Thursday, January 6, 2011

Bekal Hari Ini...

Tak pasti samada ujan lebat pagi tadi yang menyebabkan jadual waktu seorang Emak Tarzan jadi berterabur. Antara panik takut anak lencun sebelum masuk kelas, dan cemas takut diri sendiri yang lukus sebelum masuk tempat kerja... akhirnya sempat goreng ikan jer pagi tadi..


Sudahnya, ini jelah bekal hari ini. Nasiblerrr... nanti makan bersulam Teh O, sedap tuhh> ayat pujuk tekak sendiri, kena selalu bersyukur.

Amalan bawa bekal ni sebenarnya menjadi amalan hampir semua orang, tak kira orang hitam kar, orang putih karr.. ramai yang bawak bekal ke sekolah dan tempat kerja.

Pasti ramai yang pernah tengok, ramai pendatang asing yang pergi kerja (esp. yang datang dari Myanmar, Bangladesh, India) mereka ini hari-hari bawa bekal, mangkuk tingkat@tipin pergi kerja samada stesen minyak, tempat pembinaan, supermarket apatah lagi yang kerja pengawal keselamatan yang bershif. Suatu pemandangan yang biasa, kan?

Orang tempatan pun ramai yang buat begitu. Suatu amalan yang baik, terjamin bersih, sedap ikut selera kita dan yang paling utama pastilah jimat, kan?

Jangan malu bawa bekal ke tempat kerja. (jangan jadi macam AA masa skulah rendah dulu, bawak bekal malu, makan sorok-sorok, tapi besarrrr jugakkkk!) Cerita menarik itu ada di SINI.

Sebut pasal bekal, apa BEKALAN kita di hari kemudian?
Renung sejenak...





***Ahad ini, 9 Januari ada lunch beramai-ramai sesama blogger di BAWAL POWER, Tanjung Village Food Court, Dataran Sunway, Kota Damansara, Petaling Jaya, Selangor. Ramai bloggers sudah confirm hadir! Tiada agenda rasmi, sekadar pertemuan santai dan “tiada penaja”; sendirian berhad yerrrr....(^_^)
JOM AAARRRRR....!!




~...atas permintaan kejam HISYAM, terpaksa juga SERI BULAN cuba membuat Lempeng Garing, walau nyaris hangus tangan dan jari termasuk Lempeng Ujikaji, namun bila mendapat Pujian Kelas Pertama, sengih mengancam menjadi sengih paling manis pernah dilihatnya...


25 comments:

  1. kita bawak bekal gi sekolah tak malu... tunjuk kat kawan, sebab selalunya ada je kawan rasa bekal kita sedap, kita rasa bekal dia sedap, jadi boleh main tukar² :)

    ReplyDelete
  2. Bawa bekal nasi panas berlaukkan ikan masin belanak dan sambal tumis ikan bilis - dibungkus dalam daun pisang. Meleleh airliur mengingatkannya....

    ReplyDelete
  3. kak azie
    sya pagi ni sempat buat nasi goreng
    sedikan 4 tpware
    1 untuk enpakwe
    1 untuk ayong
    1 untuk kak ngah
    1 lagi tertinggal
    sbb hujan tadi lepas tu nak hantar anak2 sekolah, hantar rumah pengasuh lagi
    huhuh..petang nanti harap tak basi lagi

    ReplyDelete
  4. wa.. i like bawak bekal.. hehehe.. suke3.. walaupun dah f3(tahun lepas),orang ni bawak bekal besar.. tupperware kaler oren..sederhana jugak saiznya.. bekas air kaler purple,siap ada tempat pegang lagi.. pergi kantin,semua orang tengok je.. hehehe.. tapi..orang ni tak kisah.. hehehe..

    ReplyDelete
  5. saya tak pernah bekal.hari2 orang blanja~~(padahal saya suka pau orang)

    ReplyDelete
  6. KUCING:
    Bawak lauk ikan kah hari hari? errrrkkk! alhamdulillahhh... baru lepas makan.. :)



    KAKCIK:
    Nasi panas tu “lepohkan” daun pisang, tu yang wangi tuhhh..

    ReplyDelete
  7. SAYANG IBU:
    Wahhh.. bertingkat-tingkat tepawer nyerrrr...



    MIMI:
    Bekas air kaler PURPLE tu buat mata Kak Azie jadi besarrrrr....!

    ReplyDelete
  8. ACIK MLMW:
    Bukan nampak jer, makan pun sodap!



    BUJAL X:
    Sama ler kita...! hahahaha!

    ReplyDelete
  9. sedapnya bekalan kak azie..
    tetap sedap apa jua masakkan kita..

    kak..ayu lapor...ujan2 nie..kongsi makan berdua okeykan????

    ReplyDelete
  10. huhu.. rin xmkn ikan... hakimi mmg tiap2 hari nk bawa bekal sebab dia pilih makan... kang takut kat kindy xmkn lak... ada gather2 ye ahad ni... mcm best... kalo xde pape leh join

    ReplyDelete
  11. bekal is the way of life. yeah!

    saya mmg spesis bawak bekal dari zaman skolah sampai le dah keje ni. nanti kawen pun nak siapkan bekal jugak utk asben. cewah!

    ReplyDelete
  12. Azie
    T'ware tb bawak bekal roti bagai pun rona purple :-)

    ReplyDelete
  13. tak sempat nk buat dari rumah sbb masing2 berkejar nk kesekolah..

    selalunya bekal yg dibawa mesti nasi lemak bungkus daun pisang 50sen yg dijual tepi jalan..

    kali terakhir bawa bekal ke sekolah masa darjah 3,naik darjah 4,5,6 dah segan n malu nk bwk..konon dh besar sgt lah! =)haha

    ReplyDelete
  14. AYU:
    Kalu dah masak sendiri, apa pun sedapppp...
    Makan berdua? Blehhh romantis gitu. Auww!



    HEZRIN:
    Gathering simple dan santai. Kalu sudi meh ler join. Tinggalkan no hp kat mesej FB: Azie Azah.

    ReplyDelete
  15. GADISBUNGA:
    Itu suatu cita-cita chenta yang sangat murni tuuu. Pastikan pandai masak yang simple tp sedap, ok. Bila suami makan, asyik teringat isteri jerrrrrr....


    SOM:
    Rona PURPLE tu yang lebih menyentuh perasaan tuh..!

    ReplyDelete
  16. LIYA:
    Ramai pun macam tu. Tak sempat mesti beli sebagai bekal. Ok gak tu.
    Dan ramai gak yang masa sekolah malu nak bawa bekal sbb dah besar ler konon.

    Pastu bila dewasa, terbalik. Suka lak bawa bekal sbb dah pandai menilai duit ringgit, jimat.

    ReplyDelete
  17. ari nih bwk bekal g keje..nasi grg

    ReplyDelete
  18. bekal saya:
    biskut dlm baju..time lapar terus ngap..
    *kadang2 tak sempat tengok nasi dalam sehari..sob sob sob*

    ReplyDelete
  19. dekat SANA ..bawa bekal AYAT power hheee ..

    ReplyDelete
  20. macam tu pun selera tau..
    tapi kena masuk microwave dulu lah..

    tengah nak menambah bekalan tu.....

    ReplyDelete
  21. Ikan goreng kalau makan dengan kicap campur cili dan limau huish sedapnyaaa...

    ReplyDelete
  22. NOOR:
    Nasi goreng menu paling popular...



    DR ZILA:
    Takkan tengah bedah orang pun nak kunyah biskut...:)

    ReplyDelete
  23. ZEQZEQ:
    Setuju... pssstttt... join me?



    ATI:
    Yup, makanan yang membina tenaga.


    KAK ZAITUN:
    Uishhh ada kicap tu pun dah nikmat kak...

    ReplyDelete
  24. Betul oh,
    Kalau tiap-tiap hari nak makan di luar jer memang pokai jawabnya..

    ps: bekalan di kemudian hari.. huhu thx mengingatkan ;D

    ReplyDelete

Salam.
Terimakasih sudi mengomen dan mengomel.... :) *Bila saya tak sempat reply, jangan marah ehhh...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails