Thursday, December 1, 2011

Menjaga Lembu Nan Sekandang...

Assalamualaikum
Khamis malam JumAAt
01-12-2011



Header baru...! > sila dongak.


************

Seseorang pernah berkata, “Definisi lelaki yang baik kepada isteri, lain. Lelaki yang bersifat baik kepada kawan, lain.”

Ya benar. Sangat lain.

Orang tua kata, nak jaga anak dara lebih susah dari lembu nan sekandang. Lembu yang boleh dicucuk hidung, ditarik tali atau dipukul belakang...


Betul, apa lagi jika lembu tu tegak di situ 24 jam!
*Gambar sekadar hiasan


Lelaki yang baik pada isteri tentulah luas dan panjang lebar, jika nak tulis.

Lelaki yang baik kepada kawan, antaranya sanggup bagi pinjam ringgit tanpa banyak soal. Selain itu, sanggup menolong tak kira waktu bila ada kawan ditimpa susah tidak terduga.

Cuma, ada lelaki yang terlalu baik bila sanggup bagi pinjam bini sendiri! Sungguh sial, kan?




~...pernah sekali, bila SERI BULAN macam kena sawan bila dapat pijak permatang bendang, bagai lupa diri dapat menyentuh juntaian padi yang memberat, mengelus lembut belakang kerbau tanduk keweh pada pelbagai musim sawah sehingga dia lupa HISYAM rupanya cemaskan pacat, melompat sakan bila cacing ganal disangka lintah darat..!~






14 comments:

  1. Sallam Azie,

    Memang sial dan dayus kalau ada lelaki yang macam itu. Harus saja dihukum pancung.

    ReplyDelete
  2. ada ke? isk isk...
    sebab apa? duit ke..

    ReplyDelete
  3. azie..mai wangsa walk bila nih? i kenal sgt lembu tu..:)

    ReplyDelete
  4. baik ke sampai bagi pinjam bini kak? huhu...

    ReplyDelete
  5. mmg baiknya sahabat mcm tu..

    adoiiii

    PS: mmg cun abis kasut baru.. sebelah lagi ada pada ayu, nak pinjam>>

    ReplyDelete
  6. LIPIS LADY:
    Zaman sekarang agaknya orang tidak lagi takut pada hukum dunia.



    FATIN MRAZ:
    Bukanlah untuk menakut-nakutkan, tapi makin kerap pula kita mendengarnya.

    ReplyDelete
  7. SANIAH:
    Tak ingat tarikh bila. Rasanya sebelum Raya Haji hari tu kot... Jalan-jalan dgn anak-anak. Buat spek kat dalam Wangsa Walk.



    YUS:
    Itulah baik terlebih namanya. Terlampau.

    ReplyDelete
  8. AYU:
    Ada pinjam sebelah? Muat ker kaki tu. Kak Azie pakai saiz 9 tauuu... hehehe

    ReplyDelete
  9. ada ke, azie macam tu?

    kalau zaman Rasulullah masa hijrah pertama Baginda tu, kaum Ansar menghadiahkan kaum Muhajirin hamba sahaya perempuan mereka atas dasar persaudaraan. tapi itu dulu, hamba sahaya....

    ReplyDelete
  10. Baiknya hati......boleh pulak bagi pinjam bini sndiri....Adoiiii..macam2..
    p/s...cantik kasut baru tu...

    ReplyDelete
  11. Itu bukan lelaki yang baik, tapi lelaki yang lebih busuk dari kepala taik!

    ReplyDelete
  12. lelaki macam tu x patut dipanggil lelaki...tapi...dil x tau nak panggil ape...hehehehe...

    akk,dulu kan babah cakap,dia nak tukar peribahasa,lebih baik jga anak perempuan dari jaga lembu sekandang,sebab kalau kena sakit ,payah...hahahha(dulu babah ada suh orang tolong belakan lembu,kena dimatikan semua sebab sakit)

    pst..pst:lawa header akk...saya suka warna ungu..tenang je...:-)

    ReplyDelete
  13. adoih! saper punyia laki tu?
    manyak suwey maaa........

    ReplyDelete

Salam.
Terimakasih sudi mengomen dan mengomel.... :) *Bila saya tak sempat reply, jangan marah ehhh...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails