Wednesday, January 16, 2013

Diari hitam itu ntah di mana berada...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Rabu
16-01-2013


Zaman dah berubah. Diari sudah tidak lagi menjadi suatu buku peribadi, atau satu buku yang sangat intim kepada seseorang.

Orang lebih suka menulis di tab, laptop atau dengan kata lain, menulis di gadget. Orang yang ada diari buku ni, lebih menulis hal rasmi, jadual kerja, jadual temujanji. Apa yang bersifat peribadi lebih banyak disimpan di hati atau disimpan dalam wadah yang susah diceroboh sebab ada password. Dunia teknologi, begitulah.

Saya mula pandai menulis diari seawal Form 1 rasanya. Time skulah memang seronok tulis diari. Setiap tahun ada, sehinggalah saya bekerja. Ada ketika rajin jer tulis tiap hari, then jadi makin sibuk dan well... hanyut. Sampai sekarang, saya gunakan diari macam kebanyakan orang lain, tulis bahan rasmi, minit mesorat, jadual, etc...

Mana pegi la diari-diari lama saya? Ada yang saya sempat bawa ke mana saya pindah, tapi yang lain hilang begitu saja.

Sebuah Diari Hitam

*jangan zoom sangat ya, malu. Tu tahun 1985, Form 6. 
Saya memang tulis diari guna pen merah!


Sebuah diari hitam
ingin dia buangkan jauh
mengenang segala yang tercoret
musim demi musim
menghimpun segala detik-detik
peristiwa kerinduan dan kemisterian hidup insan
 bersama debu-debu dosa yang berterbangan

 Dulu dia pernah berkata istimewanya dia
kini dia bertanya
hilangkah rasa curiga?
runtuhkah tembok pemisah?
robohkah prinsipnya?

Segalanya tidak pasti
misteri itu sendiri misteri
hampa pasti berakhir
tapi entah bila
segala tidak pasti
siapakah yang mendengar tangisan di dinihari
mengenang seseorang yang pergi
meratap yang tiada
mencari yang hilang.
*sajak, 1995.



~...setiap detik untuk setiap hari belum ada tarikh terlepas dari ingatan untuk dikira sebuah janji dimeterai antara HISYAM dan SERI BULAN kerana di dinding Teratak Nyatuh memang ada kalendar untuk ditanda-lorek lalu Mak Utih membisik kata semangat sabar akan detik waktu yang akan tiba...~








54 comments:

  1. Perghhhhh..1985 tu...lama gila...
    sekarang tulis blog tak pakai dakwat merah :P

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalu tulis blog kaler merah, berpinau mata orang tua nih...

      Delete
  2. Azie..
    Akak pulak.. Selalu beli diari...
    Tp tulis minggu pertama jer..
    Pastu kosong sampai tahun depan....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Biasa la tu Kak. Sebab menaip di blog lebih seronok, ya tak?

      Delete
  3. abah saya banyak simpan diari lama. hehehehe sayang nak buang katanya :P

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wahh sentimental orangnya tu. Mesti dia suka ulang-ulang baca, kan?

      Delete
  4. Nostalgia tu Azie. Lama betul. Kalau Amoi baca mesti dia ketawa besar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya tak akan bagi anak-anak baca. Zaman tak matang saya tak sesuai utk depa baca pun. Hehehe

      Delete
  5. Wahh....respek..respek. Saya tak ada diary. Pernah cuba, tapi gagal. Bertahan selama beberapa hari jer...hehehehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Menulis diari kena ada minat dan disiplin tersendiri. Baru ada thrill.

      Delete
  6. Husband Aina simpan diari dari dulu2 bila pencen hangkut balik romah habis pecah rahsia dia ingat bininya ni baik sgt tup2 bini kerosek kotak hikmat dia...ahahaaa... Habis terbongkar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa agaknya hasil pembongkaran tersebut? Hahahaha!

      Delete
  7. huh ... saya pernah jumpa diary ayah. Pada catatan tarikh kelahiran saya. Dia menulis rasa kesyukurannya .... atas kelahiran puterinya.
    Saya sendu seketika ..... mata tak terasa ... mengalirkan titisan hangat ....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang orang menulis diari itu untuk meluahkan perasaannya yang paling jujur.

      Delete
  8. Saya tak bawa diary bersama... sesekali balik kampung kalau buka almari buku, ada terselit diari di situ memang baca semula! Banyak rupanya diari saya, tapi kalau ada yang sensitif takut terbaca oleh suami atau anak-anak, saya terus buang diari itu, takut timbul salah faham maklumlah zaman muda remaja banyak sangatlah kisahnya! Apa pun walau sudah dibuang tapi kenangan di dalamnya masih terpahat kukuh di hati huhuhuhuuuu... kitakan manusia biasa!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jika ada tulisan-tulisan zaman nakal dan zaman tak matang, memang elok la diabaikan saja. Maklum kang ada yang tak faham, dok fikir bukan-bukan pula, kan?

      Delete
  9. dairi masa sy bercintan dulu je, lps kawen hilang entah kemana.., then masa keja privet dulu..tu pn pasal keja, then lg mari 2013...nak yg tulis tangan punya..huh !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tulis tangan tu yang best. Penuh perasaan kata orang. Cewahhh...!

      Delete
  10. ti byanykkkkksejarah hitam sejarah putih kuningMes

    ReplyDelete
  11. amat bernilai diari hitam tu kak..tersimpan segala kenangan dan memori indah dan pahit..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Makin lama kita makin tua dan pelupa. Bila baca balik, terus teringat kawan-kawan lama zaman sekolah. Ada yang dapat dikesan thru FB, ada yang hilng tak tahu di mana berada...

      Delete
  12. lamanya simpan..diari ni lagi tua dr sy!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebab Kak Azie jauh lebih tua dari kamu. Hehehe

      Delete
  13. Saya pun suka menulis dalam diari. Ada bermacam rupa daripada yang kecil hadiah harijadi masa sekolah rendah sampai remaja. Lepas grad terus tinggalkan diari begitu saja. Manisnya bila saya balik rumah mak, diari itu masih ada... elok tersimpan rapi di rak buku kecil saya. My mum yang simpankan kat situ. Sekarang bila belek semula boleh ketawa sorang2...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Banyak la kenangan manis pahit kelat agaknya tu ya? Elok juga disimpan dgn baik. Mana tahu ada yang hendak dirujuk semula beberapa info nanti.

      Delete
  14. tulis diari masa sekolah dulu...dah kawen ni kurang pulak nak tulis...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama ler kita. Bila dah kahwin, masa nak menulis makin kurang. Tulis kat laman web saja laaa

      Delete
  15. Makchaq tak pandai menulis/mengarang memang tak tulis diari

    Tapi pernah beli sebab masa awal belasan, terikut kawan2, beli diari cantik siap ada kunci kecik.. tapi tak tulih apa hanya tulih nama dan maklumat diri saja rasanya (pasai takdak pakwe kot tu yang tak dak apa nak tulih dalam diari)

    La ni diari yang pejabat bagi pun kosong.. habis tahun recycle use paper..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wahh saya pernah tengok diari yang ada kunci kecik tu. Comel sebab boleh kunci tak kasi orang curi baca. Macam password la kan?

      Delete
  16. dulu xde blog makk kanns.., ehHHee

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul. Itulah tempatnya kita nak meluahkan perasaan, kan Wak?

      Delete
  17. baca komen rasa saya sorang je yang tak de diary..saya tak de diary sebab tak minat menulis masa dulu..sebab tu sampai sekarang tak berapa pandai nak menyusun ayat cantik2 dan mengarang..heheh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak pandai mengarang pun, tapi berblogging ligat pula ya. Mujur la ada blog, kan?

      Delete
  18. assalam azie..rajin simpan diari..diari tak tau kemana..dah jadi debu agaknya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang jadi debu tu, memang tak dapek la nak nolong.

      Delete
  19. sebelum kawin.. segala mak nenek sy bakar.. hilang sudah kenangan lama.. insyaallah.. wlpun memory dlm kepala sering suka buat ulang tayang.. huhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Amboiii macam merajuk pada seseorang jer. Heheheh

      Delete
  20. Salam.........., saya ada dairy yang jarang ditulis tetapi tetap ada dairy...kekadang kadang terlalu banyak dairy...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Elok disedekah pada orang yang minat diari, Bang.

      Delete
  21. Bila2 cek nak korek diari2 lama cek dalam lemari, tembak gambaq & buat entri jugaklah, hehee..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haaa elok tu. Silap-silap boleh jadi 3,4 entri. Hehehe

      Delete
  22. saya suka tulis autograft masa kecik2 dulu, kawan2 tak bagi tulis tapi saya tetap tulis jugak ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya, Kak Azie pun dulu selalu juga tulis-tulis autograf ni. Siap bagi alamat lagi kat kawan-kawan padahal dok sekampung jer pun. Hahahaha

      Delete
  23. sungguh nostalgia la...mesti seronok bila baca balik kan!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang pun. Bila baca semula mula la terbayang muka kengkawan sekolah dulu. Masa tu mana ingat pasal takut pun, melompat sana sini.

      Delete
  24. wah nostalgia tu....seronok kalau dpt baca blk tulisan2 dlm tu...

    1985 sy masih di menengah rendah......

    ReplyDelete
  25. waaahh...ada simpan lagi diari lama...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mana yang sempat disimpan tu ada la. Ada juga yang memang hilang tidak dapat dikesan di mana duduk soroknya.

      Delete
  26. zaman da berlalukan.. tapi saye rase.. di mase akan datang mesti ade balik diari ni.. nostalgia..

    salam kenal dari fifi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Diari ni sentiasa ada, cuma fungsinya mungkin sudah kurang utk hal peribadi. Maklum tulisan ni mudah saja orang baca dan salah faham.

      Salam kenal, sila masuk terimakasih.

      Delete

Salam.
Terimakasih sudi mengomen dan mengomel.... :) *Bila saya tak sempat reply, jangan marah ehhh...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails