Thursday, January 17, 2013

Bila Keli dan Talapia bermasam muka, saya nak pilih siapa...?

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Khamis
17-01-2013


Sepanjang saya masih ‘bercuti’ saya rasa seronok pulak. Bebudak pegi skulah, saya jadi surirumah sepenuh masa. Selang sehari saya pegi pasar cari barang utk masak di rumah. Tak terkejar apa pun. Smooth dan rasa lebih teratur.

Saya pernah tulis, dulu saya consistent jadi pelanggan tetap pada penjual Keli/Talapia/Patin/Baung ni. Grup orang Perak, ada la dalam 3 orang. Selepas beberapa tahun, tetiba depa macam berpecah. Lot ikan depa pun dah diasing, walaupun masih sebelah menyebelah. Sudah setahun begitu.

Masa mula dulu, saya tanya juga kenapa begitu. Kata salah sorang Yob tu, “masalah dalaman”. Alaa saya tahu, duit punya pasal la tu.

Yang tak best, 2 Yob tu berpecah tetapi berjual sebelah menyebelah dan benda yang sama. Bila saya nak beli Keli, siapa yang saya nak tuju? Kalu saya pergi yang pertama, yang kedua akan jeling saja kemudian keloi saya beli ikan dia juga. Pernah saya beli Keli pada Yob 1, beli Talapia dari Yob 2.

Lama-lama saya jadi serba salah. Sampai satu tahap saya langsung tak beli apa pun.

Lalu tahun ini, saya cari port baru. Saya beli dari penjual lain di bahagian lain. Kalu boleh saya tak mahu Yob berdua tu nampak saya beli dari orang lain. Hahaha macam bodoh jer saya kan? Suka hati saya la nak beli ke tidak, atau dari sapa pun. Duit saya kan? Tapi ntah la... saya selalu rasa macam bersalah pulak.

******

Cerita lain. Dak AMOI “off day” 2 hari + Sabtu/Ahad = 4 hari. Balik rumah macam biasa, mesti request nak makan itu ini. Hari ini saya masak Tomyam Campur.

Juga, paberet depa Paru Goreng Berempah yang saya ambil resepi dari Amie Peparu Goreng Berempah.


 Gambar perapan. Ulang tayang hak milik tersendiri tak cilok orang punya.


Hasilnya. Pun pic ulang tayang hak milik tersendiri tak cilok orang punya.




~...pada malam kenduri doa selamat Pak Ujang yang menjamu ayam kampung gulai berserai, SERI BULAN pulang berteman HISYAM yang kekenyangan lalu mengusik teman iringan yang sudah tentu belum boleh menggulai seenak itu, lalu SERI BULAN tarik muka walaupun bulan cerah menyuluh ke wajah...~








39 comments:

  1. laa.....pasal ikan pun boleh masak muka? macm2 hal kan? kalau akak kat tempat azie pun, akak akan rasa serbasalah jugak so lebih baik beli tempat lain...

    meniaga kecik2 takyah la nak masam2 muka, kan, rezeki pun lari ketempat lain..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Manusia ni kalu dah berniaga, melibatkan untung rugi, begitulah dugaannya Kak. Ada saja yang tak kena. Lalu cara terbaik pecah share. Buat sendiri sendiri.

      Delete
  2. Kakcik tengah fikir petang nanti nak masak apa. Susah2 suruh anak2 beli makanan kat paso malam je! ;-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kadang-kadang makanan pasar malam pun jemu juga. Asyik la benda yang sama ulang ulang balik.

      Delete
  3. Replies
    1. Tak pandai mana pun tapi dah memang kena masak. Tetap la masak jugak sedap tak sedap pun.

      Delete
  4. Adoi kak..perut saya tgh lapar keluar pulak gambar paru ni..sedapnyaaaaaaa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sori berlori. Lauk pauk memang akan keluar gambarnya, tak kira waktu. hahaha

      Delete
  5. apa apa pun kalau mem of the house sndiri masak msti sdap punya kan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kuasa mutlak terletak di tangan tukang masak, kan Kak. Sedap tak sedap, rakyat kena layan jugak la. hahaha

      Delete
  6. assalam AA..paru goreng pun kegemaran acik tu..sedap makan gitu je..tak makan ngan nasi pun

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul Acik. Memang sedap ratah macam tu jer. Macam snack pulak. Daun kari tu yang buat wangi tu.

      Delete
  7. bila keli dan talapia bermasam muka, pilihlah baung ke, patin ke, lampam ke, sebarau ke, kerai ke, kelah ke .. dll.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pakngah, baung, patin lampan tu ok lagi. Yang lain-lain tu tak daya saya nak pi cari ni. Kail pancing pun saya takda.

      Delete
  8. sedapnye tgk paru tu.. lapar pulak..

    ReplyDelete
  9. Assalamualaikum Azie

    kalau antara diair dah bermasam bertukar lah yang didarat (ayam, lembu)he he

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ayam dah selalu sangat. Ikan air tawar juga yang menjadi idaman tekak.

      Delete
  10. tentu serbasalah kita nak pilih...pilihan terbaik tak payah beli kat depa hehe..baru takde hati yg terasa...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu la pasal. Saya rasa saya dah buat keputusan yang adil. Hehehhe

      Delete
  11. Kakak rasa ramai regular customer yg rasa macam yg Azie rasakan - serba-salah. Kena tindakan macam Azie dua-dua tak dapat - meloponglah.

    Paru goreng mengancam:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Depa masih ada customer. Tapi depa hilang sorang customer yang peramah nih. Hehehehe

      Delete
  12. sebab duit ja macam2 hal boleh jadi kan??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dalam bisnes, tak kira kecik besar, pasti ada rasa takpuas hati jika berkongsi. Seeloknya buat sendiri sendiri. Sendiri kuli sendiri jadi bos.

      Delete
  13. kita plak yg jadi serba salah kan kak padahal duit kita..
    sy tak pernah masak paru,makan pun tah la macam tak pernah je sebab tak diajar kot:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Zie patut cuba sekali. Memang sedap.

      Delete
  14. Ataupun, minggu nie beli dengan Yob A, minggu depan dengan Yob B, minggu depan lagi beli peparu dekat Yob Ayam. Hehehehehe.

    Saya tak pernah masak paru, tapi selalu makan. hehehehe.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dalam hal ini, saya kena kerap jumpa Yob Ayam la ya. Hehehe

      Delete
  15. 3 Yob tu yg berpecah Azie pulak yg risau. sungguh prihatin

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya tak prihatin pasal bisnes tu, tapi saya tak sampai hati berlaku berat sebelah atau plih kasih. Cewahhhh

      Delete
  16. kita je yang terasa macam tu. padahal patutnya diorang tu tak boleh nak peduli hape pun. kakpah pun ada rasa serba salah bila beli barang basah di kedai sebelah sini dan bukannya di sebelah sana. Suka hati kita lah kan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sepatutnya peniaga yang jaga hati pelanggan tapi sebaliknya hehehe...

      Delete
    2. Sebenarnya sepatu begitulah Kak Pah. Hak kita la nak beli kat kedai mana pun kan? Agaknya sebab saya dah selalu sangat melanggan dengan kedai mereka, so macam ada rasa serba salah.

      Delete
    3. Kak Zai, mereka jaga hati saya elok. Servis bagus. Harga selalu spesel. Siang ikan bersih. Tapi masalah dalaman tu memberikan kesan pula pada pelanggan.

      Delete
  17. Saya pun gitu, nak jaga perasaan terpaksa beli tempat lain

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mujur juga kita masih ada pilihan lain untuk dipilih, kan?

      Delete
  18. Memang serba salah bila jadi macam tu. Tetap jugak nak jaga hati depa walaupun sebagai pengguna kita boleh saja kalau beli dari orang lain.

    Teringin kelempung berempah tu! Teringin!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yeahh orang Penang dok panggey kelempung, kan? Lama aih dak sebut lagu tuh. Lama tinggai kan kampung.

      Makalu ndak juga, kena buat sendiri la Cik Dinaih oiiii...:)

      Delete
  19. bila balik tempat ngajar kt sarawak ni, ikan la paling susah nak jumpa...asik2 makan telur, ayam, ikan bilis, sardin, udang kolam, tilapia....

    ReplyDelete

Salam.
Terimakasih sudi mengomen dan mengomel.... :) *Bila saya tak sempat reply, jangan marah ehhh...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails