pestime tau menu Udang Sanggul... :)

    ReplyDelete
  39. MAMA GEE:
    Menu ni popular di sebelah utara. Kat KL rasanya lum jumpa lagi.



    CHIK ATT:
    Memang sedap. Tapi dah batuk ni, tengok saja ler jawabnya.

    ReplyDelete
  40. ooo kat kangar kee... nnt nak suh adk beli yg sejuk beku tulah..best 3x!!

    ReplyDelete
  41. AA - smti... Aku suka baca novel kaki tulisan biru kat bawah tu. Novel kan?

    ReplyDelete
  42. CT NOARIZAH:
    Yang petibeku (frozen) dibungkus dalam bekas microwave. Tak pasti berapa harganya sekarang.



    RED RAMBUTAN:
    Thanks.
    Novel apa kalu hanya sebaris ayat setiap entri? Bukanlah... tu bebelan saja.

    ReplyDelete

Salam.
Terimakasih sudi mengomen dan mengomel.... :) *Bila saya tak sempat reply, jangan marah ehhh...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails