Thursday, December 9, 2010

Mak... saya rindu kamu!!

Tuesday, December 29
JANE
Mak.. saya rindu kamu !!!

Beberapa tahun yang lalu, ibu saya telah meninggal dunia disebabkan penyakit misteri. Saya selalu berfikir macam mana keadaan ibu di syurga, adakah dia dalam keadaan sihat. Ibu saya mesti berasa sedih kerana tinggalkan suami yang tidak pandai menjaga anak dan rumah dengan baik kerana saya berfikiran begitu.

Pada suatu hari, ayah terpaksa meninggalkan saya yg sedang tidur kerana ‘emergency work’. Memikirkan nasi yang masih ada, ayah mengoreng telur. Ayah memberitahu saya yang sedang tidur dan keluar dari umah.

Dengan tanggungjawab ayah di luar, saya tahu dia teramatlah penat. Ayah mencium dan peluk saya ala kadar dan terus tidur tanpa makan malam. Semasa ayah nak baring, ayah terdengar mangkuk porcelain pecah dan cecair tumpah. Bila ayah buka blanket, ayah nampak mangkuk berisi instant noodle pecah dan messy dalam bedsheet n blanket.

Ayah marah lalu mengambil, hanger dan memukul saya. Saya tidak menangis tapi memberitahu:-

“Saya sangat lapar, tapi tak ada nasi. Jadi saya terfikir untuk makan noodles. Saya teringat ayah kata tak boleh guna dapur gas kalau tak ada org tua di umah. Jadi saya pergi bilik air dan gunakan air panas shower utk membuat noodles utk saya dan ayah. Ayah tidak balik umah lagi so saya menyimpan noodles tu dalam blanket kerana takut ia akan menjadi sejuk. Saya terlupa nak memberitahu ayah kerana saya terlalu seronok bermain dgn patung...maafkan saya ayah...”

Air mata berlinangan tetapi ayah tak nak menangis depan saya. Ayah terus masuk bilik air dan membuka shower dan terus menangis. Selepas tu, ayah memeluk saya dengan erat dan menyapu ubat ke punggung saya sambil menidurkan saya. Ayah membersihkan bilik tidurnya. Selepas siap membersihkan bilik, ayah menjenguk saya, dan waktu itu saya sedang menangis melihat photo mak dan bukannya menangis kerana kesakitan.

Waktu tu, saya sudah tujuh tahun. Ayah sedaya upaya memberi kasih sayang seperti ayah dan ibu, dan memenuhi segala kehendak saya. Tapi..

Tidak lama selepas tu, ayah memukul saya kembali. Kali ini ayah saya teramatlah kesal. Cikgu menelefon ayah memberitahu saya tidak hadir kelas. Ayah mengambil time off dan mencari saya di rumah, tapi saya tidak ada di umah. Ayah terjumpa saya di kedai computer games. Ayah membawa saya ke umah dan sebat saya. Saya tak cakap apa2. Saya memberitahu hari ini ada ‘talent show’ dan pihak sekolah telah menjemput ibu utk hadir. Oleh kerana saya tak ada ibu, saya tidak mahu join show tersebut dan decided utk tidak hadir ke sekolah.

Setahun berlalu. Kini musim Christmas. Kali ni saya membuat masalah lagi. Semasa ayah balik penat dari kerja, ayah mendapat call dari pejabat post. Posmen memberitahu, yg saya telah mengantar beberapa pucuk surat tanpa alamat. Ayah marah lalu memukul saya. Saya hanya meminta maaf. Ayah menolak saya ke tepi lalu pergi ke pejabat pos utk mengambil surat tersebut.

Ayah menanya saya atas sikap keterlaluan saya. Saya memberitahu, surat tersebut adalah utk ibu. Ayah menanya saya kenapa hantar banyak dalam satu masa. Saya kata saya selalu menulis surat utk mak tetapi setiap kali saya pergi peti surat, saya tak dapat hantar kerana saya kecik dan pendek. Tapi hari tu saya pergi, saya dapat mencapai peti surat tersebut, so saya menghantar kesemua surat tersebut.

Selepas mendengar kata2 saya, ayah tergamam dan tidak tahu apa nak cakap. Ayah memberitahu saya, “Ibu di syurga. Jika nak cakap apa2, bakar surat dan apa yg awak nak katakan akan sampai ke mak awak.” Lepas saya mendengar kata-kata ayah, saya tenang dan terus tidur dgn nyenyak. Tapi ayah terus membakar surat tersebut, tidak berdaya utk membaca isi kandungan tersebut.

Rupanya ayah terbaca salah satu kandungan surat yg saya tulis tersebut:

Dear mak,
Saya amat merindui awak. Hari ni di sekolah ada ‘talent show’ dan pihak sekolah telah menjemput ibu utk hadir utk pertunjukan tersebut. Kerana awak tak ada, saya tak menyertai pertunjukan tersebut. Saya tidak mahu memberitahu ayah kerana dia pasti akan menangis dan merindui awak. Ayah mencari saya. Utk menutup kesedihan, saya pergi ke salah satu kedai komputer dan bermain games kat sana. Ayah rasa curiga, lalu marah dan memukul saya, tetapi saya tidak memberitahu alasan sebenar.

Mak, ayah selalu merindui mak dan setiap kali dia mengingati awak, dia akan masuk ke bilik menangis keseorangan. Saya rasa kami teramatlah merindui mak. Tapi mak, saya sudah mula lupa macam mana rupa awak. Boleh tak awak datang dlm mimpi saya. Saya terdengar, kalau kita memeluk gambar org yang dirindui, mereka akan datang dalam mimpi, tapi mak, kenapa awak tidak datang dlm mimpi saya?

Selepas membaca surat tersebut, ayah teresak-esak. Saya dengar tapi saya diam sahaja. Sedih. Saya tahu jauh di sudut hati, ayah saya sedih kerana berasa dia tidak dapat menutup memenuhi tanggungjawabnya seperti ibu saya.

Mak,
Sekarang saya sudah besar dan berjaya membalas jasa ayah tapi saya semakin lupa wajah mak.

Maafkan saya mak. Saya tidak tahu mana gambar-gambar mak menghilang. Puas saya cari tapi saya tidak jumpa. Gambar kenangan saya dengan mak juga tiada dalam foto-foto lama. Maafkan saya ya mak. Malam ni saya akan balik kampung jumpa ayah. Saya terlalu rindukan ayah. Mak doakan saya dari sana yer. Entah kenapa, saya sangat rindukan dan ingatkan mak hari ni. Semoga mak tenang di sana.

*nangis*

~kredit pada penulis asal~


~...betapa hebat pun seseorang itu, tidak kira agama, bangsa dan warna kulit, insan yang paling mereka sanjungi adalah wanita bergelar ibu...~


16 comments:

  1. Salam kasih kak,

    Tersentuh. Sangat.


    Saya suka ayat last kaler biru itu.

    ReplyDelete
  2. Kasihnya Ibu membawa ke Syurga...

    Sayangi & kasihi mereka sementara masih ada.

    Sedey la...

    K. Azie, nemo tu yg mana satu Ibu yg mana Ayah ek..? Cheers!

    ReplyDelete
  3. sedey wooo....( sambil2 kaver kesat mata )

    ReplyDelete
  4. tak puas ati lagi nak ngomen... tetiba jer cari lagu "kasihnya ibu membawa ke syurga" versi jamal abdillah sempena mother's day

    ReplyDelete
  5. pagi2 yang basah di kl ini menambahkan kesedihan

    ReplyDelete
  6. hujan dalam ati lagik lebat pagi nih

    ReplyDelete
  7. I'm touched..hmm rindu arwah ayah..=(

    ReplyDelete
  8. tak baik buat kita nangis tau!!!!!!

    ReplyDelete
  9. alamak mata ku masuk abuk la pulak...

    ReplyDelete

Salam.
Terimakasih sudi mengomen...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails