Wednesday, January 5, 2011

Melanjutkan Cerita dari Entri Orang Lain...

Dari entri beliau yang INI, aku tertarik dengan komen yang ini:

Secara tidak langsung, inilah salah suatu perkongsian dari komen yang menarik dan wajar direnungkan bersama.


Benar, ramai antara kita yang turut terkena usikan dan sakat dari kaum keluarga, samada mak sedara (golongan ini paling ramai lah), juga jiran tetangga.

Aku tidak terkecuali bila salah sorang mak menakan aku (kami adik beradik pernah gelarkan dia JOYAH, watak dalam drama bersiri Opah yang popular dolu), pernah kata aku muka tak serupa dengan adik beradik lain. Tersentap gak ler budak yang memang hitam melegam nih. Dah ler hitam melegam, pendek lak, comot takyah cakaplah. Tinggai lagi tak ler sebesar skang ni...

Lama gak ler aku terasa hati macam tu tapi tak pernah sebut kat sapa-sapa pun. Sampai aku tak sedar samada aku jadi pemurung atau perahsia. Tak ingat pula bila aku pernah terlepas kata pada sorang guru tentang isu “aku bukan anak kandung” ni. Mujur lah cikgu tu pujuk aku (sementelah dia kenai baik la dgn arwah AYAH). Tapi aku tak berapa ingat ayat dia yang tepat, cuma dia memang memujuk (sambil ada gak gelak-gelak). Yeahhh karenah budak hitam melegam, tersentap dan majuk...!

Memang pun aku paling hitam dalam family (aku rasa), kerana adik beradik lain semua putih melepak belaka (mengikut sebelah My BONDA yang ada darah Cina), dan aku mungkin acuan sebelah arwah AYAH (yang ada darah Arab), so sehingga hari ini pun aku adalah yang paling melegam sekali. Takper, syukur juga, kerana yang paling hitam inilah yang paling CERIAAA....!

Kelakar bila baca entri tersebut, terimbas kenangan silam, zaman waktu tak berapa cerdik lagi tu...

Sebab itu juga hari ini, tanpa sedar aku menjadi seorang Mak Menakan yang baik... ehem! seorang Mak Menakan yang sporting lagi humor! Tak caya tanya anak-anak menakan aku... (Wpun depa semua lebih besar dan tinggi dari aku yang kemetot sejak azali...!)



~...setiap kali HISYAM berpergian kerana memburu Pelanduk Tidak Bertanduk, SERI BULAN akan merebah kepala di ribaan Mak Utih, bercerita tentang zaman kanak-kanak sehingga pernah terkeluar kata adakah HISYAM itu rakan sepermainan Galah Panjang dahulu...~


23 comments:

  1. alamak, macam kenal je muke kat kotak komen tu. saya terharu, hihihi~

    sebenarnya disebabkan akak ceria maka sebab itulah akak awet muda. dan keceriaan tu yg buat org lain senang nak berdamping dgn kita. teruskan keceriaan akak. :D

    ReplyDelete
  2. nape kak azie xpkai fair and lovely dlu..?? klu pkai msti jdi model cam iklan tu.. kih3..

    ReplyDelete
  3. kak azie

    kita serupa..dalam family asik beradik panggil ayu anak punggut...sebab kulit terpampau gelap a.k.a anak k ****g..

    pernah depa kata...ambil angah di pekan rengit..tu yang depa punggut jumpa tepi jalan...wawawawawawa

    kadangkala terasa, sampai besor panjang,.nasib ibu jenis memahami...sampai skrg saya anak emas..walau saya yang ke 2...

    ReplyDelete
  4. haha..Makcikku ini mmg maintain ceria!kelas gitu...
    M.AA hitam ker?
    tgk serupa je cm yg lain..
    tp yelah,dalam serumpun tak semuanya sama..
    apa pn,yg belain tue selalunya yg jadi tumpuan.betul tak?

    ReplyDelete
  5. AA - dari mula aku kenal hang lebih kurang 16 tahun dulu, aku rasa, aku lebih 'berjelaga' daripada hang, aku tak caya lah yang hang tu paling hitam dalam family. Hirang-hirang si tampuk manggis... he he

    ReplyDelete
  6. 4 anak ckLah...warnanya macam-macam.

    :D

    ReplyDelete
  7. hitam itu menawan kak !


    Teringat pada adik perempuan saya. Gelap berbanding adik-beradik yang lain dan panggilan pun Mak Tam pada anak-anak buah. Dia yang paling anak-anak buah suka !

    ReplyDelete
  8. Anak2 selalu kata kenapa diarang hitam tak putih macam ibu.Minggu ni start sekolah lagi lah melegam. So, yg kecik starts pakai lotion. Katanya dia nak putih cam ibu.. Kesian betul I tak penah nak cela2 diarang. I tak kesah. Dah tu cam ne? Dah bapaknya berkulit hitam manis.. Hee.. pening gak kengkadang.

    ReplyDelete
  9. GADISBUNGA:
    Mujor hang kenai muka budak kemetot dlm kotak kecik tuh.. Heeeee budak tu lagi ler awet muda nyerrrr.



    CIKGU MIZI:
    Masa tu lum ada Fair & Lovely lagi. Yang ada cuma bedak Cuticura dan bedak Nyonya jerrr. Jenoh gak tabur, tapi harammm... idak mahu putih nyerrr..!

    ReplyDelete
  10. AYU:
    Dasat tu main pungut pungut tepi jalan jerrr...
    Eh Pekan Rengit tu mesti ramai orang baik hati kan? (^_^)



    LIYA:
    Yesssss! Sorang anak menakan sudah mengomen. Thank you!
    Mulai hari ini kena panggey Untie AA tauuu! > mcm dalam drama Tiramisu tu, panggey Untie M. Macam best jerrr! Ahaks!

    ReplyDelete
  11. ABANG RED RAMBUTAN:
    Kenai aku sejak 16 tahun dulu? Hmmm... masa tu pokok rambutan tu baru tumbuh tunas kan?



    CKLAH:
    Warna macam-macam tu yg best. Senang nak kenai....:)

    ReplyDelete
  12. AZRINA:
    Mak Buah yang hitam tapi hati putih bersih ler tu, kan?



    YAN:
    Lumrah budak ke sekolah mesti terbakar kulit. Bagus ler kalu rajin nyapu lotion.
    tapi kalu Kak Azie dulu, katakan lotion, nak mandi guna sabun pun malas!

    ReplyDelete
  13. yang penting ceria.. kalau putih pun tapi murung muncung je tak besh buat kawan..

    ReplyDelete
  14. Untie AA kelass jah!!! kahkahkah..

    ReplyDelete
  15. Sebab itu juga hari ini, tanpa sedar aku menjadi seorang Mak Menakan yang baik... ehem! seorang Mak Menakan yang sporting lagi humor! Tak caya tanya anak-anak menakan aku...

    -- haha, mai anak menakan nak jawab.....hurm, mmg tepat skali, paling sporting, paling riuh dan paling memahami ;) mwah mwah mwah!!

    ReplyDelete
  16. saye dulu2 kalau jln dgn mak mesti ade org tegur...ini ambik anak org ker knp dia cerah...kesian mak...sebab mak saye tu agak gelap sikit la...

    ReplyDelete
  17. anak ida yg bungsu sebab terlalu putih ms dilahirkan smpai org kata ida tertukar anak ms melahirkan..ida pulak dlm 3 beradik pompuan ida yg agak gelap..nak buat cmne sbb abah putih mak agak gelap...

    ReplyDelete
  18. hitam legam ka??
    cam tak caya ja...tgk pd kulit kak z lebey kurang sama ja dgn acu...
    tang mana yg "legam" nya tu kak???

    ReplyDelete
  19. K.Azie, saya dulu masa sekolah rendah lama gak mkn hati dgn Pak Sedara yg sorang tu - tiap kali jumpa suka bandingkan saya ngan kakak almaklumlah kakak saya lebih DNA arwah abah yg tinggi, idung mancung, muka cam peranakan arab sket. Walaupun dia ngusik dlm gurau ttp hatiku berdarah tau...

    Syukur, sewaktu di skolah menengah saya dah blh tahan dgn usikan & perbandingan. Insan2 yg terlibat sdh dimaafkan- La ni org nak kate apepun kat Teman, haram Teman kesah - huh... lantak le kome...!

    ReplyDelete
  20. LIYA + NORASHIKIN:
    2 orang anak menakan aku yang rajin dok skodeng blog Mak Menakan depa nihhh...

    Mmmmuuuuahhh!



    AINNORAINI:
    Kesian... Takper, dia ibu kita, dia lebih tahu segalanya, kan?

    ReplyDelete
  21. IDA:
    Pekabar? Dah ok? Dah beli laptop baru yerrr.
    Anak2 memang ada macam2 warna, tapi bak kata Susan Lancaster:
    Putih ka, hitam ka, biru ka.. kita orang Malaysia!!!



    ACU:
    ACU legam tang mata...! hahahaha

    ReplyDelete
  22. LIZA:
    Sebenornya, Pak Sedara tu nak uji jer.. nak buat kita jadi lebih kuat dan kental...

    Hitam pun manis aperrrrrr....

    ReplyDelete
  23. sekodeng Untie AA nyer blog dh jd kewajipan saya setiap hari gitu..haha!

    ReplyDelete

Salam.
Terimakasih sudi mengomen dan mengomel.... :) *Bila saya tak sempat reply, jangan marah ehhh...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails