Friday, January 25, 2013

Ayam goreng di rumah Upin Ipin...?

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
JumAAt
25-01-2013


Menu sarapan pagi ini ialah Mee Goreng. Macam biasa, saya memang biasa prepare bahan malam-malam hari sebelum tidor, so pepagi saya main lempar saja dalam kuali.

Dalam rumah, yang rajin bawak bekal.... standard la mesti anak perempuan. Selalunya CHAK. ALIA tak  berapa suka bawak bekal. IKA pula wajib nak bawak bekal pegi tempat internship, sebab dia ni penjimat. Kalu boleh duit dia sesen pun takmo keluar. Memang dia anak paling jimat. Lahir tak pulak Tahun Kuda!

Bebudak semua sekolah sebelah pagi, so bila balik tengahari soklan paling popular, “hari ini mak masak apa?”

Jawapan selalu saya juga, “Hari ini tak masak!”

Bebudak akan cari kat meja. Sebab depa tau mak depa kuat temberang! Kadang-kadang saya sengaja tak mo hidang apa-apa. Biar meja kosong dan muka bebudak pun jadi kosong. Hahahaha amekaw!

Bila masing-masing dah rehat, mandi dan tukar baju, baru saya hidang. CHAK selalu akan tanya juga lauk paberet dia, Ayam Goreng. Macam Upin Ipin.

“Ayam goreng ada tak?”

Saya jawab, “Ada. Kat rumah Upin Ipin. Pi la amik.”

“Maaakkk....!”

Hahahahaha...!


Masa CHAK pelat tak reti apa dulu, dia sebut drumstick tu sebagai Ayam Pemegang. (sebab ayam tu dia boleh pegang).



~...bermain Baling Selipar masa kecil sungguh meriah walau berkali-kali kepala terkena selipar tapak keras, tapi kerana yang mengejar dan dikejar adalah HISYAM yang pura-pura kalah sebab hendak memberi menang percuma pada SERI BULAN dengan harapan memenangi hatinya sekali...~




34 comments:

  1. hehe..termasuklah sya kak yg tak berapa nk budak pn mint ayam upin ipin..hehe..ingtkn sy sorang je pggl ayam upin ipin..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selagi dalam rumah ada budak kecik, selama itu jugak la yang tua pun ikut tahu semua program katun anak kecik. Nasib la kan? hahaha

      Delete
  2. oh ada ye ayam upin dan ipin? ketinggalan la kakpb ni...haha..
    anak bujang kakpb tak berapa suka ayam, tak mcm ramai budak sekarang. sesekali pergi kfc baru dia makan, itu pun tak habis.
    Balik sekolah bebudak ni mmg itulah soalan mereka kan? sama dgn sibujang akak tu, kasut tak buka lagi dah tanya....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kat kedai rasanya takda. Ayam goreng ni semua dari katun tu jer. Kami jer pandai-pandai gelarkan Ayam Upin Ipin.
      Bebudak sekolah, kalu balik tengok mak ada di rumah, memang depa suka!

      Delete
  3. Anak-anak dulu, sampailah ke cucu-cucu sekarang, memang amat sangatlah sukakan ayam goreng. Tak kira goreng fesyen apa. Peliknya mereka tak pula gemar KFC. Mujurlah harga ayam mentah tak merobek poket.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lebih jimat buat sendiri. Sekali sekala nak makan KFC ok la. Tapi kalu kerap sangat, boleh mendatangkan jemu Bang Temuk.

      Delete
  4. pernah sekali tu...Nana balik sekolah,

    "mama masak apa hari ni?"

    (kebetulan mama tak sempat nak masak akibat aktiviti persatuan)

    "mama tak sempat la sayang... jap k.. jap..."

    Nana dgn selamba,

    "mama buat apa dari tadi di rumah ?"

    Erk? apa jenis soalan kah ini? :)

    ReplyDelete
  5. Soalan bias anak2 blik skolah tu....klau anak sy tadika tu kak....tgh bukak kasut pun tnya...ibu masak apa hri nie? Jdinya kena selalu prepare mknan siap seawal yg mngkin.....:-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang selalunya, bebudak balik sekolah memang lapar jer memanjang kan? Macam la kat sekolah langsung tak makan, padahal duit poket macam biasa juga.

      Delete
  6. ammar balik rumah..

    "ada pape makanan tak? ammar lapa la tak makan pape pun..."


    *padahal dah bedal memacam kat tadika.. adusss...


    ReplyDelete
    Replies
    1. Mana sama makan kat tadika berebut dengan kawan. Kat rumah dia boleh pulun sorang tak kongsi. Hahaha

      Delete
  7. bebudak mcm tak reti jelak ngan ayam goreng, kan Azie? kita jer yg tak larat nak layan hari2...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang betul. Tapi saya cuma minat tang kepak dan peha jer. Bahagian isi kalu goreng, dah muak dah...

      Delete
  8. Hihi... seronok pulak kakak baca N3 ini.
    Kenapa budak suka drumstik ye?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mungkin sebab part tu paling banyak isi kot. Dan enakkk...!

      Delete
  9. eh lebih kurang aje perangai azie dgn emak adam. Org pompuan ni kalau yg kat rumah mcm tu kot perangai mereka ..... hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lebih kurang perangai? amboiii...

      Kalu tak dok rumah, perangainya cemana plak?

      Delete
  10. Replies
    1. Tapi bebudak bukan suka layan sangat pun. Hahahaha!

      Delete
  11. Sallam Azie,

    Budak2 memang suka drumstick,
    kakmah lagi suka,
    tapi dah kena beralah dengan anak cucu plak..
    hehe....Dagin ayam yang kat belah situlah yang paling sedap
    sekali kalau digoreng, tambah kalau makan masa panas...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul Kak Mah. Saya dah berapa lama tak merasa dah daging drumstick tu. Sebab beralah dengan anak-anak.

      Kalu makan KFC pulak, saya tak suka minta drumstick.

      Delete
  12. so sweet la kak! ayam goreng memang jadi kegilaan juga masa saya dan adik2 membesar dulu... tapi masing masing ada portion masing masing.. kegemaran ku, atas peha!! ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kak Azie suka part kepak. Kaki pun ok gak.
      Kalu peha tu, memang untuk anak-anak laa.

      Delete
  13. Mail jual ayam goreng...dua singgit..dua singgit... haha.


    Ups...kak kenai Mail kan ? :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mail tu tak habis-habis nak jual. Otak meniaga sungguh!

      Dua singgit..! Dua singgit..!

      Delete
  14. samalah dengan saya sebelum tido sediakan bahan masak untuk esok...senang nanti..
    lagilah sekarang anak-anak bawa bekal setiap hari...
    dapat makan ayam goreng macam upin ipin tak cukup 1 Kak Azie......

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ahaa betul tu. Mana cukup seketul, ya dak? Kena la beli peha banyak-banyak, biar puas.

      Delete
  15. Selalunya, berapa ekor Kak Azie beli ayam sebulan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selalunya sebulan 3–4 ekor. Setiap minggu ada beli. Kadang-kadang beli isi saja tak lengkap seekor, sebab boleh pilih part mana yang suka.

      Delete
  16. kak rumah mak munna sampai skrg menu wajib ayam goreng ... sebab adik yg bongsu tu suka makan ayam goreng je...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bebudak kalu hari-hari ayam goreng pun depa tak jelak. Kita yang letih nak melayan.

      Delete
  17. ayam pemegang.. sangat cute.. budak2 memang jreatif..

    ReplyDelete

Salam.
Terimakasih sudi mengomen dan mengomel.... :) *Bila saya tak sempat reply, jangan marah ehhh...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails