Friday, January 18, 2013

HTML dan author blogger kedua: perlu dan tidak perlu...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
JumAAt
18-01-2013


Selepas musim blogger kehabisan ruang untuk mengisi gambar, kini muncul pula beberapa kes blogger langsung tak boleh upload gambar.

Saya langsung tak pernah ada masalah ini, kerana saya sejak mula menulis blog lagi memang menggunakan HTML. Masa tu tak pandai apa pun, tapi sebab dah terbiasa dari awal, memang saya selesa gunakan HTML. Bila draft siap ditaip, barulah saya ‘compose’ untuk semakan dan editing.

Mungkin setengah blogger terus taip di ‘compose’ kemudian publish. Cara masing-masing. Tapi kerana saya terbiasa dengan kerja saya, lalu saya juga terbiasa untuk membuat semakan ejaan.

Sebenarnya, jika ada masalah untuk upload gambar, sila gunakan HTML. Ini yang banyak saya baca pendapat dan cadangan ramai blogger.



Ini adalah contoh HTML saya untuk setiap ‘new post’. Saya memang copy dan paste semua HTML tu di setting “Basic > Post and Comments”. Jadi setiap kali new post, setting ini sudah tersedia dan memudahkan. Dalam kata lain, inilah default entri saya. Bagi yang tidak faham, abaikan saja.

Satu lagi, dulu ada kes ruang untuk masukkan gambar sudah penuh. Bab ini memang saya kena dan sangat masalah, sampai saya buat blog baru.

Setelah berkongsi banyak soal-tanya-jawab, dan beberapa blogger memberikan panduan saya berjaya atasi masalah itu tanpa perlu new blog. Rupanya menambah author untuk blog sedia ada.

Untuk masukkan gambar, GUNA akaun email kedua. Jika tidak, masih boleh terus guna akaun email sedia ada (akaun asal kita).



Tetapi, hari apa ntah tanpa saya sedar saya sudah boleh masukkan gambar tanpa perlukan email kedua lagi. Akaun pertama ini sudah boleh mendapat ruang gambar seperti biasa. Pelik la pulak.

So masalah itu selesai dengan sendirinya. Cuma saya tak berani nak delete author kedua tu.



~...memang cahaya bulan sangat cerah menyuluh wajah dan laman Teratak Nyatuh, lalu apabila sampai di depan ambin HISYAM tidak lagi berani hendak senyum sinis kerana baru sedar SERI BULAN mengkut macam kena sembur dek Mak Utih kala masak nasi jadi bubur...~








10 comments:

  1. Kira semakin besarlah ruang buat Azie. Betul jgn buang author yg baru mana tahu akan dtg boleh guna dah tak payah nak create lagi.

    ReplyDelete
  2. salam singgah sini..terus aje follow

    ReplyDelete
  3. i dah dua kali jadi cam tu. buat je email kedua, then 2 3 n3 lepas tu boleh upload guna email first. mmg pelik. heetp janji leh masuk gambo..

    ReplyDelete
  4. leceh juga... skrg ni munna buat newpost pakai akaun kedua.... bila nak bw kena tukar pakai akaun asal

    ReplyDelete
  5. saye tak pernah kene lagi.. mgkn sebab malas upload gambar kot.. lagi pon post tak banyak. nanti da banyak mgkn dtg la kot masalah2 ni..

    ReplyDelete
  6. Saya blom ada masalah tu lg.....sbb sy x byk masuk gambar hehehee

    ReplyDelete
  7. kapasiti gambar saya makin nak penuh...saya nak buat email kedua this weekend :)

    saya tak boleh tgk HTML code tu..pening kepala...hahaha

    ReplyDelete
  8. Sekarang Aina guna HTML untuk masuk gamabr pastu compose untuk edit.

    ReplyDelete

Salam.
Terimakasih sudi mengomen...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails