Saturday, February 9, 2013

Chinese New Year: “sapa kata takda limau?”

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Sabtuday
09-02-2013


Cadangan hendak balik ke Jinjang dan lepak di sana sepanjang cuti CNY ni ditangguh dulu, sebab Alia tetiba demam sejak pagi tadi. Pening juga sakit perut. Doktor kata dia pedih ulu hati. So rest dulu.

Pagi tadi — pagi tak pagi, dah nak tengahari — saya & Toklaki pegi Tesco. Cari barang kering, basah, lembab. Dalam kepala saya dah plan nak beli limau mandarin @ Lokam ni. Hemmm memang bersepah. Semua standard RM10.88 sekotak.



Saiz L, berat kira-kira 4 kg, jumlah isi dalam tak dan nak kira, dah kena serbu. Agaknya, 24 biji kot.

Dalam Tesco tadi, awal-awal dah dengar bunyi gendang Tarian Singa ni, tapi sebab saya pi dengan MyToklaki, jangan harap la dapat melencong dari tujuan asal.

Hajat berkobar, lalu apa saya buat? Saya pilih ikan cepat-cepat, saya minta siang. Saya soh MyToklaki tunggu beratur. Then saya pilih halia, dan kentang soh dia pi beratur timbang selepas itu.

Cepat-cepat la saya pi cari dari mana arah bunyi gendang tu.

Dapatla saya tengok sekejap. Ada 2 ekor, satu kuning merah ni, sekor lagi kaler hijau. Hat hijau tu tak lawa, saya tak snap.



Bebudak ramai dok kerumun. Kalu zaman saya kenal benda ni, mampuih berselerak lari menyorok, sebab takutkan singa yang besar gedabak nih.



Kerana guna hp saja dan kalut takut kena sergah dek MyToklaki, amik gmbar pun blur. Takpa, saya yakin suatu hari nanti saya akan dapat juga snap gambar singa menari joget-joget ni guna kamera dengan lebih cantik lagi!







 ~...Pak Utih tidak ke kebun kerana hujan lebat sejak semalam bukan saja membuat Mak Utih malas memerun api di dapur kayu, tetapi SERI BULAN juga terasa hendak membiar tingkap tidak terbuka lalu dia sudah tidak kisah andai HISYAM melintas lalu melihat Teratak Nyatuh bagai tidak dihuni orang...~




4 comments:

  1. salam kak...anak saya takut tgk singa ni...nangis2 lari. hahahaha...

    ReplyDelete
  2. hehe..betul.zaman kita (ceh, kita tu) mana nak dekatnya...semua tengok pun menyorok2..takut.. budak sekarang je xtakut dah..huhu

    ReplyDelete
  3. tahun ni tak dapat tengok langsung.. :(

    ReplyDelete

Salam.
Terimakasih sudi mengomen dan mengomel.... :) *Bila saya tak sempat reply, jangan marah ehhh...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails