Monday, January 17, 2011

Kenangan Sekolah 04: Denda Gantung Kat Dinding...?

Pepagi di tempat kerja, memang kami layan beberapa segmen pagi dari corong radio yang “panas” itu.

Dulu AA layan stesen lain, siap ada radio sendiri tepi meja, tapi sejak berubah padang dan lalang, ikut seronok lak layan stesen yang satu itu. Pepagi ada beberapa segmen dan beberapa tajuk yang dibualkan. (GADISBUNGA mesti dengar punya lahhh!)

Pagi ini tema “DENDA”. Kebanyakan caller, semua bercerita tentang denda semasa di zaman persekolahan. Yang menarik perhatian adalah bila seorang caller lelaki bercerita,

“Tak sempat siapkan corrections, sebab pegi temankan Atuk pegi pasar. Balik rumah tak sempat dan bila sampai sekolah, cikgu Matematik denda.

Sangkut dia kat paku di dinding kelas. Gantung guna talipinggang (di bahagian belakang ler kot..) dan dia digantung sepanjang masa subjek itu. 40 minit katanya.”

Hahahahaha...! Bayangkan seorang murid lelaki sekolah rendah, tergantung di dinding dengan kaki dan tangan terkapai-kapai. Sempat pula aku dan sorang teman sekerja membayangkan dan guling-guling gelak...!



Sapa pernah kena denda Ketuk-Ketampi macam Labu-Labi? Siap ada muzik tuuuu...!


Masa sekolah rendah/menengah dulu aku jarang sangat kena denda (budak baekkkkk....) > sengih berlagak


Yang AA masih ingat ialah seorang guru Sejarah (lelaki berketurunan Syed) pernah cubit telinga sebab tak leh jawab tahun-tahun peristiwa. Aku memang tak minat Sejarah (failed pun tak sedih...) so tiap kali ada soalan memang tak pernah nyer dapat jawab. Hahahaha.

Tapi yang buat aku terkenang ialah, Cikgu SYED ni (ntah ada lagi ke idak...) tegas, garang tapi mengajar tak pernah boring (bermakna tak pernah rasa mengantuk). Cuma kerana kami budak Tingkatan 5 (dara sunti gitu) selalu jadi bahan usik dia. Cikgu ni pun ala-ala gatal jugak (pendapat kami bebudak masa tu lerrr...). Kalu nak cubit telinga tu, selalu nak raba-raba kepala dulu, kengkonon tak jumpa cari telinga (maklum pakai tudung). Uishhhh bila sampai part tu, menyampah nyerrrrrr....

Sekarang? Aku rindu semua guru-guru aku terutama guru BM dan Sastera aku yang membuatkan aku boleh score AI dalam kedua-dua subjek itu!


~...bila berada di padang atau melintasi kebun sains di sekolah beratap nipah bertiang buluh, SERI BULAN sering berharap kelibat HISYAM turut kelihatan samada sedang mencangkul atau merumput...~




32 comments:

  1. cikgu tak berani denda saya.sebab saya besar dan garang.

    ReplyDelete
  2. pernah jugak kene denda...kene berdiri atas kerusi sebab tak buat kerja sekolah mase tingkatan 3...tersgt la malunye....

    ReplyDelete
  3. BUJAL:
    Mujur ko besar. Kalu kecik memang cikgu ramai-ramai akan gantung awak kat tiang bendera... cakap banyak...!

    hahahaha

    ReplyDelete
  4. AIN:
    Kalu budak perempuan kena denda berdiri atas kerusi, memang ler malu. Tapi kebanyakan budak lelaki, selamba sajaaaaa....

    ReplyDelete
  5. PERNAH JUGA KENA DENDA BERDIRI ATAS KERUSI SEBAB BUAT BISING! SATU KELAS KENA.... PADAN MUKA!!!

    ALAMAK - CAPS LOCK LA PULAK...

    ReplyDelete
  6. assalamualaikum..sy pernah kne public canning..sib bek sekolah semua lelaki hehehee

    ReplyDelete
  7. salam kak azie,
    saya pernah kena hempuk buku atas kepala masa darjah 3, sebab dok tiru cikgu punya tanda rite dan pangkah pada muka2 sebelum buku latihan tuh untuk kerja2 latihan yang dia bagi.. ada ka patut.. ingat lagi muka cikgu tuh, ntah apa2 kan.. bukan rite sendri pun, tiru jerr..

    ReplyDelete
  8. sek men. dulu saya pengawas. jadiknya.....
    ........................saya juga budak baik... hehehe...

    ReplyDelete
  9. denda palin glamer berdiri luar kelas...paling teruk kena masa tingkatan satu buat lukisan alakadar pasai keras tangan & tak minat...dendanya buat lukisan duduk atas lantai depan kelas...wahahhaa...nak teryak pun ada...

    ReplyDelete
  10. kita kena denda diri kat atas pentas masa perhimpunan, keh keh (gila glamor)

    ReplyDelete
  11. saya pernah kene denda sangkut dagu kat koridor sb xlepas subjek sains masa ting 1..huhu

    pastu kene jalan itik sb xbawa alat melukis

    kendian masa ting 2 kene beratur dpn kelas time men atas rehat sb xlulus matematik..wakakkaka

    tapi itu seme saya xdendam malah memotivasikan saya utk berjaya dan masa SRP..saya dpt matematik dan sains A..yehaaaaaa...

    tapi zmn skrg..xle nk denda2 gtu..huhu..rotan pun xle sembarangan..jika dulu saya..xsiap latihan rotan..seme rotan smpai tgn da immune..hehe

    tapi berkatnya..saya berjaya skrg..

    *teringat lak zmn skoloh dulu..ehhehe..saya ni bukan jenis melanggar disiplin sb mmg budak baik tapi saya jenis cakap banyak..cakapppppppp je dlm kelas..peramah overdose..
    sampai seorg cikgu pernah ckp..jika xde saya dlm kelas..sunyi yg amat kelas itu..wakakakakaa..

    **terpnjg lak kak azie..sb citer zmn skol mmg bestttt...

    ReplyDelete
  12. acu pernah kena denda lari 3 pusingan padang bola sepak sebab tak dapat shoot bola masuk ke jaring...sekali shoot tak masuk,3 pusingan kena lari..pernah sekali tu acu kira 21 pusingan padang bola acu lari sebab 7 kali tak dapat shoot bola masa latihan bola jaring zaman sekolah rendah dulu...

    dulu selamba je lari 21 pusingan padang bola tu cuba suruh sekarang nie,1/4 padang pun belum tentu boleh pusing abis...heheheee

    ReplyDelete
  13. KAKCIK:
    Boleh tahan jugak yerrr... Tapi sekarang macam tak percaya jer Kak Cik jenis bising... hahaha


    SAHROM:
    Sebab semua lelaki ler kena denda cenggitu.

    ReplyDelete
  14. AANAS:
    Amboiii.. kena hempuk kepala. Tu yang sampai sekarg tak leh lupa muka cikgu tu yaaa...


    PANGLIMA MUDA:
    Bang... tergelak besar saya...!

    ReplyDelete
  15. JUNAINA:
    Nak teryak atau memang dah teryak dah pun? hahahaha


    KUCING OREN (tak berapa gemok kot...):
    Terbawa-bawa sampai tua kah glamour itu? :)

    ReplyDelete
  16. SARAH:
    Boleh tahan awak yer? Macam Kak Azie jugok ler, cakapppp banyakkk sampai cikgu pernah nak bawa jarum nak jahit mulut!

    Tapi beratur kat luar kelas time men atas rehat, memang malu ler... Pakwe tengok! hahahahaha


    ACU:
    Terror main bola jaring ek? Wahhh jom kita lawan!

    ReplyDelete
  17. NM02:
    Jadi pengawas mesti hebat, kan?
    Kena la jadi baik selalu....:)

    ReplyDelete
  18. saya gelak besar dalam kete masa part kene gantung kat dalam kelas tu. dah la tgh kontrol2 ayu dgn mamat kat dlm kete depan tuh. ceh. hahaha!!!!

    dulu saya antara student yg selalu kene dende. budak nakal. skrg ni baru belajar nak jadi baik. ekekeke!!!

    ReplyDelete
  19. cikgu dahulu kalau denda
    mmg dasyat2
    ingat lagi dulu sekoah rendah
    ada cikgu tu suka sgt conteng
    muka budak yg tido dgn m.pen
    bila bangun macam2 rupa jadi
    kucinglah..rimaulah...kena gelak
    sat kelas ^_^

    kat sini lebih aman...tapi tak tahu berapa lama..pasti si dia akan membuntut flw gak :(
    boring..

    ReplyDelete
  20. AA
    Kita baek tak pernah kena denda cuma kena berdiri bila tak dpt jawab soklan. Kena denda ke tu? har3

    ReplyDelete
  21. GADISBUNGA:
    Amboi... sekarang kenakalan itu masih bersisa tauuu...!


    ATI:
    Betul, ada cikgu yang denda conteng muka dgn pen dan kapur. Kelakar. Sapa soh tidor dalam kelas?

    Boring/follow? Tak faham.

    ReplyDelete
  22. tu la kalu crita cekgu dulu teruk kang ngata ke cekgu plak... sebab saya pon ada macam-macam denda yang kena. tak kesah la kan sebab memang samseng gila, tapi tak pnah pulak kitorang ngadu kat mak bapak sampai nak saman skuloh

    ReplyDelete
  23. SOM:
    Itu denda manja-manja namanyaaa.. Maklum murid comeyyyy...!

    ReplyDelete
  24. CEMOMOI:
    Zaman dulu, zaman kita, cikgu dgn ibubapa macam sekongkol.
    Kalu kena denda, balik ngadu makbapak tambah kasi double plakkk....

    ReplyDelete
  25. AA, zaman saya zaman semua guru bawak rotan jadi birat tapak tangan tu perkara biasa pada saya kerana berada dalam kelas budak2 jahat he...

    ReplyDelete
  26. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  27. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  28. follow & blogwalking..

    mehla jenguk blog ai..

    salam kenal!(^_^)

    ReplyDelete
  29. AZMIROY:
    Amboiii bang. Takkan ler jahat selamanya, ye tak?


    NOREMY:
    Salam kenal.
    Sila masuk, terimakasihhhh...

    ReplyDelete
  30. salam kak Azie..

    kalau terkenang zaman belajar dulu memang boleh gelak guling-guling...

    Nida paling kerap kena cubit sampai lebam dengan cikgu add math... hahaha

    ReplyDelete
  31. NIDA:
    Amboii kena cubit sampai lebam? Dah ler isi tak berapa banyak, kan? Siannnn..

    Tapi Add Math tetap score A1, kan?

    ReplyDelete

Salam.
Terimakasih sudi mengomen dan mengomel.... :) *Bila saya tak sempat reply, jangan marah ehhh...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails