Wednesday, January 9, 2013

“Mak mana?”

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Rabu
09-01-2013


Biasanya, between saya dan MyToklaki kalu sembang tentang MyBonda (mak saya) dan mak dia kami akan sebut sama ‘mak’.

So dia kadang-kadang keliru, contoh:

Saya: “Mak ajak balik balik kampung.”
Dia: “Mak mana?”

Memang, bila dia tak berapa jelas dia akan tanya soklan tu.  Bab ayah tak pernah, sebab MyAyah sudah lama meninggal, dan ayah dia disebut Abah. Never confuse.

So bila siang tadi saya bagitau dia, “Mak masuk spital.”

Spontan dia tanya, “Mak mana?”

Saya pandang dia. Dia tergamam sekejap.

Saya: “Mak mana lagi yang kita ada?”

Ohhh... oh.


*bagi yang belum mengerti, mak mertua saya sudah meninggal pada 10 Disember lalu (esok genap sebulan).

Terimakasih kepada teman-teman yang mendoakan MyBonda segera sembuh.








14 comments:

  1. Semoga cepat sembuh bonda akak.

    ReplyDelete
  2. Azie,
    Al-Fatihah.. semoga arwah tenang di alam yang kekal abadi.

    MIL atau Mak kita.. both tetap MAK KITA..
    Semoga Mak cepat sembut..

    ReplyDelete
  3. ada ketikanya tersasul jugak,kan..apapun..menjaga dan berbakti org tua semasa hayat mereka amat besar pahalanya

    ReplyDelete
  4. azie..
    ekekekekeke macam kat rumah ni memang arwah mak mertua dah lama meninggal...
    tapi bila nama kawan yang jadi blurr..
    ani mana? marina mana? sebab nama kawan ani.. ramai.. nama kawan marina pun ramai...

    ReplyDelete
  5. kadang2 mmg kita terlupa sebab 'dia' mmg selalu ada....

    ReplyDelete
  6. saperlar X sayang Mak, tapi ada kann,., kanns.., uHHUu, salam pagi kemis yee kakazie tuu

    ReplyDelete
  7. masuk hospital sakit apa tu??

    saya pun sama la..
    kalau bab ayah memang tak keliru.

    ReplyDelete
  8. semoga makcik cepat sembuh..

    kami laki bini kalau borak (dulu laa) sebut mak mesti ~ mak sini (Bonda eja) mak sana (Bonda dia)

    sebab mak dia dok nun jauh di Singahpoh..so jadi mak sana laa... :D

    ReplyDelete
  9. al-fatihah untuk mak akak dan semoga cepat sembuh MIL akak yer..

    ReplyDelete
  10. Semoga mak Azie cepat semboh..

    Makchaq tinggai mak mertua saja.. mak, abah dan ayah semua dah tak ada..

    ReplyDelete
  11. Semoga Bonda Kak Azie cepat sembuh. Mesti cik abang Kak Azie terasa macam bonda dia ada lagi kan..? Bila tersedar lepas Kak Azie tanya, mesti dia sedih kan.. Ke, saya jer yg terlebih emosi?

    ReplyDelete
  12. Haih...sayu pulak baca entri ni. Suami sy pun mcm tu. Klu sy sebut mak, dia tanya mak mana. Sbb ayah, sy mmg pgl ayah. Klu ayah dia, pgl abah. Senang nak beza. Huuuu~

    ReplyDelete
  13. mak saya - mama
    mak dia - mak
    tapi hubby still call mama as mak...pastu dia yg confuse...huhu

    ReplyDelete

Salam.
Terimakasih sudi mengomen dan mengomel.... :) *Bila saya tak sempat reply, jangan marah ehhh...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails