Wednesday, November 21, 2012

Projek rahsia yang sudah tidak boleh disorok...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Thalatha
20-11-2012


*Saya sudah berjaya menyelesaikan masalah ‘gambar sampai limit”. Terimakasih kepada para blogger yang membantu.


***


Sebenarnya, sebelum bergerak ke Lavender Heights untuk gathering tu, Dato’ LF sudah menyebut hajat inginkan durian. Musim durian hampir di mana saja, lalu masing-masing juga teringin. Oleh kerana hampir sepanjang jalan, sebaik sahaja kami keluar, hujan lebat menyukarkan untuk berhenti di mana pun malah bila dah masuk highway LEKAS, tak ternampak lagi dah orang berjual durian.

Sehingga tiba di Senawang pun, masih gigih berusaha tapi tidak juga berjumpa lalu kami terus ke gathering tanpa durian mentah untuk dikongsi.

Dengan janji awal tadi, balik dari Senawang kami terus singgah di Bangi. Area Bangi memang la banyak orang jual durian.

Saya dan Iyra ditugaskan memilih dan membeli. Tapi Dato’ LF yang sponsor!



Tawar-menawar untuk mendapat yang memuaskan hati. Okeh, D24 yang disebut RM12 per kilo berjaya dipujuk dengan harga RM10 sekilo. 3 biji memadai.

Antara hasilnya...!


Menunaikan hasrat di hati. Buka sebiji sahaja, kami berkongsi berempat. Itupun seulas dah jenoh. Selebihnya, Saya bawa balik sebab Iyra pun tak mahu.

So rezeki kami di rumah. Saya buat Pengat Durian malam tadi.

Terimakasih kepada semua yang terlibat dalam ini cerita.





~...dusun durian Pak Utih yang luas dengan rumput melimpah tidak mustahil akan ada pacat di musim hujan tapi bunyi berdebur yang turun berselang gerimis memberikan irama syahdu yang tidak mungkin didengar di tanah lelulur dahulu lalu pondok menanti durian menjadi saksi SERI BULAN sedang gembira walaupun HISYAM bagai dipaksa...~


 




36 comments:

  1. Sedapnya doyan.. Makchaq suka... Tapimkat rumah ni ada yg tak tahan bau.. mabuk, kenq letqk kqt luar rumah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama ler MakChaq, dalam rumah saya pun ada sorang tak makan durian mentah. Tapi bila buat pengat, belasah juga.

      Delete
  2. Assalamualaikum,
    Orang Pandan mai beli di bangi...orang bangi pi beli di Salak Tinggi...orang salak tinggi tak tau lah pi beli tang mana hu huhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Orang Salak Tinggi kena turun ke Salak Rendah. Jika tidak, alamat melalak ler sebab durian semua dah habis... hahahaha!

      Delete
  3. Salam,
    Tengok gambar ... dah nak lagi .. sy pulak hari2 lalu tempat kita beli dorian tu .. esok mesti kena .. seulas dua je , sewaktu dengan usia

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sila Dato’. Tapi pastikan cuma seulas dua saja, ok. Biar sedikit tapi hari hari dapat. Hehehe

      Delete
  4. Kalau sesiapa yang suka makan durian boleh beli kat mana2 aje sekarang sebab dah musim,harga pun taklah mahal sangat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kat mana-mana pun durian ada kan? Harga mengikut jenis. Nak yang mahal boleh, nak yang biasa juga boleh. Janji hajat hati dapat ditunaikan.

      Delete
  5. Kak ....walau dah byk kt luar..kt lngkawi ni msh tak berapa nmpk lg n agak mahal..teringin tgk..isi cantik2 tu....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Suri.. durian kena naik feri dulu nak ke Langkawi. Tu yang lambat sket kot. Mai la sebelah Penang ker, Kola Perlih, harus ada banyak.

      Delete
  6. makan dulu sampai dah puas pastu baru pikir panas badan..he he

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha semua peminat tegar durian akan kata begitu.

      Delete
  7. balik kenduri ahad lepas, singgah beli durian, blh tahan murah sebab x kira killo. 6 biji = rm35.. heheeheh

    ReplyDelete
    Replies
    1. RM35 tu sangat lah murah. Boleh dapat sampai 6 biji lak tu....

      Delete
  8. Replies
    1. Bagi peminat tegar durian, tengok bumbung payung orang menjual durian jer dah terlior!

      Delete
  9. Lupa nak bagitau..patutnya masa dari rumah uncle Hamzah tu, patut singgah ke mantin..along the way kat area mantin tu punya lah banyak org jual durian, sampai sepaanjang 3-4km jalan tu, bau durian!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oh ya? Memang nampak exit Mantin tu, tapi masa on the nak ke Senawang. Dan hujan, memang tak rajin la nak singgah. Itu lah yang masa balik, kami pasang hajat nak mencari di Bangi saja.

      Delete
  10. nasib la zino ada program malam tu kalau tak zino nak mengekor belakang kereta Iyra sampai dapat makan doreyan.. hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehehe lain kali kalu ada rezeki boleh la meratah durian beramai-ramai ya Bang.

      Delete
  11. Tengok gambar durian pun dah terliur azie...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama la kita pun. Nampak gambar durian jer dah tak tahan rasanya. Geram!

      Delete
  12. Saya suka tengok orang makan jer...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kak Hani tak makan durian ya? alahai.. dalam rumah saya pun ada sorang. Tapi kalu buat kuah pengat, makan pulak.

      Delete
  13. Replies
    1. Yang best tu, tengok gelagat orang yang sangat teringin tuh!

      Delete
  14. Replies
    1. Tak makan eh? Larik pun bau tetap mengekor. hahaha!

      Delete
  15. sampai menjilat jari........
    sure sedap tuh!

    ReplyDelete
  16. Replies
    1. Alhamdulillah. Cantik dan sedap pula tu.

      Delete
  17. saya tak gemar sangat durian. seulas pun oklah tapi lebih prefer untuk tidak makan sebab tak sukakan rasanya.

    kalau tempoyak, suka pulak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang ada orang yg sebegitu. Anak Kak Azie pun sama. Tak berapa suka durian mentah, tapi pengat suka pulak.

      Delete
  18. Dulu sgt tk suka durian.
    Time pregnant tetiba suka.
    Dah bersalin ni, masih suka juga.. tp dok pikir baby bf, menahan sabar aje ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul. Kalu menyusukan baby, takut panas pula baby. Makan la sikit sikit jer.

      Delete

Salam.
Terimakasih sudi mengomen dan mengomel.... :) *Bila saya tak sempat reply, jangan marah ehhh...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails