Friday, December 31, 2010

Janda 18 tahun...

Alkisah...ada sorang duda anak 2 yang tinggal di sebuah kampung. Duda ni nama dia Amat. Amat ni dah 3 tahun menduda setelah kematian isterinya.

Pada satu hari, Amat yang dah lama kesepian terfikir kenapakah dia tidak mencari pengganti arwah isterinya, ada jugak yang akan menjaga dirinya nanti, fikirnya lagi. Amat pun cuba la merisik-risik dengan kekawannya, manala tau kengkawannya ada calon yg sesuai. Usin, kawan karibnya yang mendengar berita itu segera datang berjumpa dengan Amat kerana dia ada calon yg sesuai untuk Amat. Amat sungguh gembira bila mengetahui calon yang Usin nak rekomenkan adalah janda 18 thn.

Beria-ia benar Usin supaya Amat menerima pilihannya.

“Ndak ke dia kat aku yg dah tua ni, Sin?” tanya Amat.

“Kau tu pun bukannya tua sangat Mat, baru 36 thn, rupa pun hensem lagi apa!” kata Usin membodek Amat.

“Tapi....kalau aku boleh jalankan, boleh tak kau bagi aku pinjamkan RM500? Aku nak pakai duit la..” kata Usin lagi.

“Jangankan RM500, RM1000 pun aku boleh bagi kalau betul kau boleh jalankan..tak payah pinjam.” kata Amat tanpa berfikir panjang.

Usin pun segera berlalu dengan gembira bila memikirkan janji Amat. “Kau tak payah susah-susah, semua aku uruskan, kau tau siap.” janji Usin kepada Amat.

Dipendekkan cerita tiba la hari yang ditunggu2 oleh Amat, hari di mana dia akan disatukan dengan isterinya yang baru, Leha nama bakal isteri Amat. Hari tu Amat sungguh segak dengan pakaian untuk upacara akad nikah dengan Usin di sebelah sebagai pengapit yang memanjang tersenyum setelah koceknya berisi wang RM500 pemberian Amat. Amat segera terbayangkan saat2 indah yang bakal dilalui bersama isteri barunya nanti.

Sampai saja di rumah pengantin perempuan, Amat disambut meriah siap dengan paluan kompang lagi. Para tetamu menyambut Amat dengan senyum lebar. Siap sahaja majlis akad nikah, tiba la masa yang dinanti2 oleh Amat, iaitu untuk bertemu dengan isterinya. Amat pun dijemput untuk masuk ke dalam bilik pengantin untuk upacara membatalkan air sembahyang.

Tapi alangkah terkejutnya Amat bila didapati seorang perempuan tua yang layak digelar nenek sedang menantinya dengan senyuman yang sungguh menggoda. Amat mulanya merasakan itu hanyalah satu gurauan dari pihak pengantin perempuan namun bila mak andam beria-ia menyuruh nenek itu mencium tangan Amat, baru la Amat sedar itula isterinya yang selama ini dibayangkan seorang janda muda 18thn.

“Usinnnnnnnnnn!!!!” jerit Amat sambil berlari keluar mencari Usin. Usin yang ketika itu sedang menjamu selera terkejut beruk mendengar jeritan Amat.

“Kau tipu aku Sinnnn!!!” jerit Amat sambil mencekik leher Usin. “Tipu apa plak???” tanya Usin bingung.

“Kau kata 18 thn!!!!” balas Amat.

“La...bukan umur dia yang aku maksudkan 18thn...tapi dia dah menjanda 18 thn!!!”.

“Mintak balik duit akuuuuuuuuuuu..!”



*Copy & paste.

Wakakakaka...! relax jangan marah... Jom gelak sesama!




12 comments:

  1. lawaknye la kak zie..saye ingat betul2 janda umo 18thn..
    citer ni sesuai utk musim2 org kahwin ni...

    ReplyDelete
  2. kihkihkih
    kesian amat!

    salam kak azie =)

    ReplyDelete
  3. mula2 dah agak mesti cerita lawak nie, tahan diri tak nak gelak. tak berjaya wehhh.....terbatuk2 pulak nih

    ReplyDelete
  4. tu la..hendak yg mudo je..
    sekali dapek yg tuo..hambikkkk!!!..hehehehe..

    itulah yg tersirat jugak..org skrg ni..nk pilh yg muda dan lawa je..xtau lagi perangai camne..hehe..

    pilih memilih terpilih buku tebu..

    ReplyDelete
  5. haha.. memalam ni bleh pulak terkena.. adeh.. jenuh tahan gelak..

    ReplyDelete
  6. Cinta tak mengenal usia...

    Cinta makan dan cinta masak di sini..hee

    Akhirnya berjaya buat sesuatu sehari sebelum new year..hee
    http://yan-yanjournal.blogspot.com/2010/12/kebab-yan-and-roti-pita-qis_7940.html

    ReplyDelete
  7. tahniah kerana berjaya buat saya tersenyum diakhir2 tahun ni...

    ReplyDelete
  8. Salam azieazah

    Memang berbeza sangat antara 'lama menjanda' dgn 'umur janda'. Para peminat perlu berhati-hati, kan? Hihihi, itu memang cerita kesihan & geli hati.

    Selamat Tahun Baru, 2011.

    ReplyDelete
  9. masa 1st time acu dpt lawak nie
    sakit perut ketawa...sian kawan dia...tak pasal2 tertipu...

    ReplyDelete
  10. Hehehehe .... kesiannyer Amat. Lain yang difikirkan lain yang dapat. Lenkali kena soal ler banyak banyak sikit :D

    ReplyDelete

Salam.
Terimakasih sudi mengomen dan mengomel.... :) *Bila saya tak sempat reply, jangan marah ehhh...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails