Monday, May 31, 2010

Bila mata tidak boleh menipu, mulut tak boleh sebut, hati jadi marah...

Baru selesai menyiapkan minit mesyuarat. Memaksa diri kerana dah banyak hari mencari mood yang hilang. Tapi kerana tanggungjawab, mesti kena selesaikan juga.

Tadi siang sepetang ujan lebat. Bermula agak awal, kan? Aku berada di luar untuk beberapa urusan.

Dua orang remaja berjubah menegur, "Kakak, tahu tak jalan....?" (kakak??)

Aku sendiri rasa marah dan macam tak percaya. Kedua-duanya hampir sebaya dengan IKA. Selepas beberapa soal jawab, aku bertanya menjurus ingin bermesra, "Tak pergi sekolah ker?"

"Tak, kami dah kerja." Sekali lagi aku tak percaya. Sebegitu muda? Kalaupun mereka berusia dewasa, tidak mungkin sedewasa itu untuk sudah bekerja. Aku mungkin tidak begitu pandai meneka, tetapi sekurang-kurangnya aku cukup berpengalaman melihat kematangan seseorang dan meneka lingkungan umur kalaupun tidak tepat seratus peratus.

Ok lupakan saja, mungkin ada alasan tersendiri. Yang aku terfikir, memanggil aku "kakak" suatu yang begitu jauh dari jangkauan fikiranku. Nak perasan? Too late!

Akhirnya aku berfikir-fikir hingga ke suatu perkara yang lebih luas. Aku memang sudah dewasa, nak panggil tua pun boleh. Aku sudah terima itu. Nak sebut tak cantik pun aku tidak kisah langsung, sebab aku melawa untuk kepuasan diri sahaja. Umur seperti aku ini, untuk melaram sakan, bercantik berdandan sehingga berabis duit bukan lagi keutamaan malah tidak pernah. Seadanya, sementelah bukan golongan yang punya duit berlebih-lebih untuk jenama hebat.

Walaupun aku ada jenama pilihan, cukup sekadar serasi dan selesa dengan harga mampu. Kerjaya aku tidak memerlukan aku cantik 24jam, cukup dengan kemas dan bersih dan aku berlawa lebih kepada untuk memotivasikan diri, memberikan mood kepada jiwa, mengurangkan stress... jauh sekali untuk memperlihatkan kehebatan atau menongkah arus usia. (Jangan sebutlah tentang melawa utk suami, berdandan sambut suami di muka pintu... itu isu lain).

Yang pasti, aku memang tidak merasa terkudis pun bila orang memanggil "makcik", atau menyebut tentang tua, usia dah banyak, tidak cantik lagi (gelaran gemuk or gajah, apa ada hal?) kerana itu fakta. Suami jemu? Lumrah lelaki suka melihat perempuan cantik lagi bergaya seksi, itu fitrah mereka. Jangan dipersoal. So, kalu nak kahwin lagi, isu kecantikan biasanya bukan isu utama untuk dijadikan alasan. (Apa yang ko merepek ni Labuuuu...?)


Demam bola, aku lihat di mana-mana termasuk di kaunter A&W ini. Dulu masa sepelaung dari ofis, tak pernah aku masuk sini, skang teringin plak. Cisss! Baru jer buka, sebelah McD Bukit Bintang.

Habuan untuk anak-anak Tarzan.


~...Sungguh indah malam berinai walaupun hujan lebat dan sungai melimpah. SERI BULAN digugat kegembiraan bila RAHMAT hilang dalam pekat malam dan tebal hutan...~




17 comments:

  1. Errr... orang baya macam saya ni takkan nak panggil awak "makcik" kut? Kan? Kan? Bukan ke? Ke?

    ReplyDelete
  2. salam kak azie..
    age doesnt matter kan kak..
    yang penting hati n akal kita boleh membuat sesuatu keputusan yang matang seiring usia..

    ReplyDelete
  3. nak kena tukar nama panggilan la plk nie, yer kak azie kan? eh..eh..eh..silap la plk. makcik ker? hehehe, x boleh....walau belum berjumpa mata tp melalui penulisan jelas terbayang kak azie seiring dengan kematangan usia. suka baca penulisan kak azie.

    ReplyDelete
  4. heee macam sinis je bunyinya ni daeri mackcik sampai ke melaram terus ke ber'mdu' ni.. terkesan tul

    apa pon susah nak komen tang makcik bila sorang prof. terkenal ditegur sebagai makcik di kampus.. dan sorang 'en.' dipanggil pakcik di dalam pejabat... lupa kat mana yang patut formal dan yang informal. kat pasar jugak yang senang, anak dara pon dipanggil kak jugakkk

    ReplyDelete
  5. cuma nak ucap selamat bekerja di tempat baru... nanti dapat gaji jangan lupa belanja choki-choki kat dakni tau...

    antara kakak & makcik, dakni lebih selesa panggil daktu 'MAK' je... hahahaaaaaa gelak gulen2 atas katil jap..!!!

    ReplyDelete
  6. eh, okay apaaa, maknanya u nampak muderrrrrr le !! :D

    ReplyDelete
  7. adik aku panggil aku kakak...so what? hahaha ;D

    ReplyDelete
  8. Bawak bersabar 'Mak', manusia ni macam macam perangai. Sabo ya 'MAK' ha ha ha

    ReplyDelete
  9. KHAYALKHAYAL > Ahaaa jangan lak U panngey I, "makcikkk..."


    TUYA > ya, benar. Bagi setengah2 orang.

    ReplyDelete
  10. EELOBOR > Ehh tak perlu tukar, Kak Azie tua skit jer dari awak. Hehehehe..
    Dah balik KL yer?


    CEMOMOI > Sinis? oh tidakkk.. Tapi macam biasa, ada nada sarcastic, right?
    Ada panggilan yang harus kita jaga dalam keadaan tertentu, right?

    ReplyDelete
  11. ICE > Terimakasihhh... Balik keja, baru sempat nak respons komen. Choki-Choki? alaaa, sama lak. Dak AMOI tu masa2 kecik dulu memang suker nor makan Choki-Choki tu.


    FA > okeyyy... okey sangat. Ahaks!

    ReplyDelete
  12. COMBI > harharharhar!


    ALID > Mak memang sabor, nak oiii..!

    ReplyDelete
  13. pssssttttt mak baru tau ke dakni & dak AMOI tu sehati sejiwa tang cekelat choki-choki tu... muahahahaaa nanti dakni belikan sedozen cekelat tu untuk dak AMOI

    ReplyDelete
  14. Kak Azie mmg jenis yang susah nak terguris hati, maka itu dipanggil kakak pun kurang senang. Bukannya dipanggil makcik.

    Mcm vic, walaupun dah berumur 60 tahun pun vic panggil org tu kakak, sebab mungkin kita rasa dia tua.... tp dia pun nampak kita tak muda, jadi bila kita panggil dia makcik dia akan terdetik "tua sgt ke aku ni? Dia ingat dia muda sgt agaknya nak panggil aku makcik."


    Untuk elakkan persepsi mcm tu, vic panggil kakak je udah. Dekat ofis ni walaupun vic paling muda nak panggil pekerja yg lebih tua kakak pun jarang sekali sbb nanti mereka akan tanya vic "Siti umur berapa panggil saya kakak kakak ni" - alaaa... camtu pun terasa.

    ReplyDelete
  15. ICE > sehati sejiwa dan seJAWA. harharhar!
    itu cekelat kasi lagi 1 dozen extra laaarrr...


    V.I.C. > adakala rumit juga bercakap pasal umur dan panggilan. Bagi setengah orang biasa saja isu ini, tp tidak bagi setengah orang lain pula.

    Yang penting kita hormat orang lain.

    ReplyDelete
  16. tersepak tunggul ajerrr buleh sampai goyang pucuk..

    ReplyDelete
  17. FADZIL > bukan takat goyang pucuk, siap dgn daun2 pun luruh abih...!

    ReplyDelete

Salam.
Terimakasih sudi mengomen dan mengomel.... :) *Bila saya tak sempat reply, jangan marah ehhh...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails