Tuesday, January 8, 2013

“Ingat janda takda perasaan ker?”

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Thalatha
08-01-2013


Betul kah kata orang, bila seorang wanita yang berpisah atau dalam kata mudah; bercerai, akan berubah.

Perubahan ketara adalah penampilan. Rupa fizikal. Imej. Atau bahasa mudah berlapik ‘macam orang tak puas bujang’.

Pernah jumpa tak?

Tak kira kat kampung apalagi yang kat bandar. Bila bergelar janda (sori, itu jer perkataan paling tepat), akan membuat perubahan. Paling parah, bila yang bertudung tetiba buka tudung. Kes macam ni, saya pernah jumpa. Bab dressing baju, lagi la banyak kita jumpa. Alasan: dulu jaga nama baik suami, sekarang dah takda suami so tak perlu nak jaga sangat dah. Erk?

Samada alasan selain dari nak tunjuk kat bekas laki, atau ada alasan lain mereka tetap akan membuat perubahan sedikit, kan?

Setuju tak?

Sebab itu, kita selalu dengar janda dituduh mengorat laki orang. Kerana segelintir yang buat, wanita yang tak terlibat, tak berniat nak buat pun, habis terbabit sama.


*Dari drama best “Ajaibnya Cinta.”

Zaman moden sekarang, hampir semua kita sudah boleh menerima status orang bercerai. Kerana depa pun ada perasaan juga.




~...HISYAM semakin rimas bila bukan sahaja anak dara yang sudah mula pandai nak main kirim salam, tetapi seorang janda yang belum menjadi rebutan sesiapa juga sudah cuba masuk barisan...~








10 comments:

  1. betul la..ada janda yang bauk ada yang tak baik jugak..

    ReplyDelete
  2. Disebabkan segelintir yang buat tu lah membuatkan kehidupan janda semakin sukar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kita simpati pada mereka yang semulajadi peramah mesra alam, tapi ramai orang salah faham pada diaorang.

      Delete
  3. tergantung pada nawaitu memasing...
    kalau rajin menyemai angin pasti berani menuai badainya.....
    tol dak azie?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Peribahasa baru nampaknya Kak Q? hehee but I like!

      Delete
  4. hmm...kadang-kadang orang suka generalise...

    tak elok pun generalise orang kan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama tak maknanya dengan judgemental? :)

      Delete
  5. Jangan kerana status dah bertukar ...... kita perlu berubah ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang berubah tu kerana status bertukar la tu.. :)

      Delete

Salam.
Terimakasih sudi mengomen dan mengomel.... :) *Bila saya tak sempat reply, jangan marah ehhh...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails