Thursday, December 22, 2011

Tidakkah Dia Tersentuh Bila Songkok di Kepala?

Assalamualaikum
Khamis
22-12-2011


SUMBER CERITA INI:


Tidakkah dia pernah menyaksikan akad nikah di masjid?



Ketika menyarung baju Melayu itu, tidakkah terfikir siapakah dirinya sekarang? Tidak terlintaskah di fikiran, baju Melayu itu adalah dirinya, perlambangan budaya (dan agama juga)?


Melihat samping songket bertekat sebegitu, tidakkah terlintas, teringat sesuatu yang dinamakan Melayu?

Atau... tidakkah tersentuh hatinya semasa meletak songkok di kepala tentang indahnya Islam itu?

...atau segala perlakuannya samada dia faham atau tidak tentang zaman kecilnya?


Ketika ‘bersanding’ begini, tidakkah teringat masa di tanahair, atau setidak-tidak semasa di kampung melihat orang bersanding, direnjis air mawar, dihidang silat, makan beradap...

PALING PENTING, tidakkah dia teringat walaupun sesaat tentang IBU AYAHnya?

Jawapan beliau tentang agamanya di SINI.

Dalam beberapa entri yang turut memuatkan gambar ini, ada ANON yang membantah kerana berpendapat gambar-gambar ini mengaibkan, tetapi disangkal penulis bahawa kes ini sangat serius.

Benar. Dalam berita tv, sudah beberapa kali ditunjukkan? Jadi blogger sangat berperanan penting dalam memberikan kesedaran dan menyampaikan maklumat walaupun pedih dan melukakan hati kita semua.

Sesuatu harus dilakukan.

*Sebak. Kerana kita adalah juga ibubapa.




~...bagai terkujat disimbah air panas bila Kampung Separuh Desa digembar kisah tangkap khalwat JALIL dengan anak dara bandar luar yang pernah diusung pulang-balik, muara-kuala sehingga Pak Imam sendiri tidak upaya membiarkan ulat bulu dah naik daun...~









25 comments:

  1. saya juga sgt tidak percaya..dan sgt kecewa.

    ReplyDelete
  2. apalah nilai baju melayu & tengkolok bila nafsu dah menguasai diri

    ReplyDelete
  3. Semoga dia menemui cahaya petunjuk untuk kembali ke pangkal jalan.

    Semoga amalan kita semua akan diterima Allah SWT

    Semoga anak cucu cicit kita dilindungi Allah dr keburukan dan kejahatan!

    ReplyDelete
  4. saya jadik bengong jap kak bila baca kisah budak ni... dari sumber2 dalaman saya (kehkeh) bapaknya marah marah satu paper ni sebab mengaibkan keluarga dia.. ntah ler..

    ReplyDelete
  5. semoga dia sedar dan kembali ke pangkal jalan hendaknya..

    ReplyDelete
  6. malu sangat... kesian ibu dan bapanya...
    sama sama kita doakan dia terbuka hati dan sedar apa yang dilakukan ini adalah salah!

    ReplyDelete
  7. tiada kata yang mampu diluahkan. aib yang dicipta anak terpaksa ditanggung oleh ibu-bapa.

    semoga Allah kuatkan hati kita, anak-anak kita serta keturunan kita.

    ReplyDelete
  8. AZIE
    Sebagai ibu bapa, keadaan sebegini memang menakutkan.

    Jawapan yg diberi oleh jejaka tanjak takde ertinya. Dah sah2 dia tu melawan arus.

    Selingan:
    Nak tanya, sebekas tart berapa harganya?

    ReplyDelete
  9. Bukan saja dia menyakiti hati-ibu bapanya AA. Tapi juga bangsa, agama dan negaranya.

    Sayang hidup yg sedetik ini dipilih jln yg serong.

    Moga masih ada jln pulang utknya

    ReplyDelete
  10. AA

    Sorry berlori..dah sibuk2 aritu lupa nk ambil tart yg sgt best tu...dah balik baru ingat..insyallah dipertemuan kali ke 3 sy nak oder..

    ReplyDelete
  11. Astaghfirullahal azim...

    smg dia mendapat hidayah dan petunjuk...

    ReplyDelete
  12. moga doa2 kita sekelian akan termakbul diberi hidayah kepadanya untuk kembali ke jalan benar. moga sempat bertaubat. kasihanilah ibu bapanya. sedihnyaaa

    ReplyDelete
  13. Masa mula mula dapat tahu tu, terkejut dan marah gila saya kak kat mamat ni. Dia berpoya-poya kat sana, mak bapak kat sini kena tanggung aib dan hutang dia. Geram betul saya. Say berdoa moga dia kembali ke pangkal jalan hendaknya. AMIN

    p/s : Iqa saya berjaya dapat Straight A's for PMR. Syukur Alhamdullilah.

    ReplyDelete
  14. Memang sebak baca pasal kisah ni..

    ReplyDelete
  15. salam akak..

    sy rase sedih bila tahu kisah ni..

    lg sedih sebab mak ayah dia cri 8x ke dublin...

    n utang byk..jgnla bebankan mak ayah..

    ReplyDelete
  16. patut la rahsia sangat status dia kat sana... apa nak jadi.. malu mak bapa malu keluarga.. malu satu malaysia..

    ReplyDelete
  17. dalam setiap entri yang di tulis mengenai cerita ini, saya cuma komen... "kesian kepada ibu-bapa dia"

    ReplyDelete
  18. masa memula tengok gambar2 ni... saya rasa meremang bulu roma... Nauzubillah!

    ReplyDelete
  19. tahniah padanya.. berjaya menconteng arang pada bangsa negara dan agama..

    belajar ajer tinggi tapi akal otak tak berfungsi..

    ReplyDelete
  20. kak,
    sy pening tgk dia ni sbnrnya. sepatutnya akalnya selari dgn kebijaksanaan dia...tapi sayangnya menyongsang....semoga bdk ni kembali ke pangkal jalan

    ReplyDelete
  21. aku rasa yg kat atas kepala dia tuh TEGKOLOK bukan songkok..

    ReplyDelete
  22. FADZIL:
    Terimakasih membetulkan saya.

    ReplyDelete

Salam.
Terimakasih sudi mengomen dan mengomel.... :) *Bila saya tak sempat reply, jangan marah ehhh...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails