JumAAt
13-01-2012
Pagi seawal 9 pagi. Kekecohan menangkap ruang Lantai 2 kerana ada kisah gadoh mulut di Lantai 1.
Rupanya MyManager “bergadoh mulut” dengan MyBos. Isunya, petang semalam kunci pejabat tertinggal di ofis... bla bla..
Aku pasang telinga bila kawan sekerja lain bercerita. Lebih kecoh lagi, bila 2 orang staf yang juga pegang kunci ofis diminta pulangkan semua kunci seberapa segera. Paling mujur aku terkecuali. Aku cuma pegang kunci department aku saja.
Apa kes?
Soal tak percaya staf la.. soal prasangka la... bla bla. Malas nak tanya, pasang telinga jer.
Petang, isu panas semula. Dengar cerita lagi, MyBOS (lelaki) pegi minta maaf dengan manager (pompuan) siap melutut macam orang merayu kekasih! Alahai... geli plak dengar.
Lama-lama aku rimas, lemas dan meluat...!
Suatu kes terjadi, membuatkan orang keliling menilai di mana profesional dan harga diri seseorang. Jadi, sebelum menuduh sesuatu, berbincang lah dulu sepertimana anda memegang status seorang Bos bertahun-tahun!
Time balik tadi, MyManager menjadi orang pertama meluru keluar. Merajuk kerana hati telah tercalar terasa diri tidak dipercayai. Dan ada staf yang bertindak tidak mengetik waktu balik semata-mata protes kejadian. Alamak.. apa hal plak sampai gituh? Tak terfikir plak aku nak buat sampai gitu. Adakala bersikap “berkecuali” lebih menguntungkan.
Rupanya MyManager “bergadoh mulut” dengan MyBos. Isunya, petang semalam kunci pejabat tertinggal di ofis... bla bla..
Aku pasang telinga bila kawan sekerja lain bercerita. Lebih kecoh lagi, bila 2 orang staf yang juga pegang kunci ofis diminta pulangkan semua kunci seberapa segera. Paling mujur aku terkecuali. Aku cuma pegang kunci department aku saja.
Apa kes?
Soal tak percaya staf la.. soal prasangka la... bla bla. Malas nak tanya, pasang telinga jer.
Petang, isu panas semula. Dengar cerita lagi, MyBOS (lelaki) pegi minta maaf dengan manager (pompuan) siap melutut macam orang merayu kekasih! Alahai... geli plak dengar.
Lama-lama aku rimas, lemas dan meluat...!
Suatu kes terjadi, membuatkan orang keliling menilai di mana profesional dan harga diri seseorang. Jadi, sebelum menuduh sesuatu, berbincang lah dulu sepertimana anda memegang status seorang Bos bertahun-tahun!
Time balik tadi, MyManager menjadi orang pertama meluru keluar. Merajuk kerana hati telah tercalar terasa diri tidak dipercayai. Dan ada staf yang bertindak tidak mengetik waktu balik semata-mata protes kejadian. Alamak.. apa hal plak sampai gituh? Tak terfikir plak aku nak buat sampai gitu. Adakala bersikap “berkecuali” lebih menguntungkan.
Tayang-tayang lunch:
~...belum sempat melepas capal, Mak Utih menyebut tentang risikan dari JALAL untuk SERI BULAN membuatkan HISYAM rasa tercabar bagai blogger tak dapat jalur lebar, tetapi bila Pak Utih mengacah hendak menerima, SERI BULAN merasa terduga seperti blogger sedang ditemuduga lalu mereka berdua terasa hendak berpaling tidak memijak tangga...~
betul kak AA..jd staf berkecuali tak peningkan kepala kan..
ReplyDeletebenar tu kak AA,
ReplyDeletebila emosi yg kontrol, profesional ke x profesional ke akan hilang..
marah mmg benda terbaik menguji seseorang..
p/s: sedap2 lunch tuh
susahnya kalau kes menuduh dan salahnya sendiri..
ReplyDeletelast2 orang bawah dah tak hormat..
setuju kata2 kak azie..
macam tu le peel kat ofis. tuduh menuduh..bosan kengkadang tu
ReplyDeleteSallam Azie,
ReplyDeleteYerlah, sebagai orang yang tak ada kena mengena dengan kes, sikap berkecuali adalah yang terbaik.
salam,
ReplyDeletetakyah join, buat pening kepala aje nanti..