Tuesday, October 4, 2011

Wadai Kipeng...

Pantun ni dah lama aku terima dari sorang kawan kulAAn Banjar, sempena Raya lalu. Aku suka pantun ni:

Wadai kiping kalakatar,
Gegantas balungan hayam,
Kad raya kulir diantar,
Sms gin jadiam.

Tulak ka kadai tahaga kulaan,
Bertapeh hanyar kada bagigi,
Jom pang kita barilaan,
Kulukok kada tahaga lagik.

Aku cuba translate (kalu salah tolong betulkan eh?):

Kuih keping kuih Kalakatar (sejenis kuih banjar gak)
Gegantas ni aku tak tau, tapi balungan hayam ni Kuih Balung Ayam (sejenis kuih dari pulut, lipat dua macam karipap, inti kelapa parut dan dikukus)
Kad raya malas dihantar
sms pun jadilah.

Pergi ke kedai jumpa saudara (tahaga tu = berjumpa/bertembung kah??)
Berkain lusuh tiada bergigi
Mari kita bermaaf-maafan
Mungkin tidak berjumpa lagi.


Kalakatar, dibuat dari isi kelapa muda. — pic Google


Balungan Hayam, lama tak makan — pic Google gak




Wadai Kipeng — pun Google

Orang Banjar mesti tau apa itu Wadai Kipeng. Aku dah pernah tulis pasal kuih ni. Popular dibuat kalu ada majlis gotong-royong di kalangan orang-orang Banjar. Dah lama aku tak lagi lalui suasana gitu....




~...semasa gotong-royong mengubah rumah buruk dari baruh ke darat, HISYAM berpura sakit dan murung kerana letih menjawab asal-usul keturunan dek kerana enggan dianggap berdarjat sedang hanya SERI BULAN yang tahu lelaki itu memang berketurunan istana di Bukit Candan...~









50 comments:

  1. mahu!mahu! dah lama tak makan...

    dulu masa akikah Irfan kat kg ada buat ;)


    (masa kecik-kecik dulu, sampai mengantuk ''mengipeng'' haha, dah la saiz besar kecik ikut tuan yg gentel)

    ReplyDelete
  2. NAJWA:
    Dah lama bertahun-tahun lamanya Kak Azie pun dah lama tak lihat budaya mengipeng ni kat mana-mana. Rindu nak tengok orang2 Banjar buat gotong-royong buat Wadai Kipeng dan masak ramai-ramai... oh best!

    ReplyDelete
  3. betul..tu kuih org banjar...mak mertua saye selalu buat wadai kipeng ni...kalu ade kenduri kendara ke...

    saye pun tak berapa faham bahasa banjar ni...kalau dia org sembang saye senyum jer...

    ReplyDelete
  4. AA..lama dah tak buat wadai kepeng..acik suka buat..letak nangka sikit..sodap..

    ReplyDelete
  5. gegantas ke gagatas kak?

    gagatas tu kuih.. kuih ape ntah ;P

    ReplyDelete
  6. AIN NORAINI:
    Saya ni makayah orang Banjar, tapi kami jarang bercakap Banjar. Tu yang tak pandai tu. Pun senyum gak kalu dulu di kampung orang bercakap saya tak berapa faham.



    ACIK ERNA:
    Eh Acik orang Banjar jugak kah? Wahhh teringat masa kecik dulu, kami adik beradik selalu gak buat.

    ReplyDelete
  7. NAJWA:
    Ntah la NAJWA. Kak Azie copy paste jer tu. Makna dia pun Kak Azie tak tau.

    ReplyDelete
  8. NAJWA:
    Kuih GEGETAS tu lebih kurang macam kuih pulut yang digoreng pastu disira gula pasir tu kan?

    ReplyDelete
  9. Azie
    Kita suka WKipeng tu.. tapi sampai laa tak terbuat2.

    Ada cerita pasal CL lagi tak?

    ReplyDelete
  10. Assalamualaikum,
    Wahhhhh rupa kuih ni macam "Kokpek idung" @ puteri mandi. Bezanya, puteri mandi ada kelapa dalam kuah tu....

    ReplyDelete
  11. Macam bubur biji nangka (tapi bubur tu warna putih) pun ada juga. :)

    ReplyDelete
  12. SOM:
    I think, suatu hari nanti I nak buat juga sendiri la. Pastu nak tayang kat U. hehehehe
    CL? ada, tapi nanti la dulu. Belum ada bukti kukuh lagi. hehehe




    ANYSS:
    Salam.
    Wahh ada kuih nama cenggituh? hehehehe

    ReplyDelete
  13. salam..


    Kalakatar?..tak pernah dengar namanya...:)

    ReplyDelete
  14. kuih2 tradisi yang sentiasa menambat hati, membuka selera dan menggamit nostalgia...

    ReplyDelete
  15. nak kena tanya kat member nih, dia mmg keturunan banjar

    ReplyDelete
  16. SEKAMAR RINDU:
    Berbanding Kipeng dan Balungan Hayam, Kuih Kalakatar sudah semakin popular sekarang. Rasa dia sedappppp.. Lemak manis. Kuih dikukus. Bahan utama, isi kelapa muda.

    ReplyDelete
  17. JUNAINA:
    Memang. Teringat masa kecik kecik dulu. Kalu skang buat, mau menitik ayaq mata.



    EELOBOR:
    Tanya jer tak jadi. Soh dia buatkan sekali. Baru betul. hehehehe

    ReplyDelete
  18. tak penah dgr nama kueh2 org banjar ni..tp suka dgr og banjar atau minang bercakap wlupun tk faham sepatah haram..:))

    ReplyDelete
  19. NYANYISUNYI:
    Walau pun kadang2 ada istilah Banjar tu bunyi macam kasar, tetapi tetap sedap didengar...

    ReplyDelete
  20. Sallam Azie,

    Wadai Kipeng, nampak sedap tu, semua nak kena rasa ni.

    ReplyDelete
  21. yang kecik-kecik, bulat-bulat tuh mcm puteri mandi ajer rupa dia..

    ReplyDelete
  22. Hanyar tu maksudnya sahaja.he..

    ReplyDelete
  23. Kak Azie,

    sejak 2 menjak terjebak dgn geng marhaban.. Bonda kerap bwk balik wadai kipeng.. Kdg tu dia pun join geng menggentel wadai kipeng... Paling best bila kuah tu campur dgn dereyan sket... Fuh! Nyaman...

    Kalakatar mmg sedap.. Sekali pandang macam bengkang roti lembik...

    Gegantas tu kuih dari pulut kemdian sira gula..macam keria.. Cuma tak berlubang kat tengah.. Kan?
    onda kerap bwk balik wadai kipeng.. Kdg tu dia pun join geng menggentel wadai kipeng... Paling best bila kuah tu campur dgn dereyan sket... Fuh! Nyaman...

    Kalakatar mmg sedap.. Sekali pandang macam bengkang roti lembik...

    Gegantas tu kuih dari pulut kemdian sira gula..macam keria.. Cuma tak berlubang kat tengah.. Kan?

    ReplyDelete
  24. Azie...
    kuih2 tu semua nampak sedappp...
    SIL akak orang banjar.. nak mengendeng kat dialah nanti....
    bagus Azie ketengahkan kuih2 tradisi tersebut...

    ReplyDelete
  25. first time dengar nama kuih ni...tp sure sedap kan sbb tgk gambar pun dah tergoda

    http://cendanakasih.blogspot.com/

    ReplyDelete
  26. rindunya kuih wadai kipeng nih..dah lama tak buat dan tak makan..hehe

    ReplyDelete
  27. LIPISLADY:
    Wadai Kipeng tu macam pengat bersantan lemak manis. Bubh gula merah.



    FATIN MRAZ:
    Yang bulat bulat kecik tu dibuat daripada tepung pulut.

    ReplyDelete
  28. BUJAL X:
    Ohhh ya ka? Laaa makcik memang failed la Bahasa Banjar nih.



    EJA:
    Betul tu. Kalu kat kampung memang meriah la kuih ni bila orang Banjar ada buat kenduri.
    Kalakatar tu skang dah banyak orang jual di pasar malam di Simpang Lima sana.
    Gegantas tu tadi Kak Azie tengok kat Google. Dah kenal dah.

    ReplyDelete
  29. BUJAL X:
    Ohhh ya ka? Laaa makcik memang failed la Bahasa Banjar nih.



    EJA:
    Betul tu. Kalu kat kampung memang meriah la kuih ni bila orang Banjar ada buat kenduri.
    Kalakatar tu skang dah banyak orang jual di pasar malam di Simpang Lima sana.
    Gegantas tu tadi Kak Azie tengok kat Google. Dah kenal dah.

    ReplyDelete
  30. AKAK:
    Sebenarnya saya sendiri yang rindukan kuih-kuih ni KAK.




    CENDANA KASIH:
    Salam kenal, sila masuk. Terimakasih.
    Kuih-kuih tu semua manis dan sedap.

    ReplyDelete
  31. NORASHIKIN:
    Nanti bila-bila kita balik kampung, kita buat projek ni nak? Masa HUDA nikah nanti pun sesuai gak kan? Amacam geng?

    ReplyDelete
  32. nampak macam sedap. one shud try semua tu.

    ReplyDelete
  33. Menarik tu, tak pernah tengok lagi kuih gitu. Yg dalam gambar pertama tu macam bengkang naa?

    ReplyDelete
  34. uiks..lain trus bahasa banjar ni ek..

    ReplyDelete
  35. salam...ooo lain orang lain namanya..padahal benda yang sama.
    salam perkenalan dari akak.

    ReplyDelete
  36. lamanya tak makan wadai kepeng ni...
    su atuk nenek banjar..mak n abah banjar....suami banjar......
    tapi tak pandai cakap sangat banjar...

    rindu nak buat wadai kepeng ramai2 ngan kulaan

    ReplyDelete
  37. Kakak ipar orang banjar, tapi tak pernah namapk makanan cam gini

    ReplyDelete
  38. salam kulaan..
    wadai kiping tu puteri mandi...
    teliur meniring wadai kiping..
    kulaan niring kada takureheng...

    ReplyDelete
  39. kali pertama tengok dan dengar nama-nama kuih ni..

    terima kasih azie untuk perkongsian ini.

    semuanya nampak menggoda nafsu makan untuk mencuba.

    ReplyDelete
  40. YAN:
    Pada I memang semua tu sedap belaka. Lagipun buat kita terkenang masa kita kecik-kecik dulu.



    DINAS ALDI:
    Kuih Kalakatar tu lebihkurang macam bengkang. Cara buat dia pun hampir sama. Bahan saja beza. Ini guna isi kelapa muda, cikgu.

    ReplyDelete
  41. JMR:
    Lain bangsa lain keturunan memang la ada keistimewaannya. Macam orang Minang, orang Jawa... mesti ada beza yang unik.



    KAK INA KL:
    Salam Kak. Thanks.
    Betul. Lain orang panggil lain.

    ReplyDelete
  42. PN SUSU:
    Salam kenal, sila masuk. Terimakasih.
    Kadang-kadang rasa rugi, kan? bila kita dikelilingi orang sebangsa, tapi kita tak berapa nak faham. Jom masuk Persatuan Banjar Malaysia.



    KAK SAM:
    Mungkin kakak ipar tu pun dah lupa agaknya cara nak buat. Nanti ajak dia buat. :)

    ReplyDelete
  43. PAK LONG:
    Adehhhh ni orang Banjar yang handal nih. Sekali dia besurah Banjar, memang surrender la saya.
    Terimakasih PakLong.



    KAK AYA:
    Semua tu memang sedap Kak Aya. Saya pun tingin nak buat gak suatu hari nanti.

    ReplyDelete
  44. mak kakpah dulu selalu buat wadai kipeng tuk berbuka puasa. Wadai kipeng? nama tu baru pertama kali dengar. Mak cakap puteri mandi..

    ReplyDelete
  45. ati ni ada juga darah
    banjar belah nek nyang
    belah ayah di spore

    tapi sepatah haram tak faham
    kuih2 tu lg ...tak pernah kenai :)

    ReplyDelete
  46. KAK PAH:
    Saya rasa Puteri Mandi tu ada campur kelapa parut dalam kuahnya, tapi Wadai Kipeng ni tak. Tapi rasa harus sama agaknya...



    ATI:
    Sama ler kita. Ada darah Banjar tapi tak fasih langsung nak cakap. Cuma bab makanan ni ada ler juga yang pernah buat dan makan. Usaha sendiri gak la nak mencari dan belajar.

    ReplyDelete
  47. Assalamualaikom kak azie :)

    org banjor rupenye ye..
    pernah mkn wadai kipeng tu kt rmh mmber skolah dlu2.. daappp...

    ReplyDelete
  48. KAKCIK:
    Betul tu. Yang putih tu sebab tak bubuh gula merah.
    (respons lambat sebab baru nampak komen Kakcik di spam))



    AZEEDA:
    Salam.
    Kak Azie pun dah lama tak makan kuih ni.

    ReplyDelete
  49. huaaaaaaaaa...kan dh terujaaaa...
    lama plak rasa tak makan kuih2 mcm ni...

    ReplyDelete
  50. AA - amboi nyamannya ai, mintuha lalo kada maniring pang

    ReplyDelete

Salam.
Terimakasih sudi mengomen dan mengomel.... :) *Bila saya tak sempat reply, jangan marah ehhh...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails