Thursday, January 20, 2011

Bersantai-santai Malangnya Bukan di Pantai...

Memang ler hari ni cuti umum, wpun ada jugak yang kena kerja. Alahai... cian. Tapi masyukkkk!

Orang macam AA ni, dapat lepak kat rumah pun dah seribu nikmat. (wpun ada jugak yang ajak dating, makan-makan kat luar... hahahaha)

Pagi tadi masak Bihun Singapore @ bihun putih. Sebenarnya percubaan kali ke-2. (nampak sangat tak pandai masak). Yeahhh... macam biasa, pastilah dapat Pujian Kelas Pertama dari rakyat serumah yang memang jakun dan begitu taksub dengan apa saja masakan si Emak Tarzan. > Sengih gumbira!


Pic Google


Malam semalam, balik kerja aku masak Ayam Lemak Cili Padi — ya bukan menu Santan Goreng yer kawan.

Sebenarnya tengahari semalam, masa lunch, sorang kawan call tanya khabar, so bila aku sebut aku sedang mencari santan kotak, dia ingat aku nak masak menu Santan Goreng! Hmmm... menu baru ek?

*Jika buat juga Santan Goreng harus jadi minyak, bleh gak guna sebagai minyak rambut, maklum kepala pun macam dah tak berapa lebat rambutnya.

Sepetang ni, lepak depan tv jer. Hasrat nak lipat kain yang sebakul penuh belum lagi terbuat-buat. Ntah malas atau takda mood. Maklum dah lama tak buat. Kalu dulu itu semua IKA yang buat. Adehhhh... IKA oh IKA. Raya Cina nanti dia mesti balik punyaaaa... hahahaha!

*UPDATED: Kain sebakul berjaya juga melepasi Operasi Lipat Melipat. Yeaaaayyyy!



~...SERI BULAN terpinga-pinga bila HISYAM yang mengaku tak pandai panjat pokok kelapa, tak kenal umbut kelapa, tapi bila diajak minum Air Kelapa, sanggup bayar upah monyet yang memanjat...






32 comments:

  1. Kak Azie, terliur la tengok mihun ngan lauk tu... tadi baru cakap ngan asben, teringin nak makan masak lemak pucuk paku... tapi susahnya nak cari lauk tu kat sini...weekend ni nak masak la.

    ReplyDelete
  2. pic 2 kalu buat cicah cekodok sedap juga tu

    ReplyDelete
  3. Kakcik ada dua bakul penuh pakaian yang menunggu untuk dilipata dan pakaian sekolah anak2 yang perlu digosok. Kenapalah esok bukan hari cuti??? ;-)

    ReplyDelete
  4. VIC:
    Kak Azie sengaja cari pic yang menarik perhatian dan menarik selera. hahahaha


    CEMOMOI:
    Okeh... sekarang jugak itu cekodok siap!

    ReplyDelete
  5. KAKCIK:
    Bila kenangkan Kakcik yang takda/belum ada anak perempuan, sian pun ada.

    Takpa, nanti dapat ler menantu-menantu yang rajin dah pandai masak.
    Itu jam, KAKCIK goyang kaki jerrrr.. sambey goyang jari. hahahahaha!

    ReplyDelete
  6. wahhh...syoknya dapat besantai2 sambil makan bihun singapore, jangan mengidam pegi singapore dah le...

    ReplyDelete
  7. ida keje lah tad azie...nak buat mcm mana...masa ni lah nk cari duit lebih...lagipin keje mng bnyk...tkde can nk buat kuak lentang kat rumah...

    ReplyDelete
  8. JUNAINA:
    Sebab nak pi Singapore tu yang belajar masak Bihun Spore tu. :)


    IDA:
    Tak per. Kerja kuat sementara badan kuat.

    ReplyDelete
  9. wah akak saya suka sangat bihun singapore... bestnyaaaaaaaa....

    ReplyDelete
  10. TENANGSUDEY:
    Tak perlu jadi orang Singapore utk suka bihunnya. kan? :)

    ReplyDelete
  11. teliok tengok bihun singapore tu... nak suruh orang rumah buat dia tak tahu.. esok nak cari kat kedai lah.. he..

    ReplyDelete
  12. sungguh menyelerakan..

    bihun, atau meehoon atau mee halus tanpa TAUGEH adalah kegemaran saya..

    kak azie punya beehoon, singapore dpt nama..hihi

    ReplyDelete
  13. kak azie

    dah beres rupanya kain2 yang dok menunggu di lipat tu..ingatkan belum lagi....
    ayu punya baju2....hari lipat...tak reti lihat baju melambak.....hehehehehh

    ReplyDelete
  14. AZMIROY:
    Sian abang, tingin nak makan.
    Takper bang, kat kedai memang banyak.
    Biasa yang saya nampak, kedai mamak selalu jual bihun putih ni. Tapi abang carilah kat kedai Melayu.


    DR RODZILA:
    Tu la, kita pinjam nama Singapore, tapi memang dari dapur kita.

    ReplyDelete
  15. AYU:
    Wahhh kalu hari hari melipat kain, nampaknya boleh dah belajar kungfu terus. hehehehe

    ReplyDelete
  16. kak azie ; ada sebakul lagi kat sini kalau nak tolong lipat, heheh.

    bihun singapore tu kalau potong kecik2 tomato, sedap jugak..try ler..

    ReplyDelete
  17. yang kak azie ckp yg keja ari nie adalah termasuk lah saya. hihihi.. penat wooo, baru jer sampai umah nie

    ReplyDelete
  18. Kelantan tak cuti......tapi pagi tadi akak sempat goreng bihun untuk breakfast anak-anak sebelum ke sekolah.

    ReplyDelete
  19. basuh kain kerja senang, sumbat saja dalam mesin kan.... kenapa mereka tak buat juga mesin lipat kain?

    ReplyDelete
  20. gambar makanan sangat membuatkan saya drooling....
    saya berjaya lipat kain jugak.. berlambak2..

    ReplyDelete
  21. Bihun Singapore...resepi memang dari S'pore ke Azie?

    :D

    ReplyDelete
  22. tengok gmbar bihun tu pun dah nampak sedap

    lama jugak sya tak goreng bihun, sabtu ni harus buat, tp sya guna cili api nak kasi podeh... ;p

    ReplyDelete
  23. Asmlkm Azie..hehe..lipat melipat ni makcik tak suka,kalaulah ada mesin lipat melipat agaknya makciklah orang pertama yg beli.
    sedapnya gulai lemak ayam tu..mesti berselera makan dgn sambal belacan ,ikan kering goreng n ulam2 ya..hehe..

    ReplyDelete
  24. NAJWA:
    Alaa setakat sebakul lum cukup nak masuk tender dik oiii...
    Simpan sampai jadi 5 bakul, nanti quotation mari. hahaha


    EELOBOR:
    Kerja la kita sekuat nyaaaaa.... nyanyi lagi.

    ReplyDelete
  25. KAK ARIZAKIAH:
    Oh sebelah sana tak cuti ya? Lupa saya..
    Rajin Akak goreng bihun. Eh sama ler kita. :)


    IBUINTAN:
    Akak tunggu nanti saya cipta mesin lipat kain yaaaaaa...
    Utk akak saya kasi free jerrrr...:)

    ReplyDelete
  26. ERI-CHAN:
    Aik bujang pun kain baju berlambak gak. Basuh sebulan sekali ker apa... hahahaha


    CKLAH:
    Ya lah. Tak pasal-pasal Singapore yang dapat nama. Padahal I yang penat bersilat berkuntau. :)

    ReplyDelete
  27. SYA:
    Kak Azie guna cili padi ler tu, sebab lidah Melayu ni mana bleh tawar jerrr...


    MAKCIK MERIAM:
    alahaii Makcik ikan kering goreng tuuu menggoda saya la.

    Mesin lipat kain? Sama ler macam IBU INTAN. Utk Makcik pun nanti saya kasi free juga.

    ReplyDelete
  28. Rindu kat Ika yer ... tak sabar nak Ika balik yer. Sedih lah pulak. Saya bersemangat masak kat rumah sebab selalu anak anak selalu puji kata mak masak sedap. Kalau masak untuk orang lain mesti saya rasa tak konfiden sebab tahu saya masak memang tak sedap sebenonya hehehehe

    ReplyDelete
  29. assalamualaikum AA..bile la saintis nak cipta mesin pelipat kain kan ? huhuhhh

    ReplyDelete
  30. Ayam masak lemak cili api feberet kak Zai campur sikit kentang memang sedap.

    Meehon singapore mungkin tak berapa pedas kan.

    ReplyDelete
  31. ACIK MLMW:
    Anak-anak mana berani nak kata mak dia masak tak sedap. hahahaha.. Sama ler kita.
    Anak-anak mesti puji punyaaaa... hahahaha


    SAHROM:
    Salam.
    Nanti... Nanti. AA akan jadi saintis pertama. Dan terakhir juga. :)

    ReplyDelete
  32. KAK ZAITUN:
    alaaa Kak. Kalu nak lagi sedap, kentang tu jangan sikit, tapi banyakkk... Hehehehe

    ReplyDelete

Salam.
Terimakasih sudi mengomen dan mengomel.... :) *Bila saya tak sempat reply, jangan marah ehhh...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails