Tuesday, January 8, 2013

Saya dah sebut, entri guna ejaan sms tidak akan masuk senarai saya...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Thalatha
08-01-2013


Bukan saya tidak mahu senaraikan blog-blog tu, tetapi bila saya masuk baca entri saya kena jadi macam budak mengeja, lalu saya letih. Letih ok lagi, tapi pastu saya bosan.
Saya ni orang tua, saya tak berapa pandai nak baca ejaan-ejaan ringkas macam dalam henpon canggih awak tu. Sungguh.

Jadi maafkan saya. Saya terpaksa untuk tidak lagi masuk membaca entri di blog awak. Saya nak puji, blog awak cantik, tapi tulisan awak saya dak berapa nak paham!

Sori Berlori...!

****


Janjinya air akan masuk pada hari Selasa. Mana? Mana?


~...bila air hujan memberikan irama indah di bumbung rumah Teratak Nyatuh, HISYAM terus terasa hendak menarik tangan SERI BULAN turun melangkau tangga bermain becak air bermandi hujan di tengah laman...~










54 comments:

  1. Alamak..harap saya tak tersenarai, hehe. Kadang saya pun pening jugak nak baca blog yang tulisan ejaan dia langsung tak boleh difahami. Perkataan dah pendek tapi mau pendekkan lagi, ermm..Rumah akak pun takde air jugak ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hari ini hari ke-6 air kering terus tanpa setitik pun...!

      Delete
  2. erk sy ke?rasanya tak hehehe

    masih takde air?dapat rasa betapa sengsaranya.dulu kat umah takde 1 ari pun sy dah naik hantu.tadi dengar kat radio masalah air akan pulih.harap2 la kn

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dalam berita sebut hari Selasa semuanya pulih. Tapi sampai waktu ni, setitik pun tak naik lagi...

      Delete
  3. Penat, kan?

    Ada perkataan yang langsung tak boleh nak difahami bila dieja seringkas mungkin. :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yup betul tu. Kita ni dah la kategori orang lama.. hehehe

      Delete
  4. ha ahhhh !!
    tak payah buang masa nak baca!
    rugi je neuron otak berkerja nak baca!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mula-mula kesian juga, tapi lama-lama memang reject.

      Delete
  5. nk tergelak pula baca n3 akk kali ni. kdg2 sy pun alami benda yg sama. kdg2 tu amik masa nk baca ayat yg ditulis. kalo pendek sikit2 tu ok la juga, tp kalo terlebih2 pendek susah la nk paham

    ReplyDelete
  6. eh lupa lak nk habaq, sy ni perlis tang area2 market la juga, market baru kangaq

    ReplyDelete
  7. :D.. kak.. boleh tak saya nak masuk blog list akak,.. :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ehhh belum masuk senarai lagi ker? Jap nak semak.

      Delete
  8. huhu
    ingat saya je mcm tu
    ada jugak follower blog say yang sekadar follow
    mgkin dgn niat suh follow balik kot
    tp bila saya klik,blognya alahai bahasa sms
    terus hilang mood nak baca

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu. Ada juga la yang masuk mengomen desak kita follow, tapi entri entri mereka sangatlah susah nak faham.

      Delete
  9. Oh dh tue ke, bla ms tue, gknya dlu ms mde pkai bhs sms jgk..tk elk, mtgmtg dh tuela knun. Err

    ReplyDelete
    Replies
    1. Awak baru tingkatan berapa. Tingatan satu ya?

      Delete
  10. sama jugak cam saya, anak sedara slalu hantar sms yg sukar di baca, mmg rs sakit ati sgt

    ReplyDelete
  11. betullah..saya kalau bukak blog yg tulis guna singkatan, atau bahasa yg dah diputar belit..mmg terus tinggal. pening nak pahamkan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebab itu saya tulis 2,3 kali entri seperti ini untuk memberi peringatan kepada mereka.

      Delete
  12. sy pun take faham kalu pendek2 yg pelik2.. huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalu dah tak faham apa yang kita baca, rasa membazir jer kita baca, kan?

      Delete
  13. DULU SAYA SUKA TAIP MACAM SMS TU..LEPAS BEBERAPA BULAN BERBLOG SAYA TERUS BUAT AZAM TAK MAU GUNA BAHASA SMS LAGI..TAK KIRA LA KAT SMS KE,KAT FB KE,TWITTER KE,MEMANG SAYA TAK NAK BUAT GITU LAGI..LAMA2 JADI BIASA PULAK...

    ReplyDelete
  14. Saya pun tak berapa suka tulisan mcm tu...susah nak paham...
    Oh tak de air ke????? Mmng sengsara kalau tak de air....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kali akhir kami dapat air adalah pada Khamis lepas.

      Delete
  15. Azie macam kakak kalau baca style sms tu memang merangkaklah. Kita dah tua kan hihi... tak lancar baca style itu.

    Oh air-air!! jual ke S'pore banyak anak sendiri tak ada air sedihnya:(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalu dah pendek dan pelik, orang muda pun tak faham juga.

      Delete
  16. terus cek kat belah kanan, oh blog kita ada lagi... tarik nafas lega, kih kih

    ReplyDelete
  17. huhu..ingatkan saya sorang je duk pening kalau baca bahasa sms anak2 zaman sekarang..kadang tu bukan sekadar dipendekkan..tapi di eja lain terus,,mcm itu..jadi itaw kalau tak silap..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalu dah jadi perkataan pelik, kita pun jadi malas lah nak baca.

      Delete
  18. Sama juga dengan saya kak. Saya terpaksa abaikan blog yg ditulis dengan bahasa sms nie.

    ReplyDelete
  19. salah baca susah pula...
    memang ringkas tapi maksud lain....macamana tuh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalu dah kita faham ke lain, jadilah salah faham namanya.

      Delete
  20. rupanya bkn awak ja yg bermasalah dgn short form...ramai lagi...cukup2 nyampah bila aku jadi aq..itu jadi itew...gws bermaksud get well soon...huhhh...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu. Macam susah sangat ker nak taip penuh tu kan? Jika yang mudah-mudah tu kira ok lagi. Tapi kalu GWS tu, parah betul.

      Delete
  21. Makchaq pun tak tak reti baca..

    Ada sekali kononnya nak la skodeng tel anak, mana lah tau ada benda bukan2.. Bila bukak sms depa, langsung tak reti baca...

    Depa selalu gelak kalau makchaq hantaq sms kat depa.. Siap cakap, padan la bertahun nak balas.. Eja penuh2...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Biarlah la lambat sikit, tapi orang faham tulisan kita. Kalu orang faham, lagi lambat nak faham.

      Delete
  22. Zureen suka call terus dari guna sms kadang-kadang..lebih rasa seronok..

    Harap masalah air kat area kak azie cepat selesai..mesti susah sesangat bila takde air..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalu call boleh borak-borak kan?
      Air takda, memang banyak kerja tergendala.

      Delete
  23. blog saya termasuk dalam senarai ke kak???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalu elok ejaan dan tulisan, tak kira la apa cerita, pasti Kak Azie masuk baca.

      Delete
  24. salam, orang moden semua ringkas, kita orang tua bercorak lamalah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kita cuba juga nak ikut rentak orang moden, tapi kalu sampai bahasa pun berterabur, tak sanggup saya Bang.

      Delete
  25. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  26. Assalamualaikum Azie,
    Setuju sangat..
    Kalau bukan sebab Sham ni dah "senior" pun tetap rasanya Sham akan guna ejaan penuh. Senang nak dibaca senang nak difahamkan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya rasa kita kena bertanggungjawab dengan setiap tulisan kita.

      Delete
  27. saya pun gitu. belum sempat habis baca ayat first yang pakai singkatan sms, terus saya klik pangkah.

    migrain!

    ReplyDelete

Salam.
Terimakasih sudi mengomen...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails