Saturday, December 4, 2010

Tolonglah! Jangan Ingat Aku Senaif Dulu...

Jumaat lepas, seseorang bersuara wanita – memang wanita pun – call, ketika aku sedang bergelut dengan kerja-kerja di tempat kerja.

Agak kelam-kabut dia, sebab tiba-tiba dia minta no telefon tempat kerja, dengan alasan dia nak gunakan telefon pejabatnyaa kerana hp dia takda kredit. Aku memang kenal dia, dulu lagi.

So aku cakap pada kakak tu, takpa aku akan call balik guna hp aku. Aku memang tak pernah beri no tempat kerja pada kawan-kawan peribadi, malah pada adik beradik pun tidak, kecuali pada TOKLAKI (jika kecemasan), kerana lebih selesa guna hp. Walaupun tempat kerja aku dulu dan sekarang memang tiada halangan, malah setiap meja ada telefon masing-masing, tapi aku tetap tak suka guna. Telefon itu utk kegunaan kerja sahaja.

Aku kenal kakak ini semasa bekerja di zaman remaja dulu, sebelum kahwin. Selepas kahwin aku berhenti dari situ dan kami tidak pernah berhubung lagi, jumpa pun sekali dua kali sahaja, dalam majlis keluarga.

Selepas 22 tahun? Inilah kali pertama kami bercakap di telefon. Tapi kerana apa? Memang ada sebab...

Mula-mula memang dia tanya khabar, pastu tanya berapa ramai staf sebangsa di tempat kerja sekarang.

Pastu dia tanya, minat tak dengan Soya?

What? Soya?!

Sebelum dia bercakap lebih panjang (padahal aku yang call), aku cakap, “Chopp! Chopp! Kak ••, nanti kejap. Ni MLM ker? Sori, kalu MLM, saya memang tak minat.”

Dia cakap bukan MLM, tapi dia ajak pegi rumah dia petang Sabtu dia ada buat demo produk minuman kesihatan berasaskan soya utk IQ kanak-kanak. Aku tak tanya pun jenama apa.

Aku bagi alasan yang aku kerja di hari Sabtu, tapi dia desak juga sebab Sabtu sekerat hari. Amboiii dah macam paksa plak. Terus aku lagi terasa nak ngelak. Aku tak suka kena paksa.

Lagipun, kami sudah tidak berhubungan lebih dari 20 tahun dan cara dia bercakap seolah-olah aku ini masih lagi gadis naif dulu, yang tidak tahu apa-apa tentang MLM. Sori berlori yaaa... tolonglah! (tak sempat pun aku nak tanya dari mana dia dapat no hp aku)

Hasilnya, memang aku terlupa pun, sehinggalah kira-kira jam 3.45 petang tadi dia call, mujur aku sedang di bilik air. AMOI yang jawab. Tiada panggilan susulan.

Moral: JANGAN paksa orang ikut kehendak kita, apatah lagi berkaitan jual barang, terutama bab MLM. Memang orang akan menyampah...!


~...bila hati sudah Sehati dan Sejiwa, pemikiran sudah Sekepala, pemakaian sudah Sedondon, apalah gunanya lagi bertanya-tanya, merisik-risik, kerana itu SERI BULAN tidak perlu tahu apa yang sedang disarung HISYAM untuk kembali ke sekolah nanti...~



26 comments:

  1. sayaaa pun ketawa

    hak hak hak hak hak

    ReplyDelete
  2. masa nak jawap panggilan dia mesti dah pelik kan?

    ReplyDelete
  3. Salam,
    Ohhhhh sadisnya!
    Saya juga ada bertemu beberapa makhluk yang berjenama begini; muncul dan baik dengan kita tiba-tiba hanya sebab MLM. Bila kita terpedaya...dia akan lesap lagi hu huhu hu

    Kontes Cerita Paling Lawak Sedunia

    ReplyDelete
  4. ayu takkan terpedaya dgn kes mcm kak azie..

    katakan tidak pada MLM..ayu tamo....

    bak 20sen, ayu nak halau cara baik kakak itu...hehehehe


    LARI>>>>

    ReplyDelete
  5. saye pun tak berape suke dgn MLM ni...

    kadang2 dia org ni mcm memaksa kite jer kan...itu tak berapa suke tu...

    ReplyDelete
  6. Aslmkm Azie.
    Sejak Kak G pandai tegas 'tak hendak' tu, ramai kawan kenalan kemudiannya hilang!
    Kawan2 lamer pula ramai sudah pergi & yg ada pula hampir semua tinggal jauh. Sedih! :((

    ReplyDelete
  7. Saya pun tak suka dipaksa, memang MLM tuh macam tuh, kadang-kadang berulang kali mengajak kita join. tension dibuatnya, dah kena aritu.

    Latest Entri :
    Blogwalking Diganti Dengan Bloglarian
    Blog Oh Blog!!

    ReplyDelete
  8. kak azie...

    saya memang cakap banyak..maklumlah peramahkan..

    jadi dorang ingat saya minatlah bab bisnes gini

    pastu sibuk nk suh saya join ape2 psl jualan lngsung ke ape dgn sikap saya yg peramah ni..sori sesgt sb saya mmg xreti..hehe

    yg xmenahan..mmg ckp byk benefitlah...ala guan sendirilah..mcm2..padahal nak suh duduk downline dia..huhu

    ReplyDelete
  9. salam..

    ko toklaki tu kena buei..takut aga gapo2 yg mustahok..:)

    ReplyDelete
  10. EELOBOR:
    Mungkin juga laa..


    ANYSS:
    Nasib MokYang tak berapa baik ler tetiba terperangkap dalam situasi sebegitu.

    ReplyDelete
  11. AYUUUUUUUU....!:
    Tak yah ler halau dia. Dia tahu balik sendiri. hehehehehe

    ahaa jangan larik!



    AINORAINI:
    Dalam bentuk apa pun, kalu paksa memang tak menjadi.

    ReplyDelete
  12. Salam KAK G:
    Ada juga kawan yang jenis nak berkawan kerana kepentingan bisnes sahaja.


    EIELA:
    Bila dah tension, cemana nak join MLM, ye tak?

    ReplyDelete
  13. SARAH:
    Kita sama, peramah gak.
    Jika kita daftar utk guna sendiri, masih ok lagi. Tapi kalu ada syarat kena cari downline, memang sori laaarrr...



    SEKAMAR RINDU:
    Kak Azie baca 2,3 kali komen tu, tak berapa nak paham...

    ReplyDelete
  14. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  15. I pun mcm Kak Azie. Menyampah giler kat orang2 yg ajak ber MLM ni. baik bermulut manis sambil giler2 paksa utk join MLM diaorang. Pastu, bila kita tak nak, boleh dia kata, kita tak nak sbb tak faham i.e. stupid.
    Gerammmmm aje dengar!

    ReplyDelete
  16. haha.. dulu xske dikejar oleh ejen insurans, tp skang dikejar ejen MLM.. sila sediakan alasan2 lain yer untuk menolak.. hihi.

    ReplyDelete
  17. Pelawaan2 yang mcm ni yang tak tahan kan hehehe
    Mcm saya kat sekolah mcm2 agen masuk terutama insurans dan kad kredit..
    Sbb insurans tentu dah ada dah..umur pn dh berapa hehehe..
    Agen akan tanya..."taknak tambah lagi ke..."
    Nak tambah boleh tapi nt gaji makin kurang pulak kena tolak hehehe
    Kad kredit pun gitu...biasanya dia datang je kat meja saya...
    Blm sempat sgt diorg nak kata apa2
    "Maaf ye...saya tak guna kad kredit...."
    Menolak dengna berhemah hehehe...

    ReplyDelete
  18. SUka kalau ada org berjaya dgn MLM. tp mmg susah nak ikut cara depa ni.. Mendesak

    ReplyDelete
  19. Rupanya kawan yang bertandang ke rumah bukan kerana rindu tapi kerana merayu...utk jadi ahli MLM.Dah kena 2,3 kali.Shooooh pi main jauh jauh.

    ReplyDelete
  20. LEMONGRASS:
    Bagi penggiat MLM yang pandai kendalikan komunikasi dan gigih, memang kita tabik. Tapi rata-rata mereka memg gelojoh dan suka mendesak.



    CIKGU MIZI:
    Selagi boleh mengelak...

    ReplyDelete
  21. HASLEENA:
    Kak Azie ni, kad kredit pun tak berani nak pakai..


    YAN:
    Yeah, memang ramai yg sudah berjaya, tapi kalu nak cari downline sampai mcm desak-desak, payah laaa

    ReplyDelete
  22. MAKCIK:
    hehehe.. macam halau ayam jer tuh?

    ReplyDelete
  23. elak selagi boleh...


    lagi satu syarikat insurans yg tefon nak jual insurans guna bonuslink lah....

    bila tefon aje dia kenalkan diri terus saya kata ...call me back after working hours ...bila dia call, saya tengok nombor..saya xangkat...heheehe... jahatkan ?

    ReplyDelete
  24. Cet...! Memang wa sungguh benci teramat golongan MLM yang paksa kita join dia... benci teramat, walaupun orang tu sahabat kita... benci tau...!

    ReplyDelete
  25. AZRINA:
    Memang jahat tuuu...:)


    KHAYALKHAYAL:
    Kalu yang rajin promote buku, benci tak?

    ReplyDelete
  26. hurm, MLM camtu la...org yg dah berkurun tak berckp tetiba telepon..hahaha

    ReplyDelete

Salam.
Terimakasih sudi mengomen dan mengomel.... :) *Bila saya tak sempat reply, jangan marah ehhh...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails