Thursday, July 21, 2011

Pilihan 1: Menapis Cerita...

Salam
Khamis
21-07-2011



Menapis cerita adalah bermaksud pilih cerita.

Juga pilih rentak cerita.

Supaya tidak terlalu seronok macam orang menari agogo sampai lutut nak cecah tanah...!

Atau rentak rancak macam twist lutut dengan pinggang 360°!

Juga tidak terlalu sentimental macam Salmah nyanyi tunggu Ramlee tepi kolam bawah pokok!

Tak boleh dah nak rentak ala-ala leleh konon raih simpati macam.... (tak jumpa contoh dahh...)

Atau dengan kata lain, pilih cerita menggunakan jangkauan fikiran yang lebih panjang. Bukan macam dulu, main hentam saja nak tulis apa suka dalam batu jemala (yang selalu ada batu besar juga ada duduk!).

Sekarang kena pilih... kena jaga kategori... kena jaga rentak. Supaya tak tersentak lagi bila kena hentak.

Alasan: kerana aku dah tak boleh nak jadi macam aku yang biasa lagi. Dah tak terdaya nak jadi diri sendiri melalui penulisan sendiri. Dah payah! Lemahnya aku...

*bukan pic Google, ini memang koleksi peribadi.


~...semasa musim hujan melanda Kampung Separuh Desa lalu air Sungai Menghijau Lumut bagai melempah tidak terempang, tiada siapa sangka airmata SERI BULAN lebih banjir dari itu...~










24 comments:

  1. setuju kak... tapi kan kak rasanya kalo kita terlalu menapis cerita, bakat dan kreativiti juga akan ditapis sama, sehingga yang kuar nanti terlalu kering, sume air dah ditapis.(hik hik.. entah apa2 punya perumpamaan.)

    ReplyDelete
  2. kalau kita terlalu menapis...mcm pikiran tersekat2...huhuhu

    ReplyDelete
  3. Azieazah...
    Bila saya baca...banyak ayat yang "berkias"...mengapa Seri Bulan dibanjiri air mata...macam merajuk saja?....:)

    ReplyDelete
  4. Kat Sekinchan ke tu kak ?

    Entah bilalah nak sampai sawah padi betul. Bukit Cahaya jadilah...

    ReplyDelete
  5. kenapa air mata seribulan lebih banjir dari itu? =)

    cantik nya kak gambar itu!! i like! =D

    ReplyDelete
  6. Kat mana gambar tu??? Cantik..saya teringin nak ke sana...

    ReplyDelete
  7. cantik pic koleksi peribadi kak AA...

    ReplyDelete
  8. cantiknya gmbar tu......teringin nak ambik gmbr jugak...

    ReplyDelete
  9. banyak sangat tapis pun sakit jugak...hilang originalnya...

    ReplyDelete
  10. kadang-kadang memang perlu tapis menapis..supaya 'serdak' yang tak perlu tu tertinggal dan tak terlepas...bila dah terlepas..tak dapek den nolong!

    lawa lah pic tu, kak azie...hijau je..sejuk mata memandang!

    ReplyDelete
  11. penapis mmg kene slalu ada k.azie..

    ReplyDelete
  12. ANIES:
    Intro merapu.



    ANAA:
    Perumpamaan itu selagi boleh difaham, gunakan saja.



    CT:
    Sekurang-kurangnya kita berfikir.

    ReplyDelete
  13. AZI:
    Salam.
    Berkias itu sebahagian dari ayat yang sudah ditapis. Bukan main hentam saja.



    AZRINA:
    Tidak. Bukan Sekincan. Tapi Tanjong Piandang, Perak.



    KELLA:
    Ntah, nanti kena tanya Seri Bulan ler nampaknya. Tak sangka gambar tu boleh jadi cantik camtuh kan? (pemandangannya bukan orangnya)

    ReplyDelete
  14. DADDY ZIYYAD:
    Itu kat My Kampung, Tanjong Piandang, Perak. Jom.



    MUNNA:
    Pemandangan itu memang sungguh cantik.



    MULUTPAYAU:
    Jom kita pi ambik gambar lagi.

    ReplyDelete
  15. Kak QUEENIE:
    Sakit pun, jika boleh menyukakan hati orang, apa salahnya.



    SITI MURNI:
    Serdak tu yang buat kita sakit tekak tak leh nak melawan cakap lagi.



    MUN:
    Supaya kita tidak terlepas kata lagi, kan?

    ReplyDelete
  16. gmbr koleksi peribadi tu cun woo..ktner tu ek?

    ReplyDelete
  17. Assalamualaikum,
    Dah lama teringin nak ambil gambar kat sawah padi tengah menguning sebegitu...sangat cantik!!!!!!! ---> lagi cantik dari kebun bunga di Amstardam ;)

    ReplyDelete
  18. azie..pilih cerita yg ingin ku kongsi je lah..:) i suka penulisan u..sebenarnya i suka membaca pengalaman orang lain..buat panduan boleh kan?sharing is caring...

    ReplyDelete
  19. JMR:
    Itu gambar beberapa tahun dulu. Tak ingat dah tahun bila.
    Sekitar kampung halaman Kak Azie di Tanjong Piandang, Perak.



    ANYSS:
    Salam.
    MokYang pun tak sangka boleh jumpa suasana sebegitu. Secara kebetulan. Kebetulan yang cantik pula.



    SANIAH:
    Terimakasih.!

    ReplyDelete
  20. Kak Azie......plezz emel maklumat pada MP....nak hntar hadiah...(nak tahu tntang apa..sila ke blog Mp yer..)

    ReplyDelete
  21. assalamualaikom kak azie.. :)

    sekampung kite ye yong!
    patut ah kebelakangan ni entri2 akak mcm dh lalu tapisan.. rinduuu kt entri ala2 'syoknye makan sampai tertinggal kasut' tuuu.. hehe ;)

    ReplyDelete
  22. Kak gambar tu cantik sgt terang dan mendamaikan...klau padi tengah menguning lagi berserikan..err model tu akk ke ??

    ReplyDelete
  23. AZEEDA:
    Salam.
    Yerrr sekampong yer? :)
    Tapisan ni Akak buat sendiri, padahal TOKLAKI tak tahu pun Akak ada blog.



    CT NOARIZAH:
    Begitulah. Memang Kak Azie tu, tapi bukan model. Model pun model kampungan jer. :)

    ReplyDelete

Salam.
Terimakasih sudi mengomen dan mengomel.... :) *Bila saya tak sempat reply, jangan marah ehhh...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails