Wednesday, January 30, 2013

WW: Sepat Ronggeng bukan untuk menari ronggeng...!

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Rabu
30-01-2013




*buah tangan dari MyKakYang dari kampung.




 ~...sungguh indah malam berinai walaupun hujan lebat menimpa bumi dan sungai melimpah mencecah baruh tetapi SERI BULAN digugat kegembiraannya bila HISYAM hilang dalam pekat malam dan tebal hutan...~




37 comments:

  1. Semalam kakcik goreng ikan belanak lembab. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada macam Gelama Masam tak? Saya tak pernah tengok belanak lembab.

      Delete
  2. sedapnya makan dgn pulut,gaul kelapa muda..ikan kering goreng...kopi o

    ReplyDelete
  3. Sedap2.....mkn ngan nasi panas pun dah ok....buat air asam...potong bawang dgn cili api.....perghhhh.....mmg x ingt mknnya.....

    Tp skrng ada jual dah kcik2 ikannya.....x mcm dlu....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bagi Kak Azie, sepat ronggeng ni ialah sepat yang kecil-kecil. Sebab bila kita goreng garing, dia rangup macam kopok. Ohhh heaven!

      Delete
  4. pilihan SK kalau ada masak lemak & sambal belacan :-))))

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ohh itu memang regu yang paling ngam!

      Delete
  5. Amboi kak pagi2 dah layan ikan sepat..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selagi ada, pagi petang siang malam la, kalu boleh.. hahaha

      Delete
  6. Makan pulak dengan pulut sama kelapa memang buat hati rasa nak meronggeng.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pakat-pakat menari ronggeng la kita, kan? hahaha

      Delete
  7. mmg tgh qasa nak makan ikan sepat n puyu goreng,...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Amboiii terasa-rasa ya... Puyu kalu nak yg goreng, kena cari besar sikit. Baru rasa isinya.

      Delete
  8. sedap ni makan dgn pulut.. terliur sangat ni.!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aduhhh mana lak nak cari pulut ni. Terliur jugak!

      Delete
  9. kalau dapat sepat yang besar sikit tu lg sedap buat masak cabai, sepat benua namanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu. Kalu sepat yang besar tu, goreng dulu, pastu masak cabai. Perhhhh!

      Delete
  10. Kadang2, hiris kecik2 sikit, goreng hangus2 sikit, makan dengan nasi lauk kari, jadi macam keropok masin2.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul sangat! Memang kalu ada lauk kari sesuai benor makan dengan ikan sepat ronggeng nih!

      Delete
  11. dapat gaul dengan nasi panas, sedapnya.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ohhh makan dengan nasi panas, kan? Lauk itu saja pun dah cukup.

      Delete
  12. Replies
    1. Orang tua terutama yang duduk di kampung ada sawah, memang biasa dengan ikan sepat ronggeng ni...

      Delete
  13. Fuhhh...sedap kemain makan degn nasik panas2..meleleh..

    ReplyDelete
  14. Hi Azieazah, Wow! I betul suka makan ni sepat salt fish. But first time see it being called 'sepat ronggeng'. Joget, ronggeng dancing tu saya tau, tetapi sepat ronggeng? Ha ha ha. But love the name.
    Azieazah, would you mind I copy the picture? Boleh?
    Ok, outang you teh tarek lambong tinggi, ya.

    Bila saya naik angin post about food instead of women or sex, I will display this sepat ronggeng....
    And will credit you.
    Terima kaseh.
    You simpan satu lagu dalam hati.
    Lee.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yes UNCLE LEE!
      Dengan segala hormat dan segala senang hatinya, saya izinkan. Sharing is caring... and I love U too, Uncle....!

      Have a nice day.

      Delete
    2. Betul Uncle.
      Ronggeng tu sejenis tarian/joget. Saya tidak pasti kenapa orang dulu menyebut ikan sepat ini sebagai sepat ronggeng.

      Agaknya kerana ianya kecil-kecil dan sering melompat-lompat seperti orang menari ronggeng? hehehe

      Delete
  15. sedap tu....saya selalu ada spare kat rumah...

    ReplyDelete
  16. Woh..lama gila tak makan sepat ronggeng ni !!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wahhh kalu dapat, harus meratah pagi petang siang malam ni...

      Delete
  17. kenapa panggilnya sepat ronggeng? hahaha...

    teringat iklan ding dang.. ketam ronggeng..

    saya pon suka!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada yer iklan camtuh? Tak pernah lak tengok.
      Wahh ketam ronggeng tu cemana la pulok?

      Delete
  18. dapat regu dengan labu masak lemak, perhhhh...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ooooiii jangan sebut la Labu Masak Lemak. Memang dah kena dah regu nya. Makan 4 pinggan la kita...! hahaha

      Delete
  19. feberet ikan nih kak!! sedapnya lah haiii...leleh air liur saya :P

    ReplyDelete

Salam.
Terimakasih sudi mengomen dan mengomel.... :) *Bila saya tak sempat reply, jangan marah ehhh...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails