Sunday, July 10, 2011

Tapau Tapai...

Salam.
10-07-2011
Ahad, ujan!



AA pernah tulis kisah Tapai Pulut Hitam yang pertama kali didengar dari seorang kawan, tapi tentulah tak jumpa-jumpa sampai sekarang.

Last Selasa, AA lalu pasar malam. Terus sambar 1 pek Tapai. Untuk makan sorang jer.

Dah tinggal banyak ini (sekali hadap jer), baru ingat nak snap.


Macam biasa, adakala, jarang tidak selalu:

Bila aku bercerita bab perkara yang aku inginkan or idamkan, ada ler nanti kawan yang sengaja nak “dajalkan” hati perut aku supaya lebih libang-libu,

dengan cara, menayang-nayang:

Tapai Daun Keladi.
*Lokasi luar KL, sebelah tenggara.



Bagai belum sepenuhnya tertunai hasrat hati. Tapi takpa lah, bukan semua yang kita mahu boleh dapat begitu cepat. Kadang-kadang bila kita dah lupa, ianya datang tanpa kita sangka.

Sejak Jumaat hingga hari ini, kami tinggal berdua sahaja, lalu rinjing-periuk dan sudip-wancoh semuanya digantung. Hilang mood nak masak, macam rasa sunyi sesunyi-sunyinya!

AMOI belikan ini untuk dinner pada Jumaat lepas. Semalam kami makan Roti Sardin sahaja.


Madam Kwan’s.


Hari ini, makan Nasi Lemak beli!
Petang, tido! :)



~...suatu saat, ketika mengintai ampaian mencari surat lembab bawah tempurung, begitu hampa SERI BULAN kerana HISYAM bagai sudah pandai menulis ayat sehingga bila melintas di laman Teratak Nyatuh, kain tutup tingkap yang kusam lagi pudar sudah basah dek airmata...~







33 comments:

  1. Kak Zai teringat tapai yang dibekalkan kawan minggu lepas,kali ni tak dibungkus dengan daun keladi atau daun getah (kalau tak silap) tapi ianya dibungkus dengan daun pisang,kurang urmm...

    ReplyDelete
  2. tapai bungkus dengan daun keladi tu susah nak cari woo...teringat arwah tok menakan yang pandai buat tapai, balut pun guna daun keladi jugak..

    ReplyDelete
  3. Kak ZAI:
    Yang saya beli tu, lagi lak tapau dalam bekas mikrowave camtuh. Tapi saya beli jugak, dah nak makan sangat.



    SITi MURNI:
    Memang kalu belah belah kampung semua balut dengan daun keladi (or daun getah). Tapi time raya boleh lah dapat. Di KL ni boleh kata langsung tak jumpa.

    ReplyDelete
  4. nampak udangggg....mesti sedappp...hehehehe

    ReplyDelete
  5. Salam kenal...
    Saya singgah dan folo...sudilah ke "rumah" saya ye..he.he..
    Saya pun suka jugak tapai..tapi kalau yg.dibungkus dengan daun pisang...masukkan pula dalam peti sejuk..emmm..sedapnyer...

    ReplyDelete
  6. kak..alahai..pagi ni saya berhajat hdk ke pasar tani mega..mau cari tapai..huhu

    dek somi pi ejas elingmen kete dia..maka terbantutlah...waaaaaaaaa

    mana mau cari tapaiiiiii...nk mkn niiiii...

    nk mkn charkuew tiew lah..pis!!!

    ReplyDelete
  7. Dah lama zureen tak makan tapai pulut..

    Mee tu nampak sungguh sedap :)

    ReplyDelete
  8. mau tapai pulut!


    mau tapai pulut!


    **org pregnant ok tak mkn tapai pulu?, dah byk kali jumpa, tp x berani nak makan masa pregnant, takut perut meragam ;)

    **waktu org tak de nilah, wancoh ngan rinjing nak berehat2 sama tuan rumah ;)

    ReplyDelete
  9. waduh!teurs ngidam tapai ni..hehehe

    lama dh tak jumpa tapai..mano nak cari ni..huwaaa

    ReplyDelete
  10. kak azie

    aduh!!
    tahu tak? adikmu mmg suka tapai pulut bedaun..

    tapi skrang kena posa tau..
    wawawa........

    bilalah pantang nak abis??

    ReplyDelete
  11. Assalam AA..dulu masa acik dok tanjung karang..nak jumpa tapai pulut biasa(putih) ni yang susah..semua yang dijual tapai pulut hitam.

    ReplyDelete
  12. AA
    Cuba cari tapai pulut hitam di JM Beriani berdekatan.. Tapai mcm kat gambar tu (dibungkus dgn daun) manjang available kat kwsn makan Subang Jaya.

    Sekian khidmat masyarakat dari seorang yg tak makan tapai. Kita mamam eskrem jer, haha..

    ReplyDelete
  13. Sallam AA,
    saya suka tapai nasi biasa yang ada masam2 sikit, dibungkus dengan daun keladi, Sekarang dah susah jumpa. Kalau makan selain dari tapai yang saya sebut rasa tak puas.

    ReplyDelete
  14. MAMASYAZA:
    Udang tu sangat lembut tauuuu.... nyum!



    AZI:
    Salam kenal. Sila masuk, terimakasih.
    Nama kita hampir sama.
    Tapai memang enak dimakan masa sejuk.



    MEK SARAH:
    Nanti alignment keta dah lurus betul, pegi cari yerrrr. Cari banyak skit, cover yang sudah terlepas ni. hehehehe

    ReplyDelete
  15. ZUREEN:
    Mee kalu lawan dengan Tapai, berperang dalam perut. :)



    NAJWA:
    Kak Azie dulu pun, tak berani makan Tapai masa mengandung, sebab tajam, kan?
    Dalam pantang lagi la tak boleh adikkk oiiii...



    KALAMHATI:
    Tapai ni kalu lama tak jumpa, memang jadi tingin. Dapat lak yang sejuk baru kuar peti ais, perhhhh!

    ReplyDelete
  16. AYU:
    Kenapa lak kena pantang tu? Ingatkan pantang nampak saja terus nak ngap? hehehehehe
    Sabor yer Cik Ayuuuuu....



    ACIK ERNA:
    Salam.
    Ohhh kawan saya yg dok citer pasal Tapai Lada Hitam tu dok Tanjung Karang la. Tapi tak jual pulut tu, jiran dia yang buat dulu2.
    Memang ada Tapai Pulut Hitam, mesti sedap kan, saya tak pernah rasa.

    ReplyDelete
  17. SOM:
    Ehh JM Beriani ada jual tapai eh? Ohh I tak perasan, maklum baru penah masuk sekali saja. Harus di cari. Kekadang I pegi juga Subang Jaya, my brother memang dok sana tapi makan kat rumah dia cemana nak nampak Tapai kat kedai? :)
    Amboiiiii kalu takat makan eskrem Malaysia, U jangan gebang dgn I la SOM... hahahahahahahahahah!



    MULUTPAYAU:
    Sama ler kita. Kalu dapat makan sehidang, lagi best ek?



    LIPISLADY:
    Yang dibungkus daun keladi, saya rasa cuma dikampung2 mungkin ada. Di bandar, rata2 dibungkus dalam bekas mickrowave tu atau paling2 pun daun pisang. Dah tak kick.

    ReplyDelete
  18. Ada lagi tapai yg bungkus dengan daun pokok getah. Kakak dah nampak masa kenduri kahwin di Muar....

    ReplyDelete
  19. pasti nya tu bukan tangan kak z kan???

    ReplyDelete
  20. sy suka tapai ubi...sangat merveles....manisnya pun tak bro manis sgt...

    ReplyDelete
  21. biasa kalau ada kenduri kendara kat rumah mak,
    mesti maklong sponsor tapai 1 periuk besar punyerrr
    yg bestnya..anak2 saya pun peminat tapai :)

    ReplyDelete
  22. munna selalunya kalau buat tapai bungkus dgn daun getah je....

    ReplyDelete
  23. Assalamualaikom kak azie.. :)

    teman suke tapai! tp feberet yg ubi.. emmm...

    ReplyDelete
  24. perut tengah lapoorrr
    bila tengok tapai pulut, teruih pediiih..adeiih...

    ReplyDelete
  25. ooohhhhh suka tapai! tapi lama2 sekali baru boleh makan, kan. kalau ikut hati nak makan selalu :D

    ReplyDelete
  26. untuk tapai pulut hitam cara nya sama, cuma letak pulut hitam satu pertiga dari pulut biasa. kukus pulut hingga masak dan sejukkan.tabur ragi dan gula sikit.balik2 kan dan tunggu 3 hari baru boleh makan.manis ke tidak bergantung pada ragi.jadi cari ragi yg eluk.

    ReplyDelete
  27. CIK ECAH:
    Kira suka jugak la tu, kan? :)



    KAK ZAKIE:
    Wahhh best tu kalu dapat makan banyak-banyak, kan Kak?



    ACU:
    Ohhhh tidakkkk! hahahaha

    ReplyDelete
  28. SAHROM NASRUDIN:
    Betul. Kalu manis sangat pun tak elok. Sebab benda manis yang disimpan dalam petisejuk akan bertambah manis sebenarnya.



    MAKDARA:
    Wahhh bestnya kalu ada mak sedara yang baik hati macam tu. Pandai buat tapai lak. Belajar la buat dari dia. Pastu sponsor dia balik. hehehehe

    ReplyDelete
  29. MUNNA:
    Ohh pandai juga buat ya? Wahhh itu sudh bagus!



    AZEEDA:
    Salam.
    Kak Azie makan juga yang ubi, tapi lebih gemar yang pulut.



    Kak QUEENIE:
    Makan nasi dulu, cuci mulut dengan tapai dan eskrim, kak. Perhhhh!

    ReplyDelete
  30. DINAS ALDI:
    Betul tu cikgu. Kalu kerap sangat pun jemu juga. Nanti mudah sakit tekak pula, sebab tapai tu manis betul.



    Kak HANI:
    Masalahnya, ragi pun saya dah lama tak tengok. Ntah ingat lagi ke idak cemana nak tengok rupa ragi. hehehehe
    Thanks petua, kak.

    ReplyDelete
  31. Sekarang ni dah tak ada lagi tapai yg di bungkus dengan daun keladi mcm zaman sy kecik2 dulu...nostalgia betul cari daun keladi dengan arwah wan dulu setiap kali menjelang hari raya :(

    ReplyDelete

Salam.
Terimakasih sudi mengomen dan mengomel.... :) *Bila saya tak sempat reply, jangan marah ehhh...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails