Wednesday, February 22, 2012

SUDIR: Selepas 20 Tahun....

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Rabu
22-02-2012


Hari ini 22 Februari, sudah 20 tahun beliau pergi meninggalkan kita. Manusia yang baik pasti meninggalkan nama yang baik juga. Untuk kita kenang dan ingati.

Ramai kita membesar dengan lagu-lagunya. Berdendang dan berhibur dengan lagu dari penyanyi 70-0an, 80-an yang seangkatannya.

Aku di sekolah menengah ketika itu. Nama SUDIRMAN Hj ARSHAD sudah menjadi nama besar. Ramai tahu sejauh mana kejayaan beliau. Setinggi mana penghormatan yang beliau terima dan juga begitu banyak penghargaan yang diberikan kepada beliau. Selayaknya.

Yang dikenang dan sentiasa disanjung orang ialah, dia lain dari yang lain. The only one. Dia anak orang kampung. Tapi berjaya menjadi peguam (singing lawyer). Anak jati Pahang. Anak bongsu kan? Menjadi kesayangan seluruh ahli keluarga. Banyak kisahnya semasa kecil ditulis beliau sendiri dalam suatu ruangan khas dlm majalah popular ketika itu URTV. Kadang-kadang sedih baca kisah dia dengan arwah ibunya. Dengan lukisan-lukisan tangan beliau sendiri. Signature berkaca mata hitam dan jambul bentuk “S” tuh.



Beratus lagu beliau pelbagai rentak dan tak pernah terfikir oleh kita untuk dilagukan. Macam sempoi santai tapi itulah yang disiulkan ramai orang, esp. lagu rancak lagi catchy e.g. Balik Kampung, Aku Penganggur, Hidup Sederhana (Basikal Tua), Chow Kit Road...

juga lagu mendayu beliau; Nilai Cinta Mu, Patah Hati, Pelangi Petang, Hujan, Jauh Di Sudut Hati...

dan tidak ketinggalan tentulah lagu-lagu patriotik yang kita warisi bertahun-tahun; Tegakkan Bendera Kita, Warisan...

lagu kasih-sayang: Ayah dan Ibu, yang pernah buat sorang anak menakan aku (masa umur 4,5 tahun dulu) dengar jer mesti menjerit nangis lari cari Mak dia sebab takut hilang Mak.

Aku tahu banyak juga lagu dia. Tapi paling berkesan di hati adalah lagu Jauh Di Sudut Hati dan lagu Patah Hatiku. Aku pernah ada ringtone lagu Patah Hati ini. Tapi dah takda sekarang.

Lirik: Patah Hatiku
Membawa derita
Merajuklah diri
Merajuk diri
Tak tentu haluan

Patah hati ku
Membawa derita
Merajuklah diri
Merajuk diri tak tentu haluan

Ku harap janjimu
Bahagia selalu
Sayang
Rupanya patah
Rupanya patah di tengah jalan

Hendak diulang... Hendak diulang
Resah menanggung
Sayang
Kenanglah jangan
Kenanglah jangan disebut pun jangan

Hancur hatiku
Di dalam nestapa
Mengenangkan nasib
Mengenang nasib diriku malang

Maksud hatiku
Maksud hatiku
Bahagia bersama
Sayang
Apakan daya
Diriku miskin
Harta tak punya

Ingin ku petik
Bintang yang tinggi
Sayang
Tanganku hangus
Tanganku hangus disambar petir

Rasanya lagu ni asalnya nyanyian Sharifah Aini. Lagu ini sering menjadi lagu latar untuk drama-drama sedih esp. arahan Rashid Sibir dulu. Boleh nangis woooo....!

Alfatihah buat arwah SUDIR, juga mereka yang telah pergi. Termasuk pelakon Latif Ibrahim yang meninggal pada 20hb yang lalu.






~...ramai anak dara Kampung Separuh Desa menyangka, begitu lama membujang sebenarnya kerana HISYAM patah hati, tetapi keputusan itu sesuatu yang pandir buat seorang lelaki hebat sepertinya, dan SERI BULAN tidak upaya menolak anggapan mereka kerana tidak mahu terperangkap dalam soalan tanpa jawapan...~









7 comments:

  1. Al-Fatihah.

    Memang semua lagu2 nyanyian Sudirman sangat nostalgia..dan terbaik.

    sa paling suka Pelangi petang.

    ReplyDelete
  2. Salam Terakhir sungguh tacing .... sob sob sob

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum,
    Alfatihah.Takat ni tak siapa boleh ganti dia...ramai yang gagal nyanyi lagu dia sebab dlm lagu dia PENUH dengan perasaan...

    ReplyDelete
  4. Al Fatihah untuk arwah...MHI pagi tadi menyiarkan kesan peninggalan rumah orangtua beliau di kampung...terbiar dan dipenuhi semak samun...sedihkan.

    ReplyDelete
  5. masa saya muda2 dlu muka saya ada iras2...

    bukan iras2 sudirman....iras2 atai :)
    alaa ank buah dia tuuu...

    ReplyDelete
  6. lagu2 nya yg sentiasa segar....

    al fatihah......

    ReplyDelete

Salam.
Terimakasih sudi mengomen dan mengomel.... :) *Bila saya tak sempat reply, jangan marah ehhh...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails