Tuesday, April 27, 2010

Aku Tidak Marah, tapi Please... Tolong Jangan Kisah.

Sekejap tadi rasa bengang. Sat saja. Urut dada. Minum ayaq segelas. Elok dah.

Sorang kawan singgah ofis hantar beberapa barang. Sempat plak mulut dia terlepas tanya soklan ala-ala Michelle dalam MELODI TV3 yg sekali dengar macam terlatah, tapi sengaja..

“Ehh dengar citer, ofis ko nak pindah pi oversea? So hari apa ko last kat sini?”

Terbuntang sekejap la mata aku. Malas nak jawab yang sebenarnya. “Mana tau?”

Dan dia sebut satu nama. Satu nama. Satu nama. Ya, satu nama. Yang aku dah lama lupa. Dah lama sangat aku lupakan nama itu. Entah di mana dia. Entah buat apa, aku tak tau. Takda masa pun nak amik tau.

Mak aiii.. Radio karat tu mesti baca kat mana-mana ler tuh kan? Takper. FB tu open. Blog aku ni pun open for public.

Ya, si persis Michelle ni memang tak pernah tengok aku marah, jauh sekali nak tinggi suara pada dia. Belum lagi. Tapi tadi, “Aku taknak jawab soklan tu boleh? Bukan ada kena mengena dengan dia pun, kan? Dia sapa? Dia sapa dengan aku? Ada kena mengena ker?”

Sebelum dia pergi, aku tanya balik. Udah macam Reporter Berkarat dengan Reporter Baru Dapat Mikrofon, “Pernah dengar aku sebut nama dia atau tanya pasal dia?” Dia geleng. So?

Tak pasal-pasal dia terkedu. Aku pun.

Moral: Tolong jangan jadi stalker. Tolong jangan sibuk hal aku dengan bertanya pada orang itu orang ini. Aku tak marah, tapi letakkan kedudukan kau dalam keadaan aku. Jika kau rasa suka, jangan samakan orang lain sama macam kau. Terimakasih jika tidak mengulanginya di lain kali. Maafkan aku, kerana sudah lama aku memang sudah lupakan kau. Di saat kau pernah sebut, “Aku tidak layak menjadi kawanmu...”

SATA yang disnap sorang rakan malam tadi, buat aku teringin. Datang khas dari Kuantan, katanya. Maaf aku tidak hadir di “Majlis Kalih Meja” AnakPerlis.com sempena besday ANIZAM. AMOI aku dah 2 hari balik rumah, so aku tak rasa patut keluar ke mana-mana. Prep seminggu tapi dia dah nak balik kampus semula esok. Ada 4 paper lagi.



~...HISYAM, hari ini aku teringin menanak nasi guna dapur kayu, bakar ikan guna sabut tempurung. SERI BULAN sudah lama tidak angkat air dari perigi, sampai lupa bahu mana lebih kuat mengendong...~


31 comments:

  1. Salam Kak Azie...tu pesen busy body..nak tau segala citer org!nak tanya sendiri,malu kot..tu yg tanya kat org lain.Tak jadi kudislah kalau tak de kawan dgn org camtu!apapun,semoga Kak Azie terus happy dengan keje, family dan kawan2....senyum sokmo!

    Errrkk..tengok sata tu..jadi terliur plak..harus carik sata pas balik skolah nih!heheheheh....

    ReplyDelete
  2. Azieee..

    minggu lepas, masa Abg Mus balik dari Terengganu, dia bawa sata comel2.. (dia beli kat mana, entah).. sedapppp.. anak2 pun suka..

    ReplyDelete
  3. AYU > mentang2 ler kat tempat dia mudah dapat SATA, dan dan nak pi cari. Wuaaaa... ngencesssss sampai meleleh ayaq lioq.


    KAK CIK > SATA ni makan masa panas-panas memang sedap. Saya dulu pernah makan di Rantau Abang. Tepi pantai, makan terus dari atas pemanggang. Perhhhh sedappp!

    ReplyDelete
  4. haish, sapa yg berani carik gaduh tu ha...pi men jauh2...

    ReplyDelete
  5. busy body betul. buat tak tau saje kak azie!huhu jangan stres2 :)

    ReplyDelete
  6. Hmmm... kenapa tak kirim salam berpenampo je kepada siapa yang mengirim pertanyaan tu?

    ReplyDelete
  7. Takper... Abaikan saja..

    Sapa pandai buat SATA, angkat tangan. Tulis alamat sini....

    ReplyDelete
  8. sedap nye SATA...
    dah lama tak makan SATA

    ReplyDelete
  9. dakni pandai makan sata je... hahahaaaa..!!!
    p/s: kem salam kat AMOI ye makkkkkkk... huahuahua..!!

    ReplyDelete
  10. sis

    waaaaa....
    sedapnya, dengan rasa pedas pedas dan manis, di tambah dengan lemak dan kelebutan campuran ikan segar, di sertai dengan keharuman minyak kelapa dan daun pisang di bakar dengan bahang arang....sekali ngap je, habis 6 ketul.

    Hari tu, ada kerja kat Petronas Kertih, singgah kat warung situ, uiiii...sedapnya sata, habis makan sata, makan pulak bubur kacang durian yang rasanyanya manis manis buah durian dan lemak kacang hijau yang bercampur dengan isi durian ... perghhhh. Tak sedar aku belasah samapi 4 mangkok. Orang kat situ tengok je aku makan. Dalam hati " orang KL ni kuat betul mentadarah, sata 40 ketul, bubur durian 4 mangkok, air teh tarik 3 gelas besor...lapar 24 jam kot"

    ha ha ha

    `teringin menanak nasi guna dapur kayu, bakar ikan guna sabut tempurung. SERI BULAN sudah lama tidak angkat air dari perigi, sampai lupa bahu mana lebih kuat mengendong...~, Cuti sekolah nanti jangan lupa balik kampung kat Bagan Serai nun... tengok lah kot kot ada lagi rumah yang macam tu, kalau tak pun, nanti aku call acik kat sana, tolong buatkan rumah kat tepi hutan...ko duduk lah kat situ..." kata HISYAM

    ha ha ha

    ReplyDelete
  11. nak duga le tu.. silap hari bulan ke dia tanya tu... sabooo

    ReplyDelete
  12. ICE > Dak AMOI pun seriau dengor ko nangis cenggitu...

    Lain kali belajar ler buat SATA. Pastu ajar Mak Mertua Tak Jadi ni sekali...harharhar!

    ReplyDelete
  13. ALID > Baca kisah ko, aku bukan nak kata kuat mentekedarah lagi, tapi memang buruk lantak. Mujur ko tak pitam di situ jugak. Kalu idak, harus kena campak ke laut... Heeeee...

    SERI BULAN: “Kalu masih utuh rumah cengal, pasti kayu api banyak di belakang dapur. Perigi pun belum berlumut. ACIK ko tu mesti handal buat rumah, kan?

    Nanti kalu bertandang, jangan lupa bawak kain pelikat. Rumah cengal di Bagan Serai, banyak nyamuk..!”

    ReplyDelete
  14. CEMOMOI > Bukan salah haribulan lagi dah, tapi salah tahun.. hehehehe

    ReplyDelete
  15. maut2 la soalan kak azie tuh, buleh bljr gak tuh....hehehehe

    ReplyDelete
  16. Salam Kak Azie...

    Memang ada orang yang jenis begitu, suka jaga tepi kain orang... tanya soalan ikut sedap mulut, tapi baguslah cara akak tu, sesekali kena laser jugak..

    ReplyDelete
  17. Sedapnya dapat makan SATA petangni...panaz-panz lagi...hehehehe...nanti ayu anta sket kat Kak Azie ye!hihihihi...

    ReplyDelete
  18. EELOBOR > maut ek soklan tuh? Mak aiii.. tak sangka. Spontan jer yg benornya.


    NIDA > Kak Azie suker pic profile yg baru. Nampak suci. Sejuk hati tengok bebudak tu..

    Abaikan jer orang macam tu. Dah spesis gitu.

    ReplyDelete
  19. AYUUUUUUUUUUU.....! Memang nak kene. Saja jer dia nak bagi Kak Azie meroyan sampai mengigau malam..

    Nak Sata! Nak Sata! Nak Sata!

    ReplyDelete
  20. Salam Kak Azie ....

    Windu nyer Gua kat Gua yang sorang nih......

    Apa Khabaq Kak....
    Jgn ambik hati ya......Gua dah lama tak bertandang kat sini....

    Sibuk sangat2 lah Kak....ketika ini..

    Kak bila kita nak jumpa lagi Kak yea.....?

    ReplyDelete
  21. salam...
    masak pakai dapoq kayu..kot hangit la periuk mahai tu...

    ReplyDelete
  22. EPOIIIII... wallaweiiii! Kak Azie pun sibuk gak, pun jarang nak jengah umah EPOI. Sori berlori..

    Nak jumpa? Sekarang pun boleh..! Ahaks! hehehehehehehe

    ReplyDelete
  23. PAKLONG > Bak kata dialog tu (ntah sapa yg kata) "jangan pandang orang sebelah mata tauuu..." (P.Ramlee kata kot..)

    Saya besa aih masak nasik pakai dapoq kayu. Masa kecik sunti marin ni, dok masa pakai dapoq tu laaa.. Tak hangit aih, sedap lagi ada.. hehehehe sapa lagi nak puji kalu tak kediri...

    harharhahhar! Bagan Serai ada lagi ker dapoq kayu PAKLONG?

    ReplyDelete
  24. jadi ke bakar ikan guna sabut kelapa hari tu ?

    ReplyDelete
  25. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  26. kak azie....cek ada keja kosong nih. jadi babysitter che piah. kompom kak azie selim melim pastuh. hehehehe.......

    ReplyDelete
  27. Sabar aje tak rugi tak kawan dengan orang macam tu, banyak lain boleh jadi pengganti.Kak Zai tak suka orang busy body...

    Sata ...yes memang sedap, orang kata sata Kemaman paling sedap.

    ReplyDelete
  28. Bang HAMZAH AL-LAVENDARI > Tak jadiiii... Sabut basah kena ujan! Huhuhuhuh

    CHEYAH > Bukan tak mo, nanti bukan CHE PIAH yang gigit aku, tapi Kak Azie yg dok gigit dia jerrr... pasai dok geram ke dia...

    ReplyDelete
  29. Kak ZAITUN > Rugi tak rugi... Untung tak untung. Win-win situation.. hehehehe

    ReplyDelete
  30. Nak makan Sata jugak (tak pernah makan pun..adakah rasanya macam otak-otak Kak Azie..??)

    ReplyDelete
  31. ZUREEN > Nak citer pun tak berapa reti. Tak sama dgn Otak-Otak tp cara buat lebihkurang ler kot. SATA rasa lemak (sbb ada campur kelapa), ada bawang, cili dan yg paling utama tentulah isi ikan. Bentuk tiga segi (mcm ketupat palas). Bakar juga mcm Otak-Otak.

    Sedappppp... Pedas pedas lemak.

    ReplyDelete

Salam.
Terimakasih sudi mengomen dan mengomel.... :) *Bila saya tak sempat reply, jangan marah ehhh...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails