Tuesday, January 15, 2013

“Apa listen listen?!”

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Thalatha
15-01-2013




Merata-rata orang menulis ‘bercakap’ tentang isu forum Mahasiswa dan SW1M ni. Tak kisah la apa yang depa debat, saya tak reti dan tak mahu komen. Sebab saya tidak pernah tahu pun hal tu sehingga isu Listen! Listen! Listen! (30x) ini kecoh.

Para blogger juga ada menulis antaranya:
Saya copy sedikit sesuatu yang menarik perhatian saya (baca entri di blog KerabuBersuara itu lebih jelas):

...bermula dari jumlah perbelanjaan negara serta idea untuk pendidikan percuma sehingga kepada GDP negara Cuba dengan jawapan Saudari seperti ‘pernah makan shark finn?’. Saya cuma terkesan apabila Bawani cuba menggunakan bahasa Melayu asas dengan saudari, saudari balas dengan bahasa Melayu rojak.

Ya..bahasa!

Saya melihat U-Tube tu kira-kira 2 minit saja, tak sanggup nak tunggu habis. Slow sangat! Tak sempat pun tengok scene mikrofon kena rampas segala bagai.

Tapi ya... mahasiswa itu menggunakan bahasa Melayu baku dengan betul walaupun beliau bukan Melayu.

Hidup Bahasa Melayu...!


~...memang Melayu tidak akan hilang, tetapi untuk menjaga jatinya Melayu itu sudah tidak mudah lagi...~








21 comments:

  1. Replies
    1. Tak perlu la. Baca entri yang tersenarai tu pun rasanya boleh faham.

      Delete
  2. Kawan saya yg bukan berbangsa Melayu dtg ke rumah menunjukkan video itu. Dia tanya saya sama ada org yg cakap Silent 30x itu Melayu ke sebab dari raut wajahnya tak ada mcm org Melayu ... huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kompom la dia Melayu. Baca nama pun memang Melayu. Jangan buat pasal, bang...

      Delete
    2. nama dia memanglah Melayu tapi kawan saya tu cuba mempertikaikan ... huhuhu

      Delete
  3. saya tenguk sampai habis..
    ok listen llisten listen...haha..
    sampai kesudah dia cakap pasal.haiwan ada masalah..sebenarnya sy pun tk faham.apa yg nk disampaikan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Biasanya, kalu seseorang itu gabra atau panik hilang idea, memang dia akan jadi merapu cakap benda yang tiada kaitan dengan topik.

      Delete
  4. Wen eberibodi tok, hu wan tu lisen? ;-)

    ReplyDelete
  5. ptut ar status fb dok listen3 bagai hehehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang penuh dengan perkaaan tu jer kan? hahaha

      Delete
  6. listen, listen, listen.dah jadi fenomena sekarang. when I speak you listen! he he he

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahaha... semua orang tetiba jer jadi omputih, kan?

      Delete
  7. Cuba lembut sikit,,saya cakap u DIAMM DIAM DIQM DIAM??
    tabik sebab dia belajar bahasa binatang dia tau masalah binatang,,bagaimana nak color lembu hitam jadi merah pun dia tau

    ReplyDelete
    Replies
    1. Orang berpelajaran memang banyak tahu. Tentulah banyak yang depa belajar. kan?

      Delete
  8. Secara keseluruhannya ....kalau jawab peksa...
    Sah sah .....jawapan keluar tajuk ...

    ReplyDelete
  9. Azie, listen listen listen, when i speak u listen he he..dah jdi penomena di Malysia kata2 ni..mcm2.majlis apa pun now once masuk you tube siap la.sebab tu kena awasi pertuturan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju Kak Inda. Buat apa pun kena la ada ilmu sikit sebanyak. Pengalaman pun penting juga. Mana boleh main terjah ikut emosi semata-mata.

      Delete
  10. ooo...baru paham ape bende listen2 tu..maklumlah dah lama x online sejak exam aritu..huhu~~

    ReplyDelete

Salam.
Terimakasih sudi mengomen...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails